Najnowsza ewolucja dwumiejscowej sportowej berlinetty firmy Maranello z silnikiem umieszczonym z tyłu, która na nowo definiuje ideę zabawy za kierownicą.
Ferrari 296 GT3 reprezentuje przyszłość Rozbrykanego Konia w wyścigach GT, sektora, który zawsze widział najściślejsze relacje z klientami oraz największy transfer technologii i innowacyjnych rozwiązań do samochodów produkcyjnych. Model 296 GT3 wyrósł z modelu 296 GTB, najnowszej ewolucji dwumiejscowej, sportowej berlinetty firmy Maranello z silnikiem umieszczonym z tyłu. 296 GT3 łączy w sobie wartości swojego drogowego „bliźniaka”, jednocześnie dodając głębi. Wynika to z zaangażowania i know-how wszystkich w Competizioni GT.
Ferrari 296 GT3 to innowacyjny projekt na torze i poza nim, który producent Rozbrykany Koń postanowił rozwinąć, aby kontynuować zwycięską tradycję sięgającą 1949 roku, kiedy 166 MM triumfował w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. To nowe podejście do designu, zarządzania samochodem na wszystkich etapach weekendu wyścigowego, elektroniki, a nawet architektury silnika, 6-cylindrowy turbodoładowany 120°. Nowy koncept stworzony z myślą o potrzebach zespołów, zawodowych kierowców i dżentelmenów, na których od zawsze skupiało się Ferrari. Ten samochód został skrupulatnie zaprojektowany w każdym szczególe i pod każdym kątem, zgodnie z nowymi przepisami GT3.
296 GT3 oznacza powrót na tor Ferrari z sześciocylindrowym silnikiem, mimo że zgodnie z przepisami technicznymi nie ma jednostki elektrycznej, jak w 296 GTB. W przypadku silnika spalinowego V6 296 GT3 wprowadzono konfigurację vee 120° z równomiernie rozmieszczonymi zapłonami. Opiera się to na jego drogowym bliźniaku, podobnie jak umiejscowienie turbosprężarek wewnątrz vee. Wszystko to przynosi znaczące korzyści w zakresie kompaktowości, niższego środka ciężkości i zmniejszonej masy, a także pomaga osiągnąć bardzo wysoki poziom mocy. Silnik, który zawsze był sercem projektów Ferrari, jest bardziej wysunięty do przodu i niżej niż w wersji drogowej, dzięki niższemu środkowi ciężkości i sztywności skrętnej, która jest o około 10% wyższa niż w 488 GT3 .
Architektura jest zwycięska pod względem kolejności zapłonu, integracji kolektorów dolotowych i mocowań silnika po bokach wlotowych głowic cylindrów: silnik jest lżejszy i bardziej kompaktowy dzięki wyeliminowaniu zewnętrznych skrzynek i podpór. Jego wewnętrzna dynamika płynów korzysta ze zmniejszenia objętości, zwiększając efektywność spożycia.
Inżynierowie Ferrari współpracowali z partnerami, aby zaprojektować i dostroić całą wewnętrzną dynamikę płynów silnika oraz poszczególne komponenty zastosowane w torowej wersji jednostki napędowej. Ich celem było zapewnienie bezkompromisowych osiągów, niezawodności i właściwości jezdnych zarówno podczas wyścigów „Sprint”, jak i „Endurance”. W przypadku tego typu zawodów zrobili wszystko, aby znacznie ograniczyć zużycie bez poświęcania wydajności, dążąc do bardziej elastycznych strategii wyścigowych i skróconego czasu interwencji. Na przykład alternator jest przymocowany do skrzyni biegów, aby poprawić zwartość i sztywność jednostki oraz ułatwić dostęp technikom.
Skrzynia biegów 296 GT3 jest nowa i specjalnie opracowana dla tego samochodu. Projektanci zdecydowali się na jednotarczowe sprzęgło z sześcioma biegami, ułożonymi poprzecznie dla lepszej aerodynamiki i rozkładu masy. Uruchamianie sprzęgła jest teraz elektroniczne i można je kontrolować z kierownicy, a nie mechanicznie za pomocą pedału nożnego, podczas gdy zmiana biegów jest uruchamiana elektrycznie. Miniaturyzacja komponentów i użycie materiałów najwyższej jakości umożliwiły zmniejszenie masy skrzyni biegów Xtrac, co korzystnie wpłynęło na osiągi.