Concept Cars | 19.02.21

Volkswagen XL1 czyli 100 kilometrów na jednym litrze paliwa

Dokładnie 0,99 litra. Rzadko kiedy pojawia się na świecie koncept jako model produkcyjny, który spełnia obietnice w zakresie stylizacji i przełomów technologicznych.

Większość samochodów koncepcyjnych to studia projektowe; technologiczne demonstracje tego, co może być możliwe, a które rzadko pojawiają się na rynku w początkowej, ekscytującej formie. Rzadko kiedy pojawia się na świecie koncept jako model produkcyjny, który spełnia obietnice w zakresie stylizacji i przełomów technologicznych. Tak jest w przypadku modelu Volkswagena XL1, który zaprezentował nowe podejście do hybrydowych układów napędowych i konstrukcji pojazdów i osiągnął niemal magiczne wartości wydajności, jednocześnie zapewniając przyjemność z jazdy.

Historia XL1 sięga 2002 roku, kiedy ówczesny prezes Volkswagen AG Ferdinand Piëch przybył na doroczne zgromadzenie akcjonariuszy firmy w prototypie znanym tylko jako „1-litrowy samochód”. Do tej pory trzymany w tajemnicy, 1-litrowy samochód był dwumiejscowym statkiem kosmicznym, napędzanym jednocylindrowym, wolnossącym silnikiem wysokoprężnym z bezpośrednim wtryskiem, umieszczonym centralnie przed tylną osią i połączonym z podwójnym -sprzęgło sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów. Silnik o pojemności 300 cm3 wytwarzał zaledwie 8,5 KM, ale w połączeniu z masą 640 funtów i niespotykanym współczynnikiem oporu powietrza 0,159 samochód zdołał przejechać 100 kilometrów na jednym litrze paliwa (dokładnie 0,99 litra). Dzięki swoim osiągnięciom technologicznym, aerodynamicznemu kształtowi, siedzeniom tandemowym i drzwiom skrzydłowym mewy, ten 1-litrowy samochód był jak spojrzenie w przyszłość.



Koenigsegg Jesko samochód gotowy do produkcji
Super Cars | 19.07.21

Koenigsegg Jesko samochód gotowy do produkcji

Koenigsegg pokazał pierwszy przedseryjny samochód produkcyjny modelu, który po raz pierwszy zobaczyliśmy podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2019 roku.

Touarega można teraz zaparkować zdalnie
Wiadomości | 16.11.20

Touarega można teraz zaparkować zdalnie

Park Assist ze zdalnym sterowaniem umożliwia zaparkowanie Touaregiem nawet na niewielkiej przestrzeni za pomocą smartfona kierowca może kontrolować proces wjazdu i wyjazdu auta z miejsca parkingowego. Zdalne parkowanie możliwe dzięki czterem kamerom i 12 czujnikom ultradźwiękowym.

Nowy Volkswagen ID.4 światowa premiera w pełni elektrycznego SUV-a
Premiery | 26.09.20

Nowy Volkswagen ID.4 światowa premiera w pełni elektrycznego SUV-a

Nowy Volkswagen ID.4 zaprezentowany w pełnej krasie. Pierwszy elektryczny SUV Volkswagena i drugi po ID.3 model skonstruowany w oparciu o modułową platformę podłogową MEB dla samochodów elektrycznych.