Wiadomości | 30.11.22

Lightyear jako pierwsza firma rozpoczyna seryjną produkcję pojazdu napędzanego energią słoneczną

Firma planuje produkować jeden samochód tygodniowo i sukcesywnie zwiększać skalę produkcji w pierwszym kwartale 2023 roku.

Lightyear, holenderska firma high-tech opracowująca pierwszy na świecie samochód zasilany energią słoneczną, zapisuje się w historii, oficjalnie rozpoczynając produkcję swojego pierwszego pojazdu, Lightyear 0, w zakładzie Valmet Automotive w Finlandii.

 

Firma planuje produkować jeden samochód tygodniowo i sukcesywnie zwiększać skalę produkcji w pierwszym kwartale 2023 roku. Jest pierwszą firmą motoryzacyjną, która wyprodukowała pojazd elektryczny, który generuje energię bezpośrednio ze światła słonecznego. Po sześciu latach opracowywania własnych technologii Lightyear przekroczył jedną z najtrudniejszych faz dla nowych firm motoryzacyjnych: wejście na rynek z nowatorską technologią.

 

Lightyear 0 to pierwszy krok firmy w próbie przekształcenia sektora mobilności: tworząc wydajny pojazd o mniejszej pojemności akumulatora (60 kWh), Lightyear chce umożliwić konsumentom ominięcie sieci ładowania i jazdę w sposób bardziej zrównoważony. Sześć lat po założeniu firma rozwinęła się, zatrudniając ponad 500 pracowników i stworzyła niezawodny łańcuch dostaw za pośrednictwem renomowanych partnerów, takich jak Valmet Automotive, Bridgestone i Koenigsegg. W ten sposób Lightyear udowadnia, że potrafi przełożyć swoje aspiracje na działanie.

 

W Lightyear postanowiliśmy zrewolucjonizować jazdę elektryczną, budując samochód, który mógłby jeździć na czystej energii słonecznej. Po sześciu latach przeszkód i triumfów, słońce wschodzi teraz nad naszym najważniejszym jak dotąd kamieniem milowym: produkcją Lightyear 0! Przy współczynniku oporu powietrza wynoszącym 0,175 pierwszy na świecie samochód zasilany energią słoneczną jest jednocześnie najbardziej aerodynamicznym samochodem produkcyjnym w historii.

 

Po miesiącach starannej współpracy z renomowanym producentem pojazdów, firmą Valmet Automotive, nasz etap jest gotowy. W Finlandii gotowa jest najnowocześniejsza linia produkcyjna, zaprojektowana specjalnie do montażu samochodów napędzanych energią słoneczną. Wkrótce Lightyear 0 zjedzie z niego na drogi w całej Europie.

 

Ta wyspecjalizowana linia produkcyjna została zbudowana od podstaw, aby ułatwić proces produkcji naszego samochodu słonecznego i jego skomplikowanych technologii. Tutaj zespół najbardziej doświadczonych i wysoko wykwalifikowanych techników z Valmet Automotive zbuduje każdy Lightyear 0 od początku do końca. Ale jak dokładnie to się robi?

 

Proces produkcyjny rozpoczyna się od nagiego nadwozia w kolorze białym, które służy jako szkielet pojazdu. To nadwozie w kolorze białym jest dostarczane z Wielkiej Brytanii. Po dokładnym sprawdzeniu towaru montowana jest główna wiązka przewodów oraz wykładziny podłogowe. Następnie pojazd zostaje przeniesiony do kolejnej fazy linii montażowej, gdzie nakładana jest izolacja oraz instalowane są wszystkie niezbędne kable i rury.

 

Następna jest komórka robota. W tej celi wyspecjalizowany robot jest używany do nakładania kulek kleju na najważniejsze panele słoneczne. Manipulatory następnie półręcznie ustawiają szkło i panele słoneczne na białej karoserii.

 

W tym czasie montowane są przednie i tylne podzespoły zawierające ramę pomocniczą, zawieszenie, silniki w kołach oraz inne części mechaniczne i elektryczne. W innych komórkach montażu wstępnego montowana jest również deska rozdzielcza, konsola środkowa, drzwi i klapa bagażnika.

 

Punkt małżeństwa jest kolejnym krokiem w procesie. Tutaj podzespoły są połączone z korpusem w kolorze białym. Następnie instalowany jest akumulator wysokiego napięcia o pojemności 61,2 kWh. Ważący zaledwie 350 kg akumulator ma najwyższą gęstość energii ze wszystkich dostępnych pojazdów elektrycznych. Niska waga, w porównaniu z innymi akumulatorami do samochodów elektrycznych, przyczynia się do lekkiej całkowitej masy Lightyear 0, która jest najniższa w branży ~ 1575 kg. Ta niewielka waga jest niezbędna, aby Lightyear 0 był jak najbardziej energooszczędny.

 

Następnie przychodzi czas na zamontowanie wstępnie zmontowanej deski rozdzielczej, konsoli środkowej, siedzeń, a na końcu drzwi i klapy bagażnika. Na ostatnim etapie zakładamy nasze najnowocześniejsze opony Bridgestone i nasz samochód jest gotowy!

 

Poniżej znajduje się kompleksowy zestaw kontroli końca linii, takich jak testowanie hamulców i mocy, kalibracja kół i reflektorów, kontrola oprogramowania i różne inne testy. Ostatnim krokiem w procesie jest dokładna kontrola jakości, którą przeprowadzają wysoce doświadczeni specjaliści w Valmet Automotive. Ma to na celu zapewnienie, że każdy Lightyear 0 przestrzega surowych standardów jakości, które im stawiamy. Gdy pojazd pomyślnie przejdzie kontrolę jakości, Lightyear 0 zakończył pierwszą część swojej podróży i jest gotowy na czystą i wydajną mobilność przez całe życie.



Ponad 400 km/h w Bugatti Veyron
Wiadomości | 28.04.20

Ponad 400 km/h w Bugatti Veyron

Dokładnie 15 lat temu Bugatti Veyron 16.4 był pierwszym seryjnie produkowanym samochodem, który przełamał barierę 400 km / h. Rekord, który do dziś się utrzymuje. Nigdy wcześniej tego nie osiągnięto. Francuski producent luksusowych samochodów sportowych osiągnął jeden z wyznaczonych sobie celów rozwojowych, co zdaniem opinii publicznej było nieosiągalne.

Volvo Cars ma być w pełni elektryczne do 2030 roku
Wiadomości | 02.03.21

Volvo Cars ma być w pełni elektryczne do 2030 roku

Chce zostać liderem rynku samochodów elektrycznych premium i planuje stać się firmą produkującą w pełni elektryczne samochody.

Skoda Epiq, nowy elektryczny SUV marki
Concept Cars | 20.03.24

Skoda Epiq, nowy elektryczny SUV marki

Skoda prezentuje nowy model z napędem elektrycznym, który ma zostać zaprezentowana w 2025 roku. Zaoferuje przestronne wnętrze i uzupełnią go nowe technologie i funkcje wspomagające.