Concept Cars | 27.01.23

Porsche Vision 357, Spojrzenie wstecz na koncepcyjną podróż w przyszłość

Wyjątkowy koncept inspirowany oryginalnym Porsche 356 No. 1 to prezent niemieckiej marki na swoje 75. urodziny.

Porsche wkracza teraz w swój jubileuszowy rok z Porsche Vision 357 i nawiązaniem do Porsche 356 – marzenia Ferry’ego Porsche o samochodzie sportowym. Jako hołd dla tego, studium projektowe przenosi monolityczną formę do współczesności. Uwolniony od przepisów, które obowiązują przy wdrażaniu modelu seryjnego, zespół Style Porsche prezentuje potencjalne wyrazy przyszłej filozofii projektowania: jednym z przykładów jest konsekwentne ulepszanie sygnatury świetlnej, która jest zarówno progresywna, jak i wizjonerska w sposobie, w jaki wskazuje na przyszły. Podstawowa koncepcja odzwierciedla wzajemne oddziaływanie tradycji i innowacji: jak dziś wyglądałoby marzenie o sportowym samochodzie Ferry'ego Porsche?

 

Zbudowany na platformie technologicznej 368 kW (493 KM) 718 Cayman GT4 RS, Porsche Vision 357 reprezentuje wybitne osiągi samochodu sportowego. Studium koncepcyjne nadwozia jest punktem kulminacyjnym specjalnej wystawy „75 lat samochodów sportowych Porsche” na Forum „DRIVE” Grupy Volkswagen w Berlinie, która została otwarta ekskluzywnym wieczornym wydarzeniem 25 stycznia 2023 r. Wystawa będzie otwarta dla wszystkich publicznie od 27 stycznia 2023 r., a Porsche Vision 357 będzie można oglądać do połowy lutego. Studium projektowe zostanie zaprezentowane na targach South by Southwest w Austin od 10 marca 2023 r. oraz na innych międzynarodowych wydarzeniach w ciągu roku.

 

Design od samego początku był podstawowym elementem legendy Porsche. Wizjonerskie studia i samochody koncepcyjne stanowią podstawę niepowtarzalnego, a jednocześnie innowacyjnego projektu Porsche. „Głośne myślenie o przyszłości to jedna z głównych misji Style Porsche. Studia koncepcyjne to pula pomysłów, które zasilają projekt jutra” — powiedział Mauer. „Nieustannie jesteśmy w koncepcyjnej podróży w przyszłość mobilności. Wielokrotnie historia marki służy jako źródło inspiracji. Spojrzenie wstecz na naszą tradycję za pomocą przyszłego samochodu koncepcyjnego nie jest tak paradoksalne, jak mogłoby się wydawać. Ważna jest również swoboda twórcza: tutaj nieskrępowanie mogą pojawić się wartościowe pomysły, które pomagają nam wyobrazić sobie naszą spójną filozofię projektowania w innowacyjnych, nowych kierunkach”.


Ze swoją monolityczną formą, wąską kabiną pasażerską z gwałtownie opadającą linią lotniczą i szerokimi ramionami, proporcje Porsche Vision 357 przywołują linie 356. Przednia szyba ostro zawija się wokół słupków A. Podobnie jak w przypadku swojego historycznego przodka, Porsche przesuwa granice produkcji szkła: wczesne samochody sportowe 356 miały dzieloną przednią szybę z poprzeczką pośrodku. Podzielona konstrukcja została zastąpiona w roku modelowym 1952 jednoczęściową przednią szybą z wygięciem w dół pośrodku. Słupki A Porsche Vision 357 są czarne i optycznie łączą powierzchnie szyb bocznych w jedną całość. Ta grafika DLO (otwarcie w świetle dziennym) przypomina wizjer hełmu.

 

Funkcjonalne detale są zintegrowane i podkreślają rzeźbiarski charakter pojazdu. Obejmuje to ukryte otwieracze drzwi przy bocznych szybach i tylne światła, które znajdują się za wzorzystym układem punktów w samym nadwoziu. Kolejnym ukłonem w stronę oryginału jest wzór osłony chłodnicy z tyłu, w którym zintegrowane jest trzecie światło hamowania. Podobnie jak wszystkie obecne modele Porsche, Vision 357 ma z przodu czteropunktowy sygnet świetlny. Okrągły kształt reflektorów również nawiązuje do charakterystycznych świateł 356. Podobieństwa można znaleźć również w lakierze: dwukolorowy koncept z metalizowanym kolorem Ice Grey i Grivola Grey Metallic w dolnej części przodu nawiązuje do odcienie szarości, które były popularne już w latach 50.

