Wiadomości | 24.05.23

Wprowadzenie Euro 7 od 4 do 10 razy wyższe

Zgodnie z nowym badaniem propozycja Euro 7 w sprawie emisji zanieczyszczeń doprowadziłaby do bezpośredniego wzrostu kosztów, który jest od 4 do 10 razy wyższy niż te cytowane przez Komisję Europejską.


Wprowadzenie Euro 7 od 4 do 10 razy wyższe

Proponowane rozporządzenie Euro 7 zwiększy koszty produkcji samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów. Badanie przeprowadzone przez Frontier Economics szacuje, że koszt jednego pojazdu wynosi około 2000 EUR w przypadku samochodów osobowych i dostawczych z silnikiem spalinowym oraz blisko 12 000 EUR w przypadku samochodów ciężarowych i autobusów z silnikiem Diesla. Liczby te są od 4 do 10 razy wyższe niż szacunki Komisji zawarte w ocenie wpływu normy Euro 7 (180–450 EUR dla samochodów osobowych i dostawczych oraz 2 800 EUR dla ciężarówek i autobusów).

 

Szacunki te obejmują jedynie bezpośrednie koszty produkcji, głównie wyposażenia i inwestycji. Należy zauważyć, że te dodatkowe koszty nie odpowiadają cenom zakupu; zamiast tego jeszcze bardziej podnoszą ceny dla użytkowników końcowych. Wzrost cen byłby zatem prawdopodobnie wyższy niż liczby podane w badaniu.

 

Dzięki obecnym normom Euro 6 UE dysponuje najbardziej kompleksowymi i najbardziej rygorystycznymi normami emisji zanieczyszczeń na świecie. Dzięki najnowocześniejszej technologii samochodowej emisja spalin jest już na ledwo mierzalnym poziomie.

 

„Europejski przemysł motoryzacyjny jest zaangażowany w dalsze ograniczanie emisji z korzyścią dla klimatu, środowiska i zdrowia. Jednak propozycja Euro 7 po prostu nie jest właściwym sposobem, aby to zrobić, ponieważ miałaby bardzo mały wpływ na środowisko przy bardzo wysokich kosztach” – stwierdziła Sigrid de Vries, dyrektor generalna Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

 

„Większe korzyści dla środowiska i zdrowia zostaną osiągnięte dzięki przejściu na elektryfikację, przy jednoczesnym zastąpieniu starszych pojazdów na drogach UE wysoce wydajnymi modelami Euro 6”.

 

Oprócz kosztów bezpośrednich propozycja Euro 7 pociągnie za sobą koszty pośrednie, takie jak wyższe zużycie paliwa. W całym okresie eksploatacji pojazdu może to spowodować wzrost kosztów paliwa o 3,5% – co daje dodatkowe 20 000 EUR w przypadku samochodów ciężarowych na duże odległości i 650 EUR w przypadku samochodów osobowych i dostawczych.

 

Te koszty pośrednie – które zostały pominięte w ocenie skutków Komisji – są wyższe niż koszty bezpośrednie. Zwiększyłyby całkowity koszt posiadania pojazdu, wywierając dodatkową presję finansową na konsumentów i przedsiębiorstwa w czasach wysokiej inflacji i rosnących cen energii.

Źródło: The European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA)



Rusza przedsprzedaż największego SUV-a Toyoty
Wiadomości | 27.10.20

Rusza przedsprzedaż największego SUV-a Toyoty

W salonach Toyoty rozpoczęła się przedsprzedaż nowego Highlandera. Jest to największy SUV w europejskiej gamie Toyoty, który łączy przestronne, 7-osobowe wnętrze o wysokim standardzie wykończenia, bardzo bogate wyposażenie oraz dynamiczny napęd hybrydowy 4. generacji z automatyczną skrzynią biegów i elektrycznym napędem na 4 koła AWD-i.

Światowa premiera rajdowej SKODY FABIA RS Rally2
Premiery | 14.06.22

Światowa premiera rajdowej SKODY FABIA RS Rally2

SKODA Motorsport prezentuje nowy model rajdowy, który jest oparty na modelu Fabia czwartej generacji i jest kontynuacją najbardziej udanego pojazdu Rally2 ostatnich lat.

Premiera Volkswagena ID. LIFE concept na Targach Motoryzacyjnych IAA Mobility w Monachium
Concept Cars | 10.09.21

Premiera Volkswagena ID. LIFE concept na Targach Motoryzacyjnych IAA Mobility w Monachium

Volkswagen prezentuje kompaktowy crossover koncepcyjny i obiecuje poszerzyć portfolio małych samochodów elektrycznych już od 2025 r.