Wiadomości | 17.02.23

Różnice i cechy wspólne wersji wyścigowej a samochodu dostępnego w salonie

Nowa Toyota GR Supra GT4 została stworzona z myślą o rywalizacji w wyścigach na torze. Co różni ją od wersji dostępnej w salonie?

GT4 to kategoria wyścigowa, w której rywalizują samochody wyścigowe zmodyfikowane z modelu produkcyjnego przy minimalnej liczbie zmian. Biorąc seryjny samochód sportowy GR Supra za samochód bazowy, wprowadza się modyfikacje zgodnie ze specyfikacją GT4, aby stworzyć samochód wyścigowy „GR Supra GT4”. Jakie są różnice między tymi dwiema maszynami GR Supra i jakie części i komponenty mają ze sobą wspólnego?


GR Supra to seryjny samochód sportowy dopuszczony do ruchu drogowego, który może być używany na drogach publicznych. Jednak już na etapie rozwoju był projektowany i konstruowany z zamiarem uczynienia go zdolnym do rywalizacji w pełnoprawnych zawodach sportów motorowych, innymi słowy do rywalizacji na torze wyścigowym. Standard wyścigowy, dla którego jest przeznaczony, to kategoria „GT4”. Jako samochód wyścigowy GT4 musi mieć te same podstawowe części, co samochód produkcyjny, na którym jest oparty.
Z tego powodu, mimo że GR Supra GT4 jest maszyną specyficzną dla wyścigów, jej podstawowe części i podzespoły są takie same jak GR Supra, którą każdy może jeździć po drogach publicznych. Innymi słowy, GR Supra, którą każdy może posiadać i prowadzić, ma z natury ten sam podstawowy potencjał osiągów, co samochód wyścigowy.


Samochód wyścigowy GT4 musi zachować ten sam kształt nadwozia (kształt i rozmiar), co jego podstawowy model produkcyjny, praktycznie bez dozwolonych zmian. Model produkcyjny GR Supra jest zatem projektowany od początkowego etapu rozwoju z myślą o rywalizacji wyścigowej. Z tego powodu, chociaż mogą istnieć dodatki specyficzne dla wyścigów, takie jak tylne skrzydło i kanały chłodzące, nadwozie ma zasadniczo ten sam kształt i rozmiar, co model produkcyjny. Należy jednak pamiętać, że może wystąpić niewielka różnica w całkowitej długości nadwozia z powodu dodania elementów aerodynamicznych, takich jak przedni spojler. Ponadto, w celu zmniejszenia masy i środków bezpieczeństwa, szyby można zmienić ze szklanych na poliwęglanowe, a zbiornik paliwa można zmienić, aby pasował do specyfikacji FIA.

 

Faktem jest, że GR Supra i GR Supra GT4 mają dokładnie ten sam silnik, z tymi samymi elementami mechanicznymi. Dzieje się tak dlatego, że GR Supra od początku jest wyposażona w 3-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy, DOHC, turbodoładowany silnik typu B58 o pojemności 3 litrów, znany ze swojej niezawodności i osiągów pozwalających na radzenie sobie z gwałtownymi przyspieszeniami wymaganymi w wyścigach.
Jednak ze względu na specyficzną dla GT4 ECU (elektroniczną jednostkę sterującą silnika), silnik jest sterowany zgodnie z przepisami, aby osiągnąć większą konkurencyjność wyścigową i sterowność.

 

Aby uzyskać wysoką moc wyjściową i dostosować się do wyższych temperatur spalin, układ wydechowy został całkowicie zmieniony na części przeznaczone do wyścigów. Jednak jedyną widoczną z zewnątrz różnicą jest zmiana z dwóch rur wydechowych modelu produkcyjnego na jedną rurę w GR Supra GT4. Ponadto, chociaż z dolnej części nadwozia widać, że GR Supra GT4 ma pojedynczą rurę wydechową, ponieważ kanały wydechowe na spodzie podwozia pozostają takie same jak w modelu produkcyjnym, pozostaje pusta przestrzeń gdzie byłaby druga rura.

 

W sportach motorowych przekładnia jest szczególnie obciążona, ale ponieważ było to brane pod uwagę przy projektowaniu przekładni modelu produkcyjnego już na etapie projektowania, wystarczyła niewielka modyfikacja sprzętowa tego podzespołu, aby poradzić sobie ze zwiększonym obciążeniem. moc wyjściowa silnika.
Ponieważ jednak przepisy dotyczące kategorii GT4 dopuszczają tylko 7 biegów, wystarczyła zmiana w oprogramowaniu sterującym, aby przezwyciężyć to ograniczenie.
Należy jednak pamiętać, że wał napędowy został zmieniony na mocniejszy typ wyścigowy i chociaż obudowa mechanizmu różnicowego jest taka sama, zawartość zmieniono na mechaniczny LSD.

 

Zawieszenie GR Supra GT4 jest takie samo jak w modelu produkcyjnym, zarówno pod względem formatu, jak i geometrii.
Jednak w celu uzyskania swobody ustawień potrzebnej do wyścigów, amortyzatory i sprężyny zostały zmienione na typy regulowane, aby dostosować się do różnic w wysokości maszyny. Aby osiągnąć dużą dokładność sterowania tulejami, wprowadzono zmiany z gumy na kulki poduszkowe. Również siła hamowania została podniesiona do poziomu specyficznego dla wyścigu.

 

Chociaż GR Supra GT4 ma wiele wspólnych części z modelem produkcyjnym, na pierwszy rzut oka widać, że wyposażenie wnętrza jest bardzo różne i zostało zoptymalizowane pod kątem środowiska wyścigowego.


Podstawowe specyfikacje odpowiadają modelowi GR Supra dostępnemu na rynku północnoamerykańskim, ale w celu zmniejszenia masy i zapewnienia zwiększonej odporności ogniowej wszystkie dźwiękoszczelne i dźwiękochłonne materiały oraz wykładziny zostały usunięte, klatka jest wbudowana ze względów bezpieczeństwa. W układzie kierowniczym zastosowano również specjalną jednostkę o innym kształcie i dodano liczne przełączniki sterujące. Usunięto siedzenie pasażera i dodano handicap wagowy GT4.


Dzięki tym zmianom staje się prawdziwym kokpitem samochodu wyścigowego, ale nadal gałki przełączników na konsoli są takie same jak w modelu produkcyjnym, podobnie jak wał kierownicy (w tym funkcje pochylania i teleskopowania) oraz skrzynia biegów ze wspomaganiem kierownicy (chociaż jednostka sterująca jest wyspecjalizowana w wyścigach).
Może to być zaskakujące, ale aby poprawić komfort kierowcy, zachowano ten sam układ klimatyzacji, co w modelu produkcyjnym.



Audi RS 5 w nowej odsłonie Coupé oraz Sportback
Wiadomości | 18.04.20

Audi RS 5 w nowej odsłonie Coupé oraz Sportback

Wiele detali stylistycznych i nowa koncepcja obsługi: odświeżone modele RS 5 w wariantach Sportback i Coupé, charakteryzuje nowy język stylistyczny RS zaczerpnięty z większych, siostrzanych modeli RS 6 Avant i RS 7 Sportback. Elementami obsługi steruje się z poziomu 10,1-calowego, centralnego ekranu dotykowego MMI. Silnik V6 biturbo o mocy 331 kW (450 KM) (zużycie paliwa w trybie jazdy mieszanej w l/100 km: 9,7 ? 9,3 (Coupé), 9,9 ? 9,4 (Sportback); emisja CO2 w trybie jazdy mieszanej w g/km: 220-210 (Coupé), 223-214 (Sportback), stały napęd na cztery koła quattro oraz inteligentna technika zawieszenia z systemem dynamicznej kontroli jazdy (DRC) gwarantują wyjątkowe parametry jazdy.

Honda zaprezentowała dziś światową premierę Hondy SUV e: prototyp
Elektryczne | 19.04.21

Honda zaprezentowała dziś światową premierę Hondy SUV e: prototyp

Pierwszego elektryczny pojazd marki Honda w Chinach, na targach Auto Shanghai 2021.

Premiera Audi grandsphere concept
Premiery | 02.09.21

Premiera Audi grandsphere concept

Po Audi skysphere concept, cztery pierścienie prezentują kolejnego przedstawiciela nowej rodziny trzech pojazdów koncepcyjnych: Audi grandsphere concept. Transmisja Live.