Wiadomości | 30.11.22

Lightyear jako pierwsza firma rozpoczyna seryjną produkcję pojazdu napędzanego energią słoneczną

Firma planuje produkować jeden samochód tygodniowo i sukcesywnie zwiększać skalę produkcji w pierwszym kwartale 2023 roku.

Lightyear, holenderska firma high-tech opracowująca pierwszy na świecie samochód zasilany energią słoneczną, zapisuje się w historii, oficjalnie rozpoczynając produkcję swojego pierwszego pojazdu, Lightyear 0, w zakładzie Valmet Automotive w Finlandii.

 

Firma planuje produkować jeden samochód tygodniowo i sukcesywnie zwiększać skalę produkcji w pierwszym kwartale 2023 roku. Jest pierwszą firmą motoryzacyjną, która wyprodukowała pojazd elektryczny, który generuje energię bezpośrednio ze światła słonecznego. Po sześciu latach opracowywania własnych technologii Lightyear przekroczył jedną z najtrudniejszych faz dla nowych firm motoryzacyjnych: wejście na rynek z nowatorską technologią.

 

Lightyear 0 to pierwszy krok firmy w próbie przekształcenia sektora mobilności: tworząc wydajny pojazd o mniejszej pojemności akumulatora (60 kWh), Lightyear chce umożliwić konsumentom ominięcie sieci ładowania i jazdę w sposób bardziej zrównoważony. Sześć lat po założeniu firma rozwinęła się, zatrudniając ponad 500 pracowników i stworzyła niezawodny łańcuch dostaw za pośrednictwem renomowanych partnerów, takich jak Valmet Automotive, Bridgestone i Koenigsegg. W ten sposób Lightyear udowadnia, że potrafi przełożyć swoje aspiracje na działanie.

 

W Lightyear postanowiliśmy zrewolucjonizować jazdę elektryczną, budując samochód, który mógłby jeździć na czystej energii słonecznej. Po sześciu latach przeszkód i triumfów, słońce wschodzi teraz nad naszym najważniejszym jak dotąd kamieniem milowym: produkcją Lightyear 0! Przy współczynniku oporu powietrza wynoszącym 0,175 pierwszy na świecie samochód zasilany energią słoneczną jest jednocześnie najbardziej aerodynamicznym samochodem produkcyjnym w historii.

 

Po miesiącach starannej współpracy z renomowanym producentem pojazdów, firmą Valmet Automotive, nasz etap jest gotowy. W Finlandii gotowa jest najnowocześniejsza linia produkcyjna, zaprojektowana specjalnie do montażu samochodów napędzanych energią słoneczną. Wkrótce Lightyear 0 zjedzie z niego na drogi w całej Europie.

 

Ta wyspecjalizowana linia produkcyjna została zbudowana od podstaw, aby ułatwić proces produkcji naszego samochodu słonecznego i jego skomplikowanych technologii. Tutaj zespół najbardziej doświadczonych i wysoko wykwalifikowanych techników z Valmet Automotive zbuduje każdy Lightyear 0 od początku do końca. Ale jak dokładnie to się robi?

 

Proces produkcyjny rozpoczyna się od nagiego nadwozia w kolorze białym, które służy jako szkielet pojazdu. To nadwozie w kolorze białym jest dostarczane z Wielkiej Brytanii. Po dokładnym sprawdzeniu towaru montowana jest główna wiązka przewodów oraz wykładziny podłogowe. Następnie pojazd zostaje przeniesiony do kolejnej fazy linii montażowej, gdzie nakładana jest izolacja oraz instalowane są wszystkie niezbędne kable i rury.

 

Następna jest komórka robota. W tej celi wyspecjalizowany robot jest używany do nakładania kulek kleju na