Concept Cars | 15.09.21

Mercedes-Benz VISION AVTR obsługa pojazdu za pomocą myśli

Na targach IAA MOBILIY w Monachium producent spod znaku trójramiennej gwiazdy po raz pierwszy zapowiada obsługę siłami umysłu jako nowy wymiar interakcji człowieka z samochodem.

Mercedes-Benz VISION AVTR został po raz pierwszy zaprezentowany na targach elektroniki użytkowej CES 2020 w Las Vegas. To efekt niezwykłej, globalnej współpracy jednej z najbardziej innowacyjnych marek w branży rozrywkowej, Disneya, oraz ósmej najcenniejszej marki na świecie, Mercedes-Benz (wg rankingu Interbrand 2020). Za nazwą tego przełomowego pojazdu koncepcyjnego kryje się hasło ADVANCED VEHICLE TRANSFORMATION (z ang. zaawansowana transformacja pojazdu), ucieleśniające wizję projektantów, inżynierów i badaczy trendów Mercedes-Benz na temat odległej przyszłości mobilności. Połączenie biometryczne w autonomicznym koncepcie umożliwia zupełnie nową interakcję pomiędzy człowiekiem, maszyną i naturą.


Dzięki integracji techniki BCI (Brain-Computer-Interface – z ang. interfejs mózg-komputer) Mercedes-Benz kontynuuje rewolucyjną historię VISION AVTR. Dopełnieniem biometrycznej interakcji z pojazdem jest bezpośrednie połączenie z ludzkim mózgiem. Podczas monachijskich targów producent zademonstruje pierwsze podejścia do kontroli za pomocą umysłu, oparte na percepcji wzrokowej – służy do tego wizjonerska makieta fotela VISION AVTR. Jak to działa? Na cyfrowej desce rozdzielczej wyświetlane są jasne kropki. Urządzenie BCI z elektrodami mocowanymi z tyłu głowy użytkownika rejestruje aktywność jego mózgu i po jednominutowej kalibracji nawiązuje bezpośrednie połączenie z pojazdem. Mózg reaguje na bodźce wizualne na desce rozdzielczej, a urządzenie BCI mierzy aktywność neuronów w korze w czasie rzeczywistym. Analizuje zmierzone fale mózgowe i rozpoznaje, na których punktach świetlnych użytkownik skupia swoją uwagę (interfejs koncentracja-czujnik). Im silniejsze skupienie, tym wyższa aktywność neuronalna. Następnie urządzenie uruchamia odpowiednią funkcję.


Goście targów mogą na własnej skórze doświadczyć tej przełomowej formy interakcji z pojazdem, korzystając z kilku funkcji związanych z techniką BCI. Na stoisku przekonają się na przykład, jak szybko ich własny mózg łączy się z pojazdem – podobnie jak w przypadku neuronowego połączenia pomiędzy przedstawicielami gatunku Na’vi a naturą w wizjonerskim hollywoodzkim hicie „AVATAR”. Koncentrując się na punktach świetlnych, odwiedzający mogą wykorzystać moc swoich myśli do realizacji różnych funkcji w cyfrowych światach VISION AVTR prezentowanych na desce rozdzielczej: na przykład generować wiatr, uprawiać rośliny, wybierać miejsca parkingowe do ładowania lub zamieniać dzień w noc.



Pierwsza w pełni elektryczna limuzyna Volkswagena: światowa premiera modelu ID. AERO
Premiery | 27.06.22

Pierwsza w pełni elektryczna limuzyna Volkswagena: światowa premiera modelu ID. AERO

Dzisiejsza premiera studyjnego modelu ID. AERO w Chinach daje przedsmak tego, jak będzie wyglądać pierwsza elektryczna limuzyna Volkswagena.

Lamborghini Huracan STO
Super Cars | 22.09.21

Lamborghini Huracan STO "cofango"

Termin ten jest hybrydą włoskich słów oznaczających "cofano" (maska) i "parafango" (błotnik) i odnosi się do jednego elementu samochodu, który zawiera te dwa obszary.

Ford testuje geofencing. Automatyczna redukcja prędkości ma zwiększyć bezpieczeństwo w miastach.
Wiadomości | 11.07.22

Ford testuje geofencing. Automatyczna redukcja prędkości ma zwiększyć bezpieczeństwo w miastach.

Słaba widoczność znaków jest często przyczyną popełniania wykroczeń drogowych i stwarzania zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego.