Wiadomości | 01.08.23

Modele CUPRY, których nie możesz kupić

Hiszpańska marka motoryzacyjna CUPRA niemal od początku swojego istnienia angażuje się w sporty motorowe w związku z tym powstało kilka wyjątkowych modeli, których nie zobaczymy w salonach marki.


Modele CUPRY, których nie możesz kupić

Hiszpańska marka motoryzacyjna CUPRA niemal od początku swojego istnienia angażuje się w sporty motorowe. Aktualnie producent uczestniczy m.in. w zawodach Formuły E oraz Extreme E.

Dzięki dołączeniu do nowoczesnych zmagań motorsportowych powstało kilka wyjątkowych modeli, których nie zobaczymy w showroomach marki. Jednym z nich jest CUPRA e-Racer – pierwszy w pełni elektryczny samochód wyścigowy na świecie. Innymi, inspirującymi modelami CUPRY, które pojawiły się na torach wyścigowych są e-CUPRA ABT XE1 oraz CUPRA Tavascan Extreme E Concept.
Od momentu narodzin marki CUPRA w 2018 roku, producent angażuje się w wiele inicjatyw motorsportowych. Poprzez dołączenie do nowoczesnych wyścigów, marka stawia na elektromobilność, wskazując ją jako główny kierunek swojego rozwoju. Jego dowodem są także imponujące, w 100% elektryczne modele, które powstały na potrzeby tych rozgrywek.

 

CUPRA e-Racer
CUPRA jako pierwsza marka na świecie opracowała w pełni elektryczny samochód wyścigowy. Koncepcyjny model e-Racer miał premierę w 2018 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Pojazd jest napędzany czterema silnikami elektrycznymi, a akumulator o pojemności 65 kWh zapewnia moc 500 kW (680 KM) i maksymalny moment obrotowy 960 Nm. Samochód rozpędza się od 0 do 100 km/godz. w 3,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 270 km/godz.

 

Model został wykorzystany podczas rozgrywek elektrycznych samochodów turystycznych – FIA ETCR, które odbywają się na jednych z najbardziej znanych torach wyścigowych na świecie. CUPRA była zaangażowana w te zawody przez dwie edycje, do 2022 roku. W tej formule mogą startować wyłącznie samochody elektryczne spełniające restrykcyjne wymogi: wszystkie pojazdy muszą mieć napęd na tylną oś, zapewniać moc 500 kW oraz posiadać akumulator o pojemności 65 kWh. Zespoły mają możliwość modyfikacji podwozia, zastosowania własnych rozwiązań aerodynamicznych i przebudowy karoserii.

W sezonie w 2022 roku samochód został zaprezentowany w nowej odsłonie. Poza zmianami kolorystycznymi poprawiono także optymalizację wagi pojazdu, a wzmocnione części zwiększyły jego wytrzymałość.

 

e-CUPRA ABT XE1 i Tavascan Extreme E Concept
Jedną z ciekawszych inicjatyw motorsportowych jest seria wyścigowa Extreme E. Drużyny biorące udział w tych zmaganiach do dyspozycji mają elektryczne, wyczynowe SUV-y, za kierownicą których, zgodnie z postulatem równości płci w sporcie, zasiadają damsko-męskie duety kierowców. Celem zawodów jest promocja elektromobilności i zwrócenie uwagi na pogłębiający się kryzys klimatyczny. Lokalizacje, w których odbywają się wyścigi nie są przypadkowe. Trasy przeprowadzane są wzdłuż miejsc szczególnie zagrożonych katastrofą klimatyczną, takich jak: Grenlandia, Sardynia, Chile, Senegal, Arabia Saudyjska czy Urugwaj.

 

Samochodem, który reprezentował markę podczas pierwszej edycji tych zawodów był 544-konny samochód e-CUPRA ABT XE1, który w kolejnym roku został zastąpiony modelem CUPRA Tavascan Extreme E Concept. Jego światowa premiera miała miejsce podczas targów IAA Mobility w Monachium. W konstrukcji nadwozia modelu zastosowano włókna lniane, dzięki czemu produkcja pojazdu stała się bardziej przyjazna środowisku. Hiszpańscy inżynierowie wprowadzili także drukowane części w 3D, które usprawniły konstrukcję i uczyniły samochód łatwiejszym do naprawy - niezależnie od rodzaju awarii, komponenty da się modyfikować w bardzo krótkim czasie, bez konieczności stosowania skomplikowanych i drogich narzędzi.

 

Projekt przodu i tyłu nowego modelu znacznie różnił się od pojazdu debiutującego w pierwszej serii wyścigów. Reflektory zostały usytuowane w trzech trójkątnych grupach po obu stronach pojazdu, a oświetlenie umieszczono w ramie, stworzonej w technologii druku 3D. Możliwie duży zakres wykorzystania włókien lnianych w produkcji, pozwolił zrezygnować z mniej ekologicznych elementów z włókna węglowego. Dodatkowo, nie miało to negatywnego wpływu na osiągi – materiał można obrabiać w ten sam sposób, uzyskując potrzebne kształty i parametry wymagane przez inżynierów. Jest to technologia, którą można w łatwy sposób dostosować do pojazdów produkcyjnych.

 

CUPRA Tavascan Extreme E Concept została wyposażona w baterię litowo-jonową o pojemności 54 kWh, umieszczoną za kokpitem, aby zapewnić lepszy rozkład masy na tylnej osi pojazdu. Samochód może osiągnąć prędkość od 0 do 100 km/h w około 4 sekundy, spełniając tym samym przepisy serii wyścigowej.

 

Tavascan XE
W sezonie 2023 samochód zespołu ma zupełnie nowe malowanie, inspirowane konceptem modelu UrbanRebel, samochodem Formuły E – ABT CUPRA GEN3 oraz CUPRĄ e-Racer. Całkowicie elektryczny terenowy samochód wyścigowy nawiązuje do języka stylistycznego, który ma być używany w przyszłej produkcji seryjnej CUPRY Tavascan, drugiego w 100% elektrycznego modelu marki, który jest projektowany w Barcelonie i trafi na rynki europejskie oraz zagraniczne w 2024 roku.



Ostatnie testy BMW i5 czyli w pełni elektrycznej wersji nowego BMW serii 5 Limuzyna
Elektryczne | 26.04.23

Ostatnie testy BMW i5 czyli w pełni elektrycznej wersji nowego BMW serii 5 Limuzyna

Elastyczna technologia układu napędowego oferowana w nowej gamie BMW serii 5, dająca teraz klientom wybór między układami spalinowymi, hybrydowymi plug-in i w pełni elektrycznymi

Audi TT Roadster Final celebruje dziedzictwo oryginalnej ikony designu marki
Wiadomości | 07.11.23

Audi TT Roadster Final celebruje dziedzictwo oryginalnej ikony designu marki

Dostępna tylko jako Roadster i wykończona ekskluzywnym dla Audi lakierem perłowym Goodwood Green, który był oferowany jako kolor produkowany seryjnie dla TT Roadster pierwszej generacji.

Nowa edycja limitowana od JBL Toyota RAV4 Hybrid Black Edition
Tuning | 06.08.20

Nowa edycja limitowana od JBL Toyota RAV4 Hybrid Black Edition

Nowa edycja specjalna Toyoty RAV4 z jednolitym czarnym wykończeniem nadwozia i wnętrza.