Super Cars | 14.10.22

Mistrz świata Formuły 1 Jenson Button testuje najnowszy projekt od Lotus Advanced Performance

Limitowana edycja modelu Lotus Evija Fittipaldi czysto elektrycznego hipersamochodu upamiętnia kultowe pięć dekad samochodu wyścigowego Lotus Type 72.


Najmocniejszy seryjny samochód na świecie – oszałamiający hipersamochód Lotus Evija – zapewnia teraz jeszcze więcej ekskluzywności i atrakcyjności. Zainspirowany przeszłością, aby ulepszyć przyszłość, Lotus zaprezentował model Evija Fittipaldi, będący hołdem dla jednego z najwspanialszych par samochodów i kierowców, jakie kiedykolwiek widziała Formuła 1.

 

Tym kierowcą jest oczywiście Emerson Fittipaldi, młody brazylijski kierowca, który dołączył do Lotusa i stał się legendą, umacniając swoje miejsce w historii F1 w 1972 roku. Za kierownicą kultowego już Lotusa Type 72 i wygrywając pięć z 11 wyścigów tego sezonu , Fittipaldi zapewnił sobie mistrzostwo kierowców, a dla Team Lotus mistrzostwo konstruktorów.

 

Dokładnie 50 lat później Lotus Evija Fittipaldi jest doskonałym uczczeniem tego partnerstwa. Tylko osiem egzemplarzy w pełni elektrycznego dwumiejscowego samochodu jest produkowanych ręcznie w Hethel w Norfolk w Wielkiej Brytanii – globalnej centrali projektowania i produkcji samochodów sportowych Lotus – i wszystkie są sprzedawane. Dostawy do klientów rozpoczną się na początku przyszłego roku. Jest to najnowszy projekt Lotus Advanced Performance, działu projektowego i empirycznego firmy, który został uruchomiony na początku tego roku.

 

Prezentując słynną na całym świecie czarno-złotą kolorystykę – również sprzed 50 lat w 2022 r. – ręcznie malowaną obudowę i wiele innych unikalnych elementów konstrukcyjnych stworzono, aby upamiętnić tę niesamowitą współpracę. Obejmują one ręcznie przyciemniany widok z góry Typu 72 wyryty w odsłoniętym dachu z włókna węglowego oraz podpis Fittipaldiego ręcznie wyszywany na desce rozdzielczej.

 

I być może najbardziej emocjonalnym szczegółem ze wszystkich jest obrotowe pokrętło na pływającej centralnej desce rozdzielczej. Został ręcznie wykonany z oryginalnego aluminium Type 72 z recyklingu, dzięki czemu oryginalny kawałek kultowego wyścigowca F1 jest częścią każdego Evija Fittipaldi.

 

Indywidualna specyfikacja Lotusa Evija Fittipaldi zaczyna się od unikalnego lakieru, który obejmuje jego oznaczenie napisane na karoserii złotymi literami z boku tylnej szyby. Uzupełnieniem są czarno-złote koła „Type 72” wraz z anodyzowanymi obramowaniami centralnego zamka – czerwone po lewej stronie i zielone po prawej – oraz czarno-złote zaciski hamulcowe.

 

Kalkomanie upamiętniające zwycięstwa Typu 72 w wyścigu z sezonu 1972 znajdują się na aktywnym tylnym skrzydle, a cyfra 8 została umieszczona na słupku B. Fittipaldi ścigał się z tym numerem na swoim samochodzie podczas sezonu 1972, w tym o zwycięstwo w Grand Prix Wielkiej Brytanii. Stylizację nadwozia dopełnia karbonowy i złoty znaczek Lotus na nosie.

 

Wewnątrz kontynuowany jest temat luksusu i indywidualnego designu. Wnętrze z czarnej skóry ze złotymi kontrastującymi szwami można znaleźć w całej kabinie, wraz z ekskluzywnymi przeszyciami podsufitki oraz złotymi wykończeniami obramowań otworów wentylacyjnych, środkowego pokrętła, przycisku start/stprzycisk op i pedały.


Pomimo niesamowitej mocy i osiągów kierowca pozostaje w centrum doświadczenia Lotus Evija, podobnie jak w przypadku Emerson Fittipaldi i Type 72. Specyfikacja techniczna i osiągi Lotus Evija Fittipaldi są naprawdę zdumiewające, ponad 2000 KM sprawia, że ​​jest to najmocniejszy samochód seryjny na świecie, wytwarzający ponad 1700 Nm momentu obrotowego. Od 0 do 100 km/h rozpędza się w niecałe trzy sekundy, a od 0 do 300 km/h w dziewięć sekund ze startu zatrzymanego. Ograniczona prędkość maksymalna wynosi 350 km/h.


Jenson skomentował: „Brzmi jak silnik odrzutowy! Myślisz o EV jako cichym, ale tak nie jest. Moment obrotowy jest astronomiczny. To niesamowite, wywołuje uśmiech na Twojej twarzy. Czuje się jak statek kosmiczny, a sterowność i kierunek kierownicy z pewnością pozwalają wiedzieć, że prowadzisz Lotusa; Jestem zdumiony jego zwinnością. To lotos przyszłości i nie mogę się doczekać, kiedy będę jeździł własną Eviją”.

 

Jenson miał także szansę cofnąć czas i poprowadzić Lotusa Type 72 Emersona z 1972 roku. Samochód, który pomógł Emersonowi zdobyć pierwsze mistrzostwo kierowców. Jenson Button dodał: „Wspaniale jest zanurzyć się w historii wyścigów. Nie ma dużo miejsca, ale wszystko jest na swoim miejscu. Łatwo było się piętami i palcami. To prawdziwy przywilej prowadzić tak wyjątkowy samochód.”



Cała prawda o wyjątkowych i zaawansowanych technologicznie materiałach we wnętrzu McLarena GT
Wiadomości | 16.05.20

Cała prawda o wyjątkowych i zaawansowanych technologicznie materiałach we wnętrzu McLarena GT

Filozofia designu McLarena wszystko ma swój cel napędza nowe rozwiązania stosowane we wnętrzach samochodów, m.in. wykorzystanie kaszmiru, tkaniny SuperFabric oraz różnych rodzajów skór

Jak powstaje silnik limitowanej CUPRY Formentor VZ5?
Wiadomości | 30.08.23

Jak powstaje silnik limitowanej CUPRY Formentor VZ5?

Pięciocylindrowy silnik modelu CUPRA Formentor VZ5 jest efektem pracy inżynierów, której celem jest zapewnienie maksymalnych osiągów pojazdu. Dziennie powstaje 77 silników.

Prawdopodobnie to największy panoramiczny szklany dach w samochodzie
Wiadomości | 07.03.23

Prawdopodobnie to największy panoramiczny szklany dach w samochodzie

Przed oczekiwaną premierą zupełnie nowego Renault Espace, francuska marka pokazała ogromny szklany dach swojego 7-osobowego SUV-a.