Najmocniejszy seryjny silnik AMG V8 w historii, najbardziej wyrazisty design, najbardziej zaawansowana aerodynamika i najbardziej wyszukana mieszanka materiałów plus ?najostrzejsza? dynamika jazdy.
Najmocniejszy seryjny silnik AMG V8 w historii, najbardziej wyrazisty design, najbardziej zaawansowana aerodynamika i najbardziej wyszukana mieszanka materiałów plus „najostrzejsza” dynamika jazdy: nowy Mercedes-AMG GT Black Series to szczytowe osiągnięcie projektantów Affalterbach w sztuce projektowania samochodów. Supersportowe auto perfekcyjnie ucieleśnia bogatą tradycję AMG w sporcie motorowym, a także wieloletnie doświadczenie marki w budowie kompletnych pojazdów – imponujących pod każdym względem. Efekt: moc 537 kW (730 KM), uzyskiwana z silnika V8 z „płaskim” wałem korbowym, w połączeniu z aktywną aerodynamiką i designem bezpośrednio wywodzącym się z wyścigowego AMG GT3.
Od 2006 r. Black Series jest w Mercedes-AMG synonimem modeli bardzo szczególnych: bezkompromisowo sportowych i o wyrazistym designie. Modeli, które są najbardziej konsekwentne w przenoszeniu techniki ze świata motorsportu na otwarte drogi. Black Series to ekskluzywne produkty motoryzacyjne, budowane nie po to, by gromadzić kurz w garażach kolekcjonerów, ale do szybkiej jazdy po torze – choć są dopuszczone do ruchu drogowego. Teraz tradycję tę kontynuuje AMG GT Black Series, najmocniejsza maszyna Mercedes-AMG z seryjnym silnikiem V8.
Różne konstrukcje silników V8
Konstrukcja silnika V8 daje projektantom dużo swobody w przypadku jednego, kluczowego aspektu – rozmieszczenia wykorbień wału korbowego. Wpływa to na charakterystykę silnika. Zazwyczaj wały korbowe jednostek V8 występują w dwóch wydaniach: „cross-plane” (układ przestrzenny), w którym czopy korbowe czterech par cylindrów znajdują się pod kątem 90 stopni względem siebie (w AMG stosowano go we wszystkich poprzednich silnikach V8), oraz „płaskim”, gdzie wszystkie czopy korbowe znajdują się na tej samej płaszczyźnie z przesunięciem o 180 stopni.
Płaski wał korbowy wymusza zapłony naprzemiennie w obu rzędach cylindrów, dzięki czemu wymiana ładunku jest sprawna i równomierna (kolejność zapłonu to 1-8-2-7 4-5-3-6), a jednostka odznacza się wręcz agresywną responsywnością. Do zalet płaskiego wału korbowego należą też niezwykła „gładkość” pracy silnika oraz wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych. Kolejną charakterystyczną cechą takiej jednostki jest jej wyrazisty dźwięk. W celu optymalnego wykorzystania pojemności skokowej, a co za tym idzie – potencjału osiągów 4,0-litrowego silnika biturbo V8, inżynierowie AMG przenieśli stronę wydechową pomiędzy rozwidlone rzędy cylindrów widlastej „ósemki”.
Najmocniejszy seryjny silnik V8 Mercedes-AMG
Choć można uznać, że motor nowego AMG GT Black Series bazuje na 4-litrowym silniku V8 biturbo z suchą miską olejową, to z uwagi na liczne modyfikacje otrzymał inne oznaczenie wewnętrzne – M178 LS2. Osiąga on moc 537 kW (730 KM) przy 6700-6900 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 800 Nm w zakresie 2000-6000 obr./min i „kręci się” do 7200 obr./min. Nowe wałki rozrządu oraz kolektory wydechowe są dostosowane do nowej kolejności zapłonu i dodatkowo usprawniają cykl gazowy.
Obie turbosprężarki typu twin-scroll zamontowano na łożyskach tocznych, podobnie jak w topowym AMG GT 4-drzwiowym Coupé, co jeszcze bardziej optymalizuje reakcję przepustnicy. Jednak w Black Series turbosprężarki otrzymały większy wirnik kompresora, dzięki któremu mogą łącznie dostarczać 1100 kg powietrza na godzinę. Dla porównania, w przypadku AMG GT R wartość ta wynosi 900 kg/h. Unikalny charakter nowego silnika znajduje odzwierciedlenie w jego unikalnym, czarnym emblemacie.
Nowa jednostka zapewnia AMG GT Black Series absolutnie imponujące osiągi: dwudrzwiowe coupé rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,2 sekundy, a do 200 km/h – w niecałe 9 sekund. Prędkość maksymalna wynosi 325 km/h.