Najmocniejszy Ford F-150 Raptor w historii, wyposażony w nowy 5,2-litrowy doładowany silnik V8, który rozwija moc 700 KM dla jeszcze bardziej ekstremalnej jazdy w terenie.
Po ponad dziesięciu latach stawiania czoła trudnym warunkom i pokonywania ogromnych pustynnych wydm przez trzy generacje ciężarówek terenowych, Ford wprowadza na rynek nowy F-150® Raptor R™ – najszybszy, najmocniejszy, najbardziej ekstremalny terenowy model Raptor kiedykolwiek zbudowany. Wszystkie trzy generacje F-150 Raptor zostały zainspirowane ekstremalnymi pustynnymi ciężarówkami wyścigowymi, które rywalizują w Baja 1000. Zaprojektowany i skonstruowany przez Ford Performance, 2023 F-150 Raptor R jest najbliższy do zapewnienia tego typu osiągów .
F-150 Raptor to coś więcej niż szybka jazda, musi pokonać brutalne tereny. Jego możliwości i trwałość wynikają z ponad dziesięcioletniej wiedzy Forda w zakresie inżynierii i tortur w testach samochodów ciężarowych o wysokich osiągach. Ford Performance ulepszył skrzynię biegów i układ napędowy podstawowej ciężarówki, aby zapewnić, że Raptor R może płynnie poradzić sobie z tym, co ten V8 może na niego rzucić.
Raptor R dostarcza 10-biegową skrzynię biegów SelectShift z ulepszoną kalibracją. Ciężarówka jest wyposażona w nową oś przednią z bardziej wytrzymałym odlewem wspornika o większej wytrzymałości i konstrukcyjną osłonę z żebrami aluminiowymi, która zarządza zwiększonym momentem obrotowym układu napędowego, a także w unikalny aluminiowy wał napędowy o większej średnicy. Nowy, specjalnie dostrojony konwerter momentu obrotowego z wytrzymałym amortyzatorem turbiny i czterozębnikowym tylnym zespołem wyjściowym sprawia, że samochód ciężarowy jest jeszcze lepiej przystosowany do przenoszenia momentu obrotowego i zapewnia płynniejsze działanie układu napędowego podczas jazdy po drogach i w terenie.
Kierowcy zyskują jeszcze większą kontrolę nad tym, w jaki sposób ich Raptor R wyraża swoją dodatkową moc, dzięki unikalnemu podwójnemu układowi wydechowemu z prawdziwym tłumikiem przelotowym i aktywnym układem zaworów, z trybami Normal, Sport, Quiet i Baja. Można je dostosować w funkcji MyMode, umożliwiając kierowcom dostosowanie wielu ustawień – w tym trybów jazdy, układu kierowniczego, zawieszenia i innych – oraz zapisanie jednego jako pojedynczego trybu, do którego można łatwo uzyskać dostęp po naciśnięciu przycisku „R” na kierownicy.
Jeśli sercem Raptora R jest doładowany silnik V8, duszą pozostaje jego niewiarygodnie sprawne zawieszenie. Pięciowahaczowe tylne zawieszenie jest wyposażone w wyjątkowo długie wahacze, aby lepiej utrzymać pozycję osi w trudnym terenie, drążek Panharda i 24-calowe sprężyny śrubowe – wszystko to zoptymalizowane pod kątem wyjątkowej stabilności podczas pokonywania pustynnego terenu przy dużych prędkościach. Zaawansowane amortyzatory FOX Live Valve są dostrojone, aby zrównoważyć jakość jazdy i kontrolę przechyłów na drodze i w terenie. Te elektronicznie sterowane amortyzatory wykorzystują czujniki wysokości zawieszenia i inne czujniki do niezależnego monitorowania warunków terenowych, setki razy na sekundę, jednocześnie odpowiednio dostosowując zawieszenie. Skok koła 13 cali z przodu i 14,1 cala z tyłu ułatwia Raptorowi R pokonywanie piasku i skał z wyjątkową zdolnością.
Każdy tryb jazdy jest dostosowany do dodatkowej mocy doładowanego silnika V8, w tym zoptymalizowany tryb Baja zapewniający maksymalne osiągi i kontrolę podczas szybkiej jazdy w terenie. 5% wzrost twardości przedniej sprężyny pomaga utrzymać komfortową jazdę, podczas gdy Raptor R może pochwalić się wiodącym w swojej klasie * 13,1-calowym prześwitem i standardowymi * 37-calowymi oponami prosto z fabryki, które ułatwiają pokonywanie przeszkód.
Najpotężniejszy Raptor do tej pory podnosi spuściznę specjalnie zaprojektowanej ciężarówki terenowej na wyższy poziom, dzięki unikalnej stylistyce, która dodatkowo podkreśla jego superdoładowane możliwości. Większa, bardziej agresywnie stylizowana kopuła mocy na masce jest prawie o 1 cal wyższa niż na podstawie Raptor, pomagając wydobywać ciepłe powietrze spod spodu. Kultowy grill F O R D, zderzaki i nadkola pomalowane na czarno podkreślają jego groźny wygląd.
Ekskluzywne akcenty w kolorze Code Orange, dostępne wyłącznie dla Ford Performance, obejmują unikalny znaczek „R” na wlotu powietrza, kopule mocy i tylnej klapie. Specjalny pakiet graficzny na tylnych błotnikach charakteryzuje się unikalnym designem, który odzwierciedla szorstką, spękaną pustynną ziemię, podkreślając rodzaj środowiska, które Raptor R ma podbić.
Ten agresywny charakter przenosi się do czarnego wnętrza. Standardowe fotele Recaro® to połączenie czarnej skóry i zamszu Alcantara – sprytnie rozmieszczone, aby zapewnić dodatkową przyczepność, gdy teren staje się nieprzyjemny. Oryginalne włókno węglowe zdobi drzwi, drzwiczki pojemnika na media i górne części deski rozdzielczej, z unikalnym trójosiowym splotem zaprojektowanym, aby przekazać połączenie wydajności, wytrzymałości i trwałości Raptora R.
Podobnie jak reszta rodziny Raptor, Raptor R jest standardowo wyposażony w pakiet inteligentnych technologii, które ułatwiają jazdę w terenie. Trail Turn Assist** pozwala kierowcom zmniejszyć promień skrętu na ciasnych zakrętach i pojechać jeszcze dalej w teren. Ford Trail Control, pomyśl o tempomacie do jazdy w terenie, pozwala kierowcom wybrać ustawioną prędkość i pokonywać trudne warunki, podczas gdy ciężarówka radzi sobie z przepustnicą i hamowaniem. Trail 1-pedal Drive† pozwala klientom kontrolować przepustnicę i hamowanie za pomocą jednego pedału, aby jeszcze bardziej ułatwić ekstremalną jazdę w terenie, taką jak pełzanie po skałach.
Połączenie zapewnia standardowy 12-calowy ekran dotykowy z technologią SYNC® 4, kompatybilnością z Apple CarPlay i Android Auto. Raptor R korzysta również z możliwości bezprzewodowej aktualizacji oprogramowania Ford Power-Up. Te bezprzewodowe aktualizacje mogą oferować ulepszenia w całym pojeździe od systemu SYNC po ulepszenia w zakresie jakości, możliwości i wygody, które z czasem poprawiają komfort użytkowania.
F-150 Raptor R będzie dostępny w ośmiu opcjach kolorystycznych, w tym w nowych lakierach zewnętrznych Avalanche i Azure Grey Tri-Coat, oferowanych po raz pierwszy w gamie Raptor.
Łukasz Wiera