Wiadomości | 14.03.23

Pierwszy supersportowy samochód z konstrukcją przednią wykonaną w 100% z kutych kompozytów

Zaledwie kilka tygodni przed wprowadzeniem na rynek pierwszego hybrydowego pojazdu elektrycznego typu plug-in, Lamborghini przedstawia unikalne rozwiązanie techniczne.

Od 60 lat Automobili Lamborghini jest synonimem nowatorskich rozwiązań. Zaledwie kilka tygodni przed wprowadzeniem na rynek pierwszego hybrydowego pojazdu elektrycznego typu plug-in V12 High Performance Electric Vehicle (HPEV), marka Sant'Agata Bolognese przedstawia rozwiązanie techniczne, które jest unikalne w dzisiejszym krajobrazie motoryzacyjnym. LB744 jest oparty na nowym podwoziu inspirowanym aeronautyką, „jednokadłubowym”. Oprócz nadwozia typu monocoque wykonanego w całości z multitechnologicznego włókna węglowego, ma przednią konstrukcję z kutych kompozytów; specjalny materiał wykonany z krótkich włókien węglowych nasączonych żywicą. Technologia ta została opatentowana i wykorzystana przez Lamborghini w jej pierwszych zastosowaniach konstrukcyjnych już w 2008 roku.

 

To znaczący krok naprzód w stosunku do Aventadora pod względem sztywności skrętnej, lekkości i dynamiki jazdy. Co więcej, LB744 jest pierwszym supersamochodem sportowym wyposażonym w konstrukcję przednią wykonaną w 100% z włókna węglowego: włókno węglowe jest również stosowane w konstrukcjach przednich stożków, aby zapewnić poziom pochłaniania energii, który jest znacznie wyższy w porównaniu z tradycyjnym metalowym konstrukcją, dwukrotnie większa niż w przypadku aluminiowej ramy przedniej Aventador Ultimae, w połączeniu ze znaczną redukcją masy.

 

W rzeczywistości jednokadłub LB744 jest o 10% lżejszy niż podwozie Aventador, a przednia rama jest o 20% lżejsza niż jego aluminiowy poprzednik. Sztywność skrętna również została poprawiona, co oznacza wzrost o 25% w porównaniu z Aventadorem i gwarantuje najlepsze w swojej klasie właściwości dynamiczne.

 

Koncepcja projektowa leżąca u podstaw rozwoju nowego jednokadłubowca opiera się na maksymalnej integracji komponentów. Zostało to zoptymalizowane dzięki wprowadzeniu zaawansowanej technologii Forged Composites, a także opracowaniu monolitycznego pierścienia wahacza. Takie zastosowanie włókna węglowego sprawia, że model LB744 jest wyjątkowy na arenie samochodów supersportowych: jednoelementowy element w kształcie pierścienia jest wykonany z CFRP (plastik wzmocniony włóknem węglowym) i tworzy konstrukcję nośną samochodu.

 

W konstrukcji dachu zachowano bardziej tradycyjną, ale nie mniej wydajną technologię produkcji kompozytu w autoklawie z materiału preimpregnowanego. Autoklawowane włókno węglowe spełnia wysokie wymagania techniczne, estetyczne i jakościowe, uzupełnione kunsztem w wysoce wyspecjalizowanym procesie ręcznego układania, który jest wynikiem wieloletniej, ukierunkowanej na jakość, wewnętrznej produkcji komponentów z materiałów kompozytowych. Jest to decyzja produkcyjna, która zapewnia również klientowi maksymalną wszechstronność w dostosowywaniu dachu.

 

Tylne podwozie jest wykonane z bardzo wytrzymałych stopów aluminium i zawiera dwa ważne puste odlewy w obszarze tylnej kopuły: łączą one kolumny tylnego zawieszenia i zawieszenie zespołu napędowego w jeden element o zamkniętym profilu bezwładności, gwarantując znaczną redukcję masy, wzrost sztywności i znaczne zmniejszenie linii spawalniczych.



Rekordowa sprzedaż Lamborghini
Wiadomości | 26.03.24

Rekordowa sprzedaż Lamborghini

Ponad 10 000 dostarczonych samochodów. Rekordowa marża operacyjna i przychody na poziomie 2,66 miliarda euro. Wynik operacyjny po raz pierwszy przekraczający granicę 700 milionów euro.

Światowa premiera całkowicie nowej Hondy Civic Hatchback
Premiery | 24.06.21

Światowa premiera całkowicie nowej Hondy Civic Hatchback

Honda zaprezentowała stylistykę nadwozia i wnętrza zupełnie nowego Civica hatchback i ogłosiła postępy w zakresie dynamicznych osiągów pojazdu.

Kilka porad, jak sfinansować samochód dla firmy?
Wiadomości | 15.12.21

Kilka porad, jak sfinansować samochód dla firmy?

Poza kwestią wyboru nadwozia, napędu czy wyposażenia, pozostaje także kwestia finansowania, gdzie najbardziej oczywisty wybór nie zawsze jest najlepszy.