Tuning | 10.01.23

Polski akcent w limitowanej edycji Porsche 911 Dakar

Porsche oferuje trzy ekskluzywne pakiety z rajdowymi wzorami z lat 70. dla modelu 911 w wersji Dakar. Jeden nawiązuje do samochodu prowadzonego przez Sobiesława Zasadę.


Polski akcent w limitowanej edycji Porsche 911 Dakar

Rajdowa historia Porsche 911 z dala od utwardzonych dróg rozpoczęła się jeszcze przed pierwszym zwycięstwem w Rajdzie Paryż-Dakar w 1984 roku. Wczesne starty w Rajdzie Safari w Afryce Wschodniej w latach 70. pozostają w pamięci. Stylistyka opcjonalnego pakietu Rallye Design Package dla 911 Dakar mocno nawiązuje do zwycięskiego samochodu z 1984 roku, Natomiast trzy ekskluzywne okleiny dla 911 Dakar, odzwierciedlają wygląd uczestników Rajdu Safari w Afryce Wschodniej z lat 1971, 1974 i 1978 .

 

Rallye 1971: piąte miejsce dla polskiego zespołu 911


Wyścig ten zabrał uczestników ponad 5000 km przez sawannę, pustynne zarośla i wyżyny Kenii i jest uważany za jeden z najtrudniejszych rajdów ze wszystkich. Porsche po raz pierwszy podjęło to wyzwanie wraz z zespołem fabrycznym w 1971 roku. Zewnętrznie zmodyfikowane modele 911 S można było rozpoznać jedynie po prostych czarnych naklejkach na masce, przednich błotnikach i drzwiach.

 

Zestaw naklejek Rallye 1971 dla 911 Dakar powraca do tego projektu i dodaje numer startowy 19, który należał do najbardziej utytułowanego 911 w tym rajdzie – samochodu, który w 1971 roku zajął piąte miejsce, prowadzony przez polskich kierowców Sobiesława Zasada i Mariana Bienia. Zestaw naklejek jest dostępny za 4165 euro.

 

Rajd 1974: Björn Waldegård wkracza do walki


East African Safari Rally składał się z niewiarygodnie długich etapów – w 1974 roku wyścig podzielono na trzy odcinki o długości od 1450 do 2019 kilometrów, które zespoły musiały pokonać w zaledwie pięć dni. Z 99 zgłoszonych samochodów tylko 16 dotarło do mety. Szwedzki mistrz rajdowy Björn Waldegård, który już dwukrotnie wygrał Rajd Monte Carlo za kierownicą Porsche, przez długi czas utrzymywał prowadzenie wraz z pilotem Hansem Thorszeliusem w 911 Carrera 2.7 RS i rozpoczął trzecią sekcję z 36-minutową przerwą na drugie miejsce. Ale uszkodzony wahacz kosztował go 72 minuty i ostatecznie Waldegård utrzymał drugie miejsce.

Charakterystyczne dla naklejek głównego sponsora były niebieskie paski, które wyznaczały linie boczne białego samochodu. Obecna folia nawiązuje do tego motywu, aczkolwiek z węższymi paskami i powiększoną o logo Porsche na dolnych krawędziach drzwi. Zestaw naklejek Rallye 1974 jest dostępny za 4165 euro.

 

Rally 1978: legendarny projekt wyścigowy


Björn Waldegård jeszcze nie skończył. Z jednym z dwóch specjalnie zbudowanych samochodów 911 SC Group 4, Szwed dał mu kolejną szansę w Kenii i szybko pokazał konkurencji, że jest nastawiony na zwycięstwo. Ostatecznie jednak Rajd Safari w Afryce Wschodniej ponownie okazał się zdradliwy: wahacze, amortyzator, wał napędowy – Porsche Waldegårda doznało zbyt wielu uszkodzeń, w niektórych przypadkach dalekich od pomocy. Szybki Szwed musiał zadowolić się czwartym miejscem, podczas gdy południowoafrykański duet Vic Preston Jr. i John Lyall zajął drugie miejsce.

 

Kalkomanie sponsora składały się z powierzchni w kształcie fali w kolorze pomarańczowym oraz jasno- i ciemnoszarym, znanych na całym świecie dzięki działalności zespołu Martini Racing Team założonego w 1958 roku. Projektanci Porsche po raz kolejny z szacunkiem zinterpretowali tutaj historyczne kalkomanie. Numer startowy 14 na drzwiach należał do Vic Prestona Jr., który zajął drugie miejsce. Zestaw naklejek Rallye 1978 jest dostępny za 5950 euro.

 

Wszystkie zestawy naklejek można zamówić fabrycznie za pośrednictwem Porsche Exclusive Manufaktur. Zestawy naklejek Rallye 1971 i Rallye 1974 można również zamówić później za pośrednictwem Porsche Tequipment w Centrach Porsche.



Kia przedstawia nowe modele elektryczne podczas KIA EV Day
Elektryczne | 13.10.23

Kia przedstawia nowe modele elektryczne podczas KIA EV Day

Kia prezentuje globalną strategię dotyczącą pojazdów elektrycznych podczas pierwszego dorocznego Dnia Pojazdów Elektrycznych Kia.

Alpine A290, pierwszy elektryczny samochód sportowy legendarnej marki
Wiadomości | 11.07.24

Alpine A290, pierwszy elektryczny samochód sportowy legendarnej marki

Alpine rozpoczyna nową erę wraz z wprowadzeniem na rynek A290 – erę elektrycznego samochodu sportowego w trybie Alpine.

Urus S, Lamborghini Super SUV
Super Cars | 29.09.22

Urus S, Lamborghini Super SUV

Nadeszła nowa ewolucja Lamborghini. Super SUV Urus S łączy osiągi, design i najwyższy luksus, aby przenieść wizjonerską koncepcję na nowy poziom wszechstronności i komfortu.