 

Szeroki rozstaw kół robi bycze wrażenie i poprawia stabilność jazdy. 20-calowe koła są wykonane z magnezu i wyposażone w korzystne aerodynamicznie kołpaki z włókna węglowego i centralne zamki. Wizualnie również przypominają legendarne koła Porsche: 356 A i 356 B z hamulcami bębnowymi miały felgi z wyjątkowo dużym rozstawem śrub wynoszącym 205 milimetrów.


Jubileuszowe logo „75” zdobi drzwi i przód samochodu koncepcyjnego niczym numer startowy. I to nie jedyny szczegół ze świata wyścigów: za dolną częścią przednich kół nie ma nic, co pozwala na lepszą wentylację nadkoli. Okrągły, bezspoinowy przedni kaptur zapinany jest za pomocą mechanizmów szybkiego zwalniania. Pręty gwintowane stabilizują duży przedni spojler. Na progach bocznych projektanci Porsche zastosowali tworzywo sztuczne wzmocnione włóknami naturalnymi (NFRP) – tak jak w Porsche Mission R, studium koncepcyjnym w pełni elektrycznego samochodu wyścigowego GT zaprezentowanym w 2021 r. Podstawą ekologicznych materiałów jest len włókna z rolnictwa. Zamiast tradycyjnych lusterek zewnętrznych, samochód koncepcyjny jest wyposażony w kamery na krawędzi dachu. Widoczna z tyłu końcówka rury wydechowej jest wykonana z niebieskawo wyglądającego tytanu, a wewnętrzna część rury wydechowej jest wykonana z ceramiki.

 

Podobnie jak 718 Cayman GT4 RS, Porsche Vision 357 ma wloty powietrza procesowego umieszczone wysoko za szybami po stronie kierowcy i pasażera, które projektanci ozdobili komiksowymi naklejkami „Air”. Podobnie jak logo „eFuel” na korku wlewu paliwa na prawym błotniku, naklejki przypominają naklejki ze sportów motorowych. Thewolnossący sześciocylindrowy silnik bokser teoretycznie pobiera 368 kW (493 KM) z czterech litrów pojemności skokowej. Wysokoobrotowy silnik umieszczony centralnie miałby być przystosowany do zasilania e-paliwami.


O Porsche 356

356 No. 1 Roadster był pierwszym samochodem zbudowanym przez markę Porsche. Dzięki dwumiejscowemu pojazdowi z wielorurową ramą i silnikiem umieszczonym centralnie Ferry Porsche i jego zespół spełnili swoje marzenie o zbudowaniu własnego samochodu sportowego. Porsche 356 weszło do produkcji seryjnej jako coupé z inną ramą i 40-konnym (39-konnym) silnikiem z tyłu zamiast pierwotnej koncepcji silnika środkowego. Ten typ stanowił podstawę sukcesu marki Porsche. Po pierwszych w dużej mierze ręcznie budowanych samochodach (coupé i kabriolet) 356/2 z aluminiową karoserią, pod koniec 1949 roku Porsche przeniosło się z Gmünd z powrotem do Stuttgartu. To tam rozpoczęła się seryjna produkcja sportowego Porsche 356. Nadwozia z blachy stalowej zostały wyprodukowane przez zakłady karoserii Reutter z siedzibą w Stuttgarcie, podczas gdy produkcja silników rozpoczęła się w Zuffenhausen w przestrzeni wynajmowanej od Reuttera, ponieważ Porsche Werk 1 był nadal okupowany przez aliantów.

Do 1965 roku wyprodukowano około 78 000 sztuk Porsche 356. 356 („pre-A”, 1948-1955), 356 A (1955-1959), 356 B (1959-1963) i 356 C (1963-1965) były dostępny w różnych wersjach nadwozia z otwartym i zamkniętym dachem oraz w różnych poziomach wydajności.



Zobacz oficjalną reklamę GM podczas Super Bowl  LV
Wiadomości | 06.02.21

Zobacz oficjalną reklamę GM podczas Super Bowl LV

General Motors zatrudnił aktora Willa Ferrella do swojej reklamy zatytułowanej "No Way, Norway".

Najszybszy, najmocniejszy, najbardziej ekstremalny Ford F-150 Raptor R
Wiadomości | 19.07.22

Najszybszy, najmocniejszy, najbardziej ekstremalny Ford F-150 Raptor R

Najmocniejszy Ford F-150 Raptor w historii, wyposażony w nowy 5,2-litrowy doładowany silnik V8, który rozwija moc 700 KM dla jeszcze bardziej ekstremalnej jazdy w terenie.

Poznaj Baojun KiWi, czteromiejscowy pojazd elektryczny na rynek chiński
Elektryczne | 31.08.21

Poznaj Baojun KiWi, czteromiejscowy pojazd elektryczny na rynek chiński

Chiński producent samochodów osobowych, minivanów i SUV-ów, Baojun wprowadziła dziś na rynek modny pojazd elektryczny KiWi, który ma zasięg 305 kilometrów.