Ograniczony do 333 sztuk kultowy model V12 Vantage, w którym po raz ostatni zostanie zamontowany silnik Twin Turbo V12 o pojemności 5,2 litra. Wszystkie egzemplarze zostały sprzedane jeszcze przed premierą.
Od piętnastu lat V12 Vantage śmiało reprezentuje pasję Astona Martina do osiągów. W równym stopniu szybkie i zaciekłe, kolejne wersje tych wspaniałych samochodów utworzyły kultową linię krwi. Jeden zbudowany na założeniu dopasowania najbardziej kompaktowego i skoncentrowanego na kierowcy modelu z największym i najmocniejszym seryjnym silnikiem. Ponieważ ta wyjątkowa linia zbliża się do końca, Aston Martin z dumą przedstawia najszybszy, najbardziej zaciekły i najbardziej dynamiczny z nich wszystkich, nowy V12 Vantage.
Ponieważ produkcja V12 Vantage jest ściśle ograniczona do 333 egzemplarzy na całym świecie, ta ostateczna edycja świętuje koniec epickiej ery w odpowiednim stylu. Ta niezwykła maszyna, będąca ostatecznym wyrazem ekstremalnych osiągów i emocji skupionych na kierowcy, łączy zawrotną prędkość na prostej i błyskotliwe prowadzenie ze spektakularnym wyglądem i godną pozazdroszczenia ekskluzywnością: niezwykle kusząca propozycja.
Tak kuszące, że od czasu, gdy V12 Vantage zostało potwierdzone w grudniu ubiegłego roku, Aston Martin widział bezprecedensowy popyt na tę przyszłą ikonę, ze wszystkimi egzemplarzami sprzedanymi przed premierą i nadmierną rejestracją zainteresowania z niecierpliwością czekającą na premierę.
Silnik jest sercem każdego Astona Martina, ale nigdy nie bardziej niż w tym, najszybszym i najmocniejszym Vantage, jaki kiedykolwiek zbudowano. Rozwijający 700 KM przy 6500 obr./min i 753 Nm momentu obrotowego od zaledwie 1800 obr./min do 6000 obr./min, czterokrzywkowy silnik V12 o pojemności 5,2 litra 60 stopni i 60 stopni oferuje odurzające połączenie wspaniałej muskularności w niskich i średnich zakresach z palącą mocą z najwyższej półki. Z maksymalną prędkością 200 mil na godzinę, V12 Vantage rozpędza się do 0-60 w zaledwie 3,4 sekundy. Dzięki wysiłkom napędowym tej wspaniałej jednostki napędowej – i szerokiemu zastosowaniu materiałów zmniejszających masę w całym samochodzie – V12 Vantage ma stosunek mocy do masy wynoszący 390 KM na tonę; wzrost o ponad 20% w porównaniu z Vantage z silnikiem V8.
Te rozwiązania mające na celu zmniejszenie masy obejmują przedni zderzak z włókna węglowego, maskę typu clamshell, przednie błotniki i progi, kompozytowy tylny zderzak i pokrywę pokładu, lekki akumulator oraz specjalny, centralnie montowany, podwójny układ wydechowy. Dostrojony, aby zapewnić V12 Vantage głos pasujący do jego wyglądu i osiągów, ten nowy układ wydechowy jest wykonany z lekkiej 1 mm stali nierdzewnej, co pozwala zaoszczędzić około 7,2 kg w porównaniu z systemem zamontowanym w Vantage.
Moc jest przekazywana przez 8-biegową automatyczną skrzynię biegów ZF i mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD) zamontowany z tyłu samochodu. V12 Vantage otrzymuje unikalną kalibrację skrzyni biegów w celu zwiększenia prędkości zmiany biegów i interakcji z kierowcą, dzięki nauce zaczerpniętej z modeli V12 Speedster i Vantage F1 Edition. To specjalnie skalibrowane oprogramowanie zapewnia poziom wyrafinowania i użyteczności zmiany biegów, który przewyższa poziom obserwowany w skrzyniach biegów z podwójnym sprzęgłem. Adaptacyjne oprogramowanie skrzyni biegów zostało zaprojektowane tak, aby oceniać warunki, w jakich działa samochód, wraz z wymaganiami stawianymi przez kierowcę, aby zapewnić, że samochód jest na właściwym biegu we właściwym czasie, zapewniając prawdziwie połączone wrażenia z jazdy.
Współczynniki sprężyn zawieszenia zostały zwiększone o 50% z przodu i 40% z tyłu, w połączeniu ze wzrostem sztywności górnego mocowania o 13%, a nowe stabilizatory są o 5% sztywniejsze z przodu i o 41% bardziej miękkie z tyłu. W celu utrzymania komfortu kierowcy wprowadzono z tyłu wtórną sprężynę przetargową. Delikatna sprężyna zapewnia niższą sztywność niż sprężyna główna, zapewniając większy komfort jazdy bez wpływu na osiągi dynamiczne. Sztywność nadwozia jest zwiększona dzięki dodatkowym przednim i tylnym panelom ścinającym, tylnemu wspornikowi kolumny zawieszenia i usztywnieniu zbiornika paliwa, zwiększając sztywność nadwozia (kNm/Deg) o 8% i sztywność boczną (kNm/mm) o 6,7%, co daje optymalną platformę sztywność dla dynamiki jazdy. Zmiany te są również wspierane przez nową kalibrację układu kierowniczego, poprawiającą wyczucie kierowania i zapewniającą ostrzejszą reakcję, a co za tym idzie, lepsze wrażenia kierowcy.
Jeśli chodzi o siłę hamowania, która jest więcej niż równa jego osiągom, V12 Vantage jest standardowo wyposażony w węglowo-ceramiczny układ hamulcowy (CCB) – z przodu tarcze 410 mm x 38 mm z 6-tłoczkowymi zaciskami, a z tyłu sparowane z 4-tłoczkowymi zaciskami. Oferując zwiększoną skuteczność hamowania i znaczną redukcjęnieresorowana masa, te tarcze CCB utrzymują stałą skuteczność hamowania w wysokich temperaturach i zostały zaprojektowane tak, aby wytrzymać zanikanie siły hamowania w temperaturach do 800 stopni, pomagając V12 Vantage uwolnić pełen potencjał osiągów, jednocześnie dając kierowcy maksymalną pewność i precyzyjną kontrolę. Ta technologia CCB pozwala również zaoszczędzić 23 kg masy w porównaniu ze stalowymi hamulcami. Co więcej, ponieważ masa ta jest nieresorowana, zmniejszenie masy dodatkowo przyczynia się do jakości jazdy i dynamicznego charakteru V12 Vantage.
Aby zapewnić zwiększony przepływ powietrza przez chłodnice silnika, przednia krata jest o 25% większa. Ponadto w maskę silnika wbudowano wyraźny otwór wentylacyjny w kształcie podkowy, który poprawia chłodzenie i nawiązuje do designu wspaniałego Vantage GT12, hołdu Astona Martina dla legendarnego wyścigowca V12 Vantage GT3. Asertywna stylistyka jest kontynuowana wzdłuż profilu bocznego z nowym, wyrzeźbionym, jednoczęściowym progiem, również inspirowanym sportami motorowymi i nawiązującym do poprzednich modeli V12 Vantage.
Z tyłu nowy i unikalny zderzak ze zintegrowanym dyfuzorem utrzymuje równowagę aerodynamiczną od przodu do tyłu. Centralnym elementem tego nowego projektu jest lekki, montowany centralnie układ wydechowy z podwójną rurą wydechową. Uzupełnieniem tej transformacji od nosa do ogona jest dramatyczne tylne skrzydło, które przyczynia się do maksymalnego docisku 204 kg przy maksymalnej prędkości i dodatkowo wzmacnia niepowtarzalny efekt wizualny V12 Vantage. Aby uzyskać bardziej subtelną stylizację i smuklejszą sylwetkę, dostępna jest opcja usunięcia tylnego skrzydła. Jednak w obu konfiguracjach intensywne prace nad podwoziem zapewniają utrzymanie równowagi aerodynamicznej, zapewniając stabilność przy dużych prędkościach i najwyższą wydajność.
Maksymalizując wrażenia z jazdy dzięki kultowej ścieżce dźwiękowej V12, V12 Vantage jest wyposażony w otwartą tylną przestrzeń ładunkową, w której można również zobaczyć nowy wspornik tylnego amortyzatora.
Produkcja V12 Vantage, którego księga zamówień jest już zamknięta ze względu na bezprecedensowy popyt, ma się rozpocząć w pierwszym kwartale 2022 r., a pierwsze dostawy zaplanowano na drugi kwartał 2022 r.