Premiery | 19.07.21

Premiera trzeciej generacji Audi RS 3 Sportback i drugiej generacji Audi RS 3 Sedan

Wyposażone w pięciocylindrowy silnik o mocy 400 KM, przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy, prędkość maksymalna do 290 km/h.

Wizualnie RS 3 demonstruje swoje sportowe DNA z poszerzonym nadwoziem, sportowym układem wydechowym RS i wyświetlaczami w kokpicie, takimi jak te, które można znaleźć w samochodach wyścigowych.

 

Dzięki pięciocylindrowemu, wysokowydajnemu silnikowi Audi RS 3 jest jedyne w swoim rodzaju w tym segmencie. Silnik 2.5 TFSI dziewięć razy z rzędu zdobył nagrodę „Międzynarodowy Silnik Roku”. W najnowszej generacji kompaktowego samochodu sportowego silnik jest teraz mocniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Nowe modele RS 3 przyspieszają od 0 do 100 km/hw zaledwie 3,8 sekundy. Ich prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h, ale 280 km/h jest również dostępne jako opcjonalne ulepszenie. Dzięki pakietowi RS Dynamic i ceramicznym hamulcom mogą osiągnąć nawet prędkość maksymalną 290 km/h. To sprawia, że Audi RS 3 jest najlepsze w swojej klasie pod względem przyspieszenia i prędkości maksymalnej. Wynika to przede wszystkim ze wzrostu momentu obrotowego o 500 Nm, który jest dostępny w zakresie od 2250 do 5600 obr./min. To o 20 Nm więcej niż u poprzednika. W rezultacie Audi RS 3 przyspiesza jeszcze szybciej z niskich obrotów.

 

Siedmiobiegowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów przenosi moc pięciocylindrowego silnika na jezdnię – z krótkimi czasami zmiany biegów i bardziej sportowym rozpiętością przełożeń. Unikalna sekwencja zapłonu silnika 1-2-4-5-3 i niezrównany dźwięk, który mu towarzyszy, sprawiają, że wrażenia z jazdy są o wiele bardziej ekscytujące. Po raz pierwszy w układzie wydechowym zastosowano w pełni zmienny system sterowania klapami, który obsługuje pozycje pośrednie, jeszcze bardziej poszerzając charakterystykę dźwiękową. Można go regulować za pomocą systemu dynamiki jazdy Audi drive select. Na przykład w trybach Dynamic i RS Performance klapy otwierają się znacznie wcześniej – emocjonalne elementy dźwięku są jeszcze bardziej wyraźne. Ponadto charakterystyczny dźwięk pięciocylindrowego silnika jest dodatkowo wzmocniony przez opcjonalny sportowy układ wydechowy RS.

 

Nowe Audi RS 3 to pierwszy model Audi standardowo wyposażony w rozdzielacz momentu obrotowego. Zastępuje mechanizm różnicowy tylnej osi i poprzedni pakiet sprzęgła wielotarczowego na tylnej osi. Zamiast tego na każdym z wałów napędowych zastosowano elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe. Gwarantuje to, że odpowiednia ilość momentu obrotowego jest optymalnie rozłożona na tylną oś. Podczas bardziej dynamicznej jazdy rozdzielacz momentu obrotowego zwiększa moment napędowy na zewnętrzne tylne koło przy większym obciążeniu koła, co znacznie zmniejsza skłonność do podsterowności. Na zakrętach po lewej stronie przekazuje moment napędowy na prawe tylne koło, na zakrętach po prawej na lewe tylne koło, a podczas jazdy na wprost na oba koła.

 

Standardowe zawieszenie sportowe RS jest wyposażone w nowo opracowane amortyzatory i system zaworów charakterystyczny dla RS 3. Zawory zapewniają szczególnie czułą reakcję amortyzatorów w ramach charakterystyki odbicia i kompresji. Dzięki temu zawieszenie jeszcze szybciej i skuteczniej reaguje na daną sytuację na drodze. Większe pochylenie kół, tzn. koła są ustawione bardziej w kierunku drogi, zapewnia bardziej precyzyjną reakcję układu kierowniczego i większą siłę pokonywania zakrętów. RS 3 jest standardowo wyposażony w większe i nowo opracowane sześciotłoczkowe stalowe hamulce, aby utrzymać moc pięciocylindrowego silnika w ryzach. Opcjonalnie na przedniej osi dostępny jest ceramiczny układ hamulcowy , którego charakterystyka pedału została specjalnie dostosowana do wspomagania hamulców.

 

Również we wnętrzu wiele elementów charakterystycznych dla RS podkreśla jego sportowy charakter. Wyświetlacze pojawiają się w 12,3-calowym Audi virtual cockpit plus, który jest standardem. Wyświetla obroty w postaci wykresu słupkowego i pokazuje moc i moment obrotowy w procentach. Specyficzny dla RS migający wskaźnik zmiany biegów w trybie manualnej skrzyni biegów zmienia wyświetlanie obrotów z zielonego na żółty na czerwony, migając w sposób identyczny jak w sportach motorowych, aby wskazać idealny czas na zmianę biegów. 10,1-calowy ekran dotykowy zawiera tak zwany „RS Monitor”, który wyświetla temperaturę płynu chłodzącego, silnika i oleju przekładniowego, a także ciśnienie w oponach. Po raz pierwszy w Audi RS 3 dostępny jest również wyświetlacz head-up, który oprócz lampki zmiany biegów wyświetla na przedniej szybie, bezpośrednio na linii wzroku kierowcy, istotne informacje. Prawdziwy wyścigowy charakter jest dodatkowo wzmocniony przez deskę rozdzielczą z włókna węglowego i sportowe fotele RS z przetłoczeniami RS i kontrastującymi szwami w kolorze antracytowym. RS 3 jest standardowo wyposażony w trzyramienną wielofunkcyjną skórzaną kierownicę RS Sport ze spłaszczonym dołem. Posiada wbudowane, wysokiej jakości manetki zmiany biegów z odlewanego ciśnieniowo cynku.

 

Audi RS 3 Sportback i RS 3 Limuzyna będzie można zamawiać w Europie od połowy lipca 2021 r. Nowe modele RS 3 zostaną wprowadzone na rynek jesienią tego roku. Podstawowa cena RS 3 Sportback wynosi 60 000 euro, a RS 3 Limuzyna 62 000 euro.



MINI Electric Pacesetter jedzie na Brooklyn jako oficjalny samochód bezpieczeństwa
MotorSport | 09.07.21

MINI Electric Pacesetter jedzie na Brooklyn jako oficjalny samochód bezpieczeństwa

Koncept MINI został zatwierdzony jako oficjalny samochód bezpieczeństwa sezonu 2021 FIA Formuły E.

SEAT wprowadzi na rynek dwa w pełni elektryczne samochody
Wiadomości | 23.03.21

SEAT wprowadzi na rynek dwa w pełni elektryczne samochody

CUPRA Tavascan dołączy do oferty marki w 2024 roku, natomiast Seat wprowadzi miejski pojazd elektryczny do 2025 roku.

Dwa różne pomysły na jazdę offroad według Lexusa
Tuning | 18.01.22

Dwa różne pomysły na jazdę offroad według Lexusa

Na Tokyo Auto Salon 2022 Lexus zaprezentował dwa prototypowe auta do jazdy w terenie. NX PHEV Offroad Concept oraz wodorowy ROV Concept, luksusowy buggy.