Audi Sport prezentuje zelektryfikowane Audi RS Q e-tron, nowy model, który został specjalnie przygotowany do startu w Rajdzie Dakar w styczniu 2022 roku.
Niecały rok po początkowej koncepcji Audi Sport rozpoczęło testy nowego Audi RS Q e-tron, dzięki któremu Audi podejmie jedno z największych wyzwań, jakie stoją przed nami. Udział w Rajdzie Dakar w styczniu 2022 roku. Testy futurystycznego prototypu Audi RS Q e-tron z innowacyjną koncepcją napędu oraz akumulatorem wysokonapięciowym z możliwością ładowania podczas jazdy już się rozpoczęły!
Audi chce być pierwszym producentem samochodów, który zastosuje zelektryfikowany układ napędowy w połączeniu z wydajnym konwerterem energii, aby rywalizować o zwycięstwo w najtrudniejszym rajdzie świata z rywalami napędzanymi konwencjonalnymi silnikami. „Quattro był przełomem w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Audi było pierwszą marką, która wygrała 24-godzinny wyścig Le Mans ze zelektryfikowanym układem napędowym. Teraz chcemy zapoczątkować nową erę Rajdu Dakar, testując i dalej rozwijając naszą technologię e-tron w ekstremalnych warunkach” – mówi Julius Seebach, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH i odpowiedzialny za sporty motorowe w Audi. „Nasz RS Q e-tron został stworzony na czystej kartce papieru w rekordowym czasie i oznacza Vorsprung durch Technik” (Przewaga dzięki technologii - red.).
Charakterystyka Rajdu Dakar stawia przed inżynierami szczególne wyzwania. Impreza maratonowa trwa dwa tygodnie, a dzienne etapy mają długość do 800 kilometrów. „To bardzo długi dystans” – mówi Andreas Roos, odpowiedzialny za projekt Dakar w Audi Sport. „To, co staramy się zrobić, nigdy wcześniej nie zostało zrobione. To największe wyzwanie dla elektrycznego układu napędowego”.
Ponieważ na pustyni nie ma możliwości ładowania, Audi wybrało innowacyjną koncepcję ładowania: na pokładzie Audi RS Q e-tron znajduje się wysokowydajny silnik TFSI z DTM. Jest częścią konwertera energii, który ładuje akumulator wysokiego napięcia podczas jazdy. Ponieważ silnik spalinowy pracuje w szczególnie wydajnym zakresie od 4500 do 6000 obr/min, jednostkowe zużycie wynosi znacznie poniżej 200 gramów na kWh.
Napęd Audi RS Q e-tron jest elektryczny. Przednia i tylna oś są wyposażone w zespół silnika-generatora (MGU) z obecnego samochodu Audi e-tron FE07 Formula E, który został opracowany przez Audi Sport na sezon 2021. Aby móc korzystać z MGU w rajdzie Dakar, trzeba było dokonać tylko drobnych modyfikacji.
Trzeci MGU o identycznej konstrukcji jest częścią konwertera energii i służy do ładowania akumulatora wysokiego napięcia podczas jazdy. Dodatkowo energia jest odzyskiwana podczas hamowania. Akumulator waży około 370 kilogramów i ma pojemność około 50 kWh.
Zaprojektowany zgodnie z najwyższymi standardami jakości Grupy FCA, nowy Fiat E-Ducato jest dostępny we wszystkich wariantach nadwozia o tej samej pojemności ładunkowej, co konwencjonalne Ducato. Dla E-Ducato dostępnych będzie kilka opcji akumulatorów, których zasięg w typowym miejskim rzeczywistym cyklu dostaw wynosi od 200 do ponad 330 km.
Cztery lata po premierze SKODA KAROQ doczekała się aktualizacji: czeski producent samochodów odświeżył swoją drugą gamę modeli SUV, aby zapewnić jej dalszy sukces.