Okrzyknięty manifestem przyszłości Volvo Cars, całkowicie elektryczny model nie tylko prezentuje przyszły język projektowania i strategię produktową firmy.
Używając ekologicznych materiałów we wnętrzu samochodu, wyposażając go w opony z materiałów pochodzących z recyklingu i materiałów odnawialnych, poprawiając aerodynamikę i stosując inne środki, Volvo Cars może podjąć ogromne kroki w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla przez sam samochód. Łącząc te kroki z wykorzystaniem czystej energii w całym łańcuchu dostaw o obniżonej emisyjności, procesie produkcyjnym i fazie użytkowania samochodu, Volvo Cars wierzy, że może zmniejszyć wpływ na emisję CO2 w cyklu życia samochodu o 80 procent w porównaniu z Volvo XC60 z 2018 roku, nie tracąc przy tym najwyższej jakości cechy, z których znane są samochody Volvo.
Projekt wnętrza jest bogaty w zrównoważone materiały, zarówno naturalne, jak i pochodzące z recyklingu – pomyśl o odpowiedzialnie pozyskiwanej szwedzkiej wełnie, przyjaznych dla środowiska tekstyliach i lekkich kompozytach stworzonych z naturalnych źródeł. Odpowiedzialnie pozyskiwana szwedzka wełna jest przekształcana w całkowicie naturalną, oddychającą tkaninę, wolną od dodatków. Ten ciepły i miękki materiał został wykorzystany w oparciu fotela oraz w górnej części deski rozdzielczej. Tymczasem podłoga i dolne drzwi pokryte są bogatym dywanem ze 100% wełny.
Poduszki siedzeń i powierzchnie dotykowe na drzwiach są wykonane z przyjaznego dla środowiska materiału, który zawiera włókna Tencel™ z celulozy. Tkanina ta ma dużą wytrzymałość i jest miękka dla skóry. Używając włókien Tencel, które zostały wyprodukowane w bardzo oszczędnym pod względem wody i energii procesie, projektanci Volvo mogą ograniczyć zużycie tworzyw sztucznych w częściach wewnętrznych. Oparcia siedzeń i zagłówki, a także część kierownicy, wykorzystują nowy materiał stworzony przez Volvo Cars o nazwie Nordico. Jest to miękki materiał wykonany ze składników pochodzenia biologicznego i pochodzących z recyklingu, które pochodzą ze zrównoważonych lasów w Szwecji i Finlandii, zapewniając emisję CO2 o 74 procent mniejszą niż skóra. W innych częściach wnętrza, w tym w dolnych schowkach, z tyłu zagłówka i podnóżka, Concept Recharge wykorzystuje kompozyt lnu, opracowany przez Volvo Cars we współpracy z dostawcami. Wykorzystuje włókna z siemienia lnianego, które są mieszane z kompozytami, aby zapewnić mocną i lekką, a jednocześnie atrakcyjną i naturalną estetykę.
Na zewnątrz przedni i tylny zderzak oraz listwy progowe również składają się z kompozytu lnianego. Stosowanie w ten sposób kompozytu lnianego zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz powoduje znaczne zmniejszenie zużycia tworzyw sztucznych. Ponieważ silnik spalinowy ustępuje miejsca czysto elektrycznemu układowi napędowemu, opony odgrywają jeszcze ważniejszą rolę. Nie tylko mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa, ale także w dużej mierze przyczyniają się do zasięgu akumulatora pojazdu. Oznacza to, że opony do samochodów elektrycznych zawsze muszą być na bieżąco z rozwojem technologicznym. Dlatego w Concept Recharge zastosowano specjalne opony Pirelli, które są całkowicie wolne od oleju mineralnego i są wykonane w 94 procentach z materiałów wolnych od paliw kopalnych, w tym materiałów pochodzących z recyklingu i odnawialnych, takich jak kauczuk naturalny, bio-krzemionka, sztuczny jedwab i bio-żywica. Odzwierciedla to wspólne podejście Volvo Cars i Pirelli do obiegu zamkniętego, skupiające się na zmniejszeniu zużycia zasobów i wpływu na środowisko.
Dzięki Concept Recharge Volvo Cars wyobraża sobie przyszłość aerodynamiki. Zawiera innowacyjne elementy aerodynamiczne, takie jak detale zewnętrzne, które wygładzają przepływ powietrza, nowa konstrukcja kół, niższy dach i bardziej wyprostowany tył. W związku z tym przyjmuje klasyczny kształt SUV-a i poprawia przepływ powietrza, aby zwiększyć zasięg, jednocześnie oferując niesamowite możliwości przestrzenne, które są naturalnie związane z samochodem elektrycznym i jego dolną podłogą.