Mały SUV Toyoty wchodzi na polski rynek w czterech wersjach napędowych i jest najbardziej oszczędnym hybrydowym SUV-em Toyoty według danych homologacyjnych.
Toyoty Yaris Cross jest najbardziej oszczędnym hybrydowym SUV-em Toyoty – tak wynika z danych homologacyjnych dla polskiego rynku, które właśnie udostępniono.
Od początku czerwca trwa przedsprzedaż Toyoty Yaris Cross – nowego SUV-a segmentu B i kolejnej hybrydy w gamie marki. Crossover spokrewniony z Yarisem hatchbackiem został zaprojektowany na platformie GA-B w architekturze TNGA, która zapewnia mu bardzo sztywne nadwozie, nisko położony środek ciężkości i stabilność na drodze. Auto, które powiększa gamę SUV-ów Toyoty do czterech modeli, jest większe i bardziej przestronne od Yarisa hatchbacka, a pojemność jego bagażnika sięga maksymalnie 397 l. Auto ma także podwyższone zawieszenie, większe koła i jest dostępne z napędem na cztery koła AWD-i.
Rozstaw osi jest taki sam jak w nowym Yarisie (2 560 mm), lecz nadwozie zostało poszerzone o 20 mm i wydłużone o 240 mm. Przedni zwis w porównaniu z hatchbackiem jest dłuższy o 60 mm, zaś tylny o 180 mm. Prześwit zwiększono o 35 mm, a wysokość auta wzrosła o 60 mm.
Gama napędów Yarisa Cross obejmuje cztery konfiguracje. W podstawowej wersji napędowej miejski SUV kryje pod maską opracowany w technologii TNGA silnik benzynowy 1.5 o mocy 125 KM, współpracujący z 6-biegową skrzynią manualną. Zużywa 5,9 l/100 km benzyny i emituje 133 g/km CO2 (wg WLTP) Yaris Cross z tym samym silnikiem i skrzynią automatyczną CVT spala 5,9–6,0 l/100 km i emituje 134–135 g/km dwutlenku węgla.
Yaris Cross Hybrid z napędem na przód ma moc 116 KM generowaną przez układ 3-cylindrowego silnika TNGA o pojemności 1.5 l oraz silnika elektrycznego. Auto w tej odsłonie zużywa od 4,4 l/100 km i emituje od 101 g/km dwutlenku węgla. Wyjątkową pozycję na rynku subkomapktowych SUV-ów Yaris Cross Hybrid zyskuje dzięki napędowi AWD-i – w tej konfiguracji auto zużywa od 4,7 l/100 km i generuje od 106 g/km CO2.
AWD-i to inteligentny elektryczny napęd na cztery koła, w którym układ hybrydowy jest wspierany przez silnik elektryczny napędzający tylną oś. Rozwiązanie to zapewnia bardzo dobrą przyczepność na śliskiej nawierzchni i ułatwia poruszanie się po nierównych drogach.
Elektryczny system AWD-i jest mniejszy i lżejszy niż mechaniczny napęd 4x4, dzięki czemu Yaris Cross Hybrid AWD-i zużywa mniej paliwa i emituje mniej CO2 niż jakikolwiek inny B-SUV z napędem na wszystkie koła. Wersja AWD-i otrzymuje systemy wspierające jazdę poza asfaltem – selektor trybów jazdy w terenie, Trail Mode oraz system wspomagający zjazd ze wzniesienia.
Produkcja Yarisa Cross rozpoczęła się w lipcu tego roku. Samochód powstaje w fabryce TMMF w Valenciennes we Francji, zaś silnik benzynowy i napęd hybrydowy są wytwarzane w polskich fabrykach TMMP w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach. Nowy model pojawi się w polskich salonach Toyoty na początku października.