Wiadomości | 23.02.23

Bentley ogłasza zakończenie produkcji 12-cylindrowego silnika

Po wyprodukowaniu ponad 100 000 jednostek kultowego silnika W12, firma Bentley zakończy jego produkcję w kwietniu 2024 roku.


Bentley ogłasza zakończenie produkcji 12-cylindrowego silnika

Decyzja ta jest częścią przyspieszenia firmy Bentley w kierunku zrównoważonej przyszłości poprzez strategię Beyond100, w ramach której cała linia modeli firmy zostanie w pełni zelektryfikowana do początku następnej dekady, zmniejszając średnią emisję floty do 0 g/km CO2. Ta podróż już się rozpoczęła wraz z wprowadzeniem modeli Bentayga i Flying Spur Hybrid, na które popyt przekracza oczekiwania firmy. Kiedy produkcja W12 zakończy się w przyszłym roku, cała linia modeli Bentleya będzie dostępna z opcją hybrydowego układu napędowego. Tymczasem silnik udostępniony po raz pierwszy w definiującym branżę modelu Continental GT, który napędzał Bentleya zarówno w przenośni, jak i dosłownie przez ostatnie 20 lat, przejdzie do historii.

 

Niedawno zakończyły się prace rozwojowe nad najpotężniejszą wersją W12, jaką kiedykolwiek stworzono. Ostateczna wersja tego potężnego silnika, przeznaczonego do zaledwie 18 egzemplarzy Bentleya Batur, który ma być wykonany ręcznie przez Mullinera – została teraz potwierdzona jako rozwijająca moc 750 KM i moment obrotowy 1000 Nm. Zwiększony moment obrotowy tworzy typowy dla Bentleya „plateau momentu obrotowego”, który rozciąga się od 1750 do 5000 obr./min – z maksymalną mocą przy 5500 obr./min.

 

Przechodząc przez wyjątkowo wyczerpującą serię testów wytrzymałościowych, ulepszony silnik okazał się niezawodny jak zawsze i będzie stanowił wyposażenie najpotężniejszego Bentleya, jaki kiedykolwiek powstał. Chociaż wszystkie Batury zostały sprzedane, nadal można zamówić ograniczoną liczbę 659-konnej wersji silnika W12 oferowanej w wersjach Speed Continental GT, Bentayga i Flying Spur, a także Continental GT Mulliner i Flying Spur Mulliner. Oczekuje się, że popyt na te ostatnie modele Speed i Mulliner z silnikiem W12 będzie wysoki.

 

Celem firmy Bentley jest przekwalifikowanie i ponowne wdrożenie wszystkich 30 wykwalifikowanych rzemieślników, którzy ręcznie montują i testują każdy silnik W12 w neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla fabryce Bentley w Crewe. W międzyczasie zakład produkcyjny silników W12 ustąpi miejsca rozszerzonej linii do kompletacji innych silników Bentley używanych w modelach hybrydowych typu plug-in.

 

Od pierwszego wprowadzenia 6,0-litrowego, podwójnie turbodoładowanego silnika W12 w 2003 roku, zespół inżynierów w Crewe nieustannie poprawiał osiągi silnika pod względem mocy, momentu obrotowego, emisji spalin i kultury pracy. W ciągu ostatnich 20 lat moc wzrosła o 37 procent, a moment obrotowy o 54 procent, a emisje zostały zmniejszone o 25 procent. Początkowo odbywało się to poprzez ewolucję i optymalizację systemów sterowania, ulepszenia konstrukcji oleju i chłodzenia, technologię turbodoładowania oraz bardziej efektywne procesy wtrysku i spalania. W celu wprowadzenia na rynek Bentaygi w 2015 roku, W12 został całkowicie przeprojektowany od miski olejowej i jest to wersja silnika, która pozostaje w produkcji do dziś – z dezaktywacją cylindrów, wtryskiem bezpośrednim i do kolektora dolotowego oraz turbosprężarką twin-scroll.

 

Każdy silnik W12 jest ręcznie budowany przez 6,5 godziny przez zespół rzemieślników przed podjęciem wysoce wyrafinowanego reżimu testowegoponad godzinę przez trzy specjalistyczne maszyny diagnostyczne. Co tydzień jeden silnik jest poddawany rozszerzonemu cyklowi testowemu, a następnie całkowicie rozbierany do kontroli.

Fabryka silników W12 dostarczy ponad 105 000 silników przed osiągnięciem w tym roku 20. rocznicy powstania.



Nowy Nissan Navara Infografika
Wiadomości | 05.11.20

Nowy Nissan Navara Infografika

Nowy Nissan Navara podkreśla zaawansowaną japońską technologię, osiągi, konstrukcję i design

Gordon Murray Automotive przedstawia T.33 Spider
Premiery | 04.04.23

Gordon Murray Automotive przedstawia T.33 Spider

Nie ma drugiego takiego supersamochodu. Wolnossący silnik Cosworth GMA.2 V12 o mocy 617 KM, manualna skrzynia biegów, napęd na tylne koła i lekka konstrukcja.

Podwójne podium dla Peugeot w serii TCR
MotorSport | 08.11.20

Podwójne podium dla Peugeot w serii TCR

Teddy Clairet i Julien Briché pod wrażeniem Peugeota 308 TCR, ponieważ każdy z nich zajął miejsce na podium w ostatniej rundzie European Touring Car Series.