Wiadomości | 01.08.23

Modele CUPRY, których nie możesz kupić

Hiszpańska marka motoryzacyjna CUPRA niemal od początku swojego istnienia angażuje się w sporty motorowe w związku z tym powstało kilka wyjątkowych modeli, których nie zobaczymy w salonach marki.


Modele CUPRY, których nie możesz kupić

Hiszpańska marka motoryzacyjna CUPRA niemal od początku swojego istnienia angażuje się w sporty motorowe. Aktualnie producent uczestniczy m.in. w zawodach Formuły E oraz Extreme E.

Dzięki dołączeniu do nowoczesnych zmagań motorsportowych powstało kilka wyjątkowych modeli, których nie zobaczymy w showroomach marki. Jednym z nich jest CUPRA e-Racer – pierwszy w pełni elektryczny samochód wyścigowy na świecie. Innymi, inspirującymi modelami CUPRY, które pojawiły się na torach wyścigowych są e-CUPRA ABT XE1 oraz CUPRA Tavascan Extreme E Concept.
Od momentu narodzin marki CUPRA w 2018 roku, producent angażuje się w wiele inicjatyw motorsportowych. Poprzez dołączenie do nowoczesnych wyścigów, marka stawia na elektromobilność, wskazując ją jako główny kierunek swojego rozwoju. Jego dowodem są także imponujące, w 100% elektryczne modele, które powstały na potrzeby tych rozgrywek.

 

CUPRA e-Racer
CUPRA jako pierwsza marka na świecie opracowała w pełni elektryczny samochód wyścigowy. Koncepcyjny model e-Racer miał premierę w 2018 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Pojazd jest napędzany czterema silnikami elektrycznymi, a akumulator o pojemności 65 kWh zapewnia moc 500 kW (680 KM) i maksymalny moment obrotowy 960 Nm. Samochód rozpędza się od 0 do 100 km/godz. w 3,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 270 km/godz.

 

Model został wykorzystany podczas rozgrywek elektrycznych samochodów turystycznych – FIA ETCR, które odbywają się na jednych z najbardziej znanych torach wyścigowych na świecie. CUPRA była zaangażowana w te zawody przez dwie edycje, do 2022 roku. W tej formule mogą startować wyłącznie samochody elektryczne spełniające restrykcyjne wymogi: wszystkie pojazdy muszą mieć napęd na tylną oś, zapewniać moc 500 kW oraz posiadać akumulator o pojemności 65 kWh. Zespoły mają możliwość modyfikacji podwozia, zastosowania własnych rozwiązań aerodynamicznych i przebudowy karoserii.

W sezonie w 2022 roku samochód został zaprezentowany w nowej odsłonie. Poza zmianami kolorystycznymi poprawiono także optymalizację wagi pojazdu, a wzmocnione części zwiększyły jego wytrzymałość.

 

e-CUPRA ABT XE1 i Tavascan Extreme E Concept
Jedną z ciekawszych inicjatyw motorsportowych jest seria wyścigowa Extreme E. Drużyny biorące udział w tych zmaganiach do dyspozycji mają elektryczne, wyczynowe SUV-y, za kierownicą których, zgodnie z postulatem równości płci w sporcie, zasiadają damsko-męskie duety kierowców. Celem zawodów jest promocja elektromobilności i zwrócenie uwagi na pogłębiający się kryzys klimatyczny. Lokalizacje, w których odbywają się wyścigi nie są przypadkowe. Trasy przeprowadzane są wzdłuż miejsc szczególnie zagrożonych katastrofą klimatyczną, takich jak: Grenlandia, Sardynia, Chile, Senegal, Arabia Saudyjska czy Urugwaj.

 

Samochodem, który reprezentował markę podczas pierwszej edycji tych zawodów był 544-konny samochód e-CUPRA ABT XE1, który w kolejnym roku został zastąpiony modelem CUPRA Tavascan Extreme E Concept. Jego światowa premiera miała miejsce podczas targów IAA Mobility w Monachium. W konstrukcji nadwozia modelu zastosowano włókna lniane, dzięki czemu produkcja pojazdu stała się bardziej przyjazna środowisku. Hiszpańscy inżynierowie wprowadzili także drukowane części w 3D, które usprawniły konstrukcję i uczyniły samochód łatwiejszym do naprawy - niezależnie od rodzaju awarii, komponenty da się modyfikować w bardzo krótkim czasie, bez konieczności stosowania skomplikowanych i drogich narzędzi.

 

Projekt przodu i tyłu nowego modelu znacznie różnił się od pojazdu debiutującego w pierwszej serii wyścigów. Reflektory zostały usytuowane w trzech trójkątnych grupach po obu stronach pojazdu, a oświetlenie umieszczono w ramie, stworzonej w technologii druku 3D. Możliwie duży zakres wykorzystania włókien lnianych w produkcji, pozwolił zrezygnować z mniej ekologicznych elementów z włókna węglowego. Dodatkowo, nie miało to negatywnego wpływu na osiągi – materiał można obrabiać w ten sam sposób, uzyskując potrzebne kształty i parametry wymagane przez inżynierów. Jest to technologia, którą można w łatwy sposób dostosować do pojazdów produkcyjnych.

 

CUPRA Tavascan Extreme E Concept została wyposażona w baterię litowo-jonową o pojemności 54 kWh, umieszczoną za kokpitem, aby zapewnić lepszy rozkład masy na tylnej osi pojazdu. Samochód może osiągnąć prędkość od 0 do 100 km/h w około 4 sekundy, spełniając tym samym przepisy serii wyścigowej.

 

Tavascan XE
W sezonie 2023 samochód zespołu ma zupełnie nowe malowanie, inspirowane konceptem modelu UrbanRebel, samochodem Formuły E – ABT CUPRA GEN3 oraz CUPRĄ e-Racer. Całkowicie elektryczny terenowy samochód wyścigowy nawiązuje do języka stylistycznego, który ma być używany w przyszłej produkcji seryjnej CUPRY Tavascan, drugiego w 100% elektrycznego modelu marki, który jest projektowany w Barcelonie i trafi na rynki europejskie oraz zagraniczne w 2024 roku.



Pierwszy brytyjski hipersamochód w pełni elektryczny Lotus Evija
Elektryczne | 24.05.20

Pierwszy brytyjski hipersamochód w pełni elektryczny Lotus Evija

Następny ekscytujący rozdział jednej z największych motoryzacyjnych historii, jakie kiedykolwiek opowiedziano. Lotus Evija kontynuuje bogatą, 70-letnią tradycję kultowych, przełomowych samochodów drogowych i wyścigowych.

Nissan JUKE Rally Tribute Concept
Concept Cars | 26.06.21

Nissan JUKE Rally Tribute Concept

Aby upamiętnić 50. rocznicę zwycięstwa Nissana w Rajdzie Safari kultowym 240Z, Nissan opublikował zdjęcia, które pokazują, jak wyglądałby współczesny samochód rajdowy Nissan oparty na modelu JUKE.

Znamy datę premiery nowej generacji Hyundaia KONA
Wiadomości | 02.03.23

Znamy datę premiery nowej generacji Hyundaia KONA

Tworząc nową generację swojego najbardziej kultowego subkompaktowego miejskiego SUV-a, Hyundai zaczął od wariantu EV.