Volkswagen XL1 czyli 100 kilometrów na jednym litrze paliwa
Dokładnie 0,99 litra. Rzadko kiedy pojawia się na świecie koncept jako model produkcyjny, który spełnia obietnice w zakresie stylizacji i przełomów technologicznych.
Większość samochodów koncepcyjnych to studia projektowe; technologiczne demonstracje tego, co może być możliwe, a które rzadko pojawiają się na rynku w początkowej, ekscytującej formie. Rzadko kiedy pojawia się na świecie koncept jako model produkcyjny, który spełnia obietnice w zakresie stylizacji i przełomów technologicznych. Tak jest w przypadku modelu Volkswagena XL1, który zaprezentował nowe podejście do hybrydowych układów napędowych i konstrukcji pojazdów i osiągnął niemal magiczne wartości wydajności, jednocześnie zapewniając przyjemność z jazdy.
Historia XL1 sięga 2002 roku, kiedy ówczesny prezes Volkswagen AG Ferdinand Piëch przybył na doroczne zgromadzenie akcjonariuszy firmy w prototypie znanym tylko jako „1-litrowy samochód”. Do tej pory trzymany w tajemnicy, 1-litrowy samochód był dwumiejscowym statkiem kosmicznym, napędzanym jednocylindrowym, wolnossącym silnikiem wysokoprężnym z bezpośrednim wtryskiem, umieszczonym centralnie przed tylną osią i połączonym z podwójnym -sprzęgło sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów. Silnik o pojemności 300 cm3 wytwarzał zaledwie 8,5 KM, ale w połączeniu z masą 640 funtów i niespotykanym współczynnikiem oporu powietrza 0,159 samochód zdołał przejechać 100 kilometrów na jednym litrze paliwa (dokładnie 0,99 litra). Dzięki swoim osiągnięciom technologicznym, aerodynamicznemu kształtowi, siedzeniom tandemowym i drzwiom skrzydłowym mewy, ten 1-litrowy samochód był jak spojrzenie w przyszłość.
Pod koniec roku jubileuszowego BMW M prezentuje arcydzieło inżynierii, które zawiera esencję 50 lat pasji do wyścigów i wyraża swoje historyczne korzenie w legendarnym oznaczeniu modelu.
Zaledwie 2 miesiące po rynkowym debiucie w Polsce, najnowszy model Mitsubishi Outlander PHEV 2020 wspiął się na drugie miejsce w rankingu wartości rezydualnych sporządzanym przez specjalistów z firmy Eurotax. Jest także drugim najczęściej kupowanym modelem PHEV w naszym kraju.