Premiery | 17.08.22

Światowa premiera Porsche 911 GT3 RS

Nowe Porsche 911 GT3 RS nie ukrywa swoich zamiarów: jest bezkompromisowo zaprojektowane z myślą o maksymalnych osiągach. Wideo premiera.

Dopuszczony do ruchu drogowego samochód sportowy o wysokich osiągach w pełni wykorzystuje technologię i koncepcje sportów motorowych. Oprócz wysokoobrotowego silnika wolnossącego z wyścigowym DNA i inteligentną lekką konstrukcją, to przede wszystkim układy chłodzenia i aerodynamiki 911 GT3 RS łączą go najbardziej bezpośrednio z jego bratem ze sportów motorowych, 911 GT3 R.

 

Podstawą znacznego wzrostu osiągów jest koncepcja chłodnicy centralnej – pomysł, który po raz pierwszy zastosowano w zwycięskim 911 RSR w Le Mans, a następnie w 911 GT3 R. Zamiast układu trzech chłodnic, jak w poprzednich samochodach, Nowe 911 GT3 RS opiera się na dużej, ustawionej pod kątem chłodnicy środkowej w przedniej części samochodu, umieszczonej w miejscu bagażnika w innych modelach 911. Umożliwiło to wykorzystanie wolnej przestrzeni po bokach do zintegrowania aktywnych elementów aerodynamicznych.

 

Płynnie regulowane elementy skrzydła z przodu i na dwuczęściowym tylnym skrzydle, w połączeniu z szeregiem innych rozwiązań aerodynamicznych, zapewniają 409 kg całkowitej siły docisku przy prędkości 200 km/h. Oznacza to, że nowe 911 GT3 RS generuje dwukrotnie większy docisk niż jego poprzednik generacji 991.2 i trzykrotnie większy niż obecne 911 GT3. Przy 285 km/h całkowita siła docisku wynosi 860 kg.

 

System redukcji oporu (DRS) jest montowany po raz pierwszy w seryjnym Porsche. Aby osiągnąć niski opór i wyższe prędkości na prostych odcinkach toru, DRS umożliwia spłaszczenie skrzydeł za naciśnięciem przycisku, w określonym zakresie roboczym. Funkcja hamulca aerodynamicznego jest aktywowana podczas hamowania awaryjnego przy dużych prędkościach: elementy skrzydeł z przodu i z tyłu są ustawione na maksimum, tworząc efekt aerodynamicznego hamowania, który znacząco wspomaga hamulce kół.

 

Wloty za przednimi kołami, w stylu kultowego 911 GT1, zwycięskiego w Le Mans, zmniejszają ciśnienie dynamiczne w nadkolach. Listwy boczne za wlotem zapewniają skierowanie powietrza na bok pojazdu. Powietrze z centralnie umieszczonej chłodnicy wypływa przez duże nozdrza na przedniej pokrywie. Żebra na dachu kierują powietrze na zewnątrz, zapewniając niższe temperatury wlotu z tyłu.

 

Aby zapewnić równowagę docisku między przednią i tylną osią, nawet podczas hamowania z dużych prędkości, inżynierowie zawieszenia znacznie ograniczyli kołysanie podczas hamowania. W nowym 911 GT3 RS przedni przegub kulowy dolnego wahacza wleczonego został umieszczony niżej na przedniej osi. Tylna oś wielowahaczowa również została wyregulowana, ze zmienionymi sztywnościami sprężyn. Systemy wspomagające kierowcę i kierowanie tylną osią również mają tutaj jeszcze bardziej dynamiczną konfigurację.

 

Wysokoobrotowy, czterolitrowy, sześciocylindrowy silnik typu bokser.


Wysokoobrotowy, wolnossący silnik o pojemności 4,0 litra został dodatkowo zoptymalizowany w porównaniu z 911 GT3. Wzrost mocy do 386 kW (525 PS) osiąga się przede wszystkim dzięki nowym wałkom rozrządu ze zmodyfikowanymi profilami rozrządu. Układ dolotowy z pojedynczą przepustnicą i sztywny napęd zaworów wywodzą się ze sportów motorowych. Siedmiobiegowe Porsche Doppelkupplung (PDK) ma krótsze przełożenie całkowite niż 911 GT3. Wloty powietrza na podwoziu zapewniają, że przekładnia wytrzyma nawet ekstremalne obciążenia podczas częstego użytkowania na torze. 911 GT3 RS przyspiesza od 0 do 100 km/hw 3,2 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 296 km/h na siódmym biegu.

 

Jeśli chodzi o wnętrze, nowy samochód sportowy GT jest wykończony w typowym dla RS stylu: czarna skóra, Racetex i wykończenie z włókna węglowego charakteryzują purystyczny, sportowy charakter. 911 GT3 RS jest dostępne z pakietem Clubsport bez dodatkowych kosztów. Obejmuje to stalowy pałąk dachowy, ręczną gaśnicę i sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa dla kierowcy.



TOYOTA GAZOO Racing prezentuje hipersamochód GR010 HYBRID
MotorSport | 15.01.21

TOYOTA GAZOO Racing prezentuje hipersamochód GR010 HYBRID

Z którym wkracza w nową erę wyścigów długodystansowych. Od sezonu 2021 zespół będzie startował w FIA WEC.

Hyundai Bayon nowy SUV marki
Wiadomości | 25.11.20

Hyundai Bayon nowy SUV marki

Hyundai ujawnił nazwę nowego SUV-a. Będzie bazowym modelem w gamie modeli SUV pozycjonowany w segmencie B.

Lexus przedstawia podrasowany model LX 600 OFFROAD
Tuning | 12.01.22

Lexus przedstawia podrasowany model LX 600 OFFROAD

Podczas Tokyo Auto Salon 2022 Lexus zaprezentował nowy, spersonalizowany model LX w wersji mocno terenowej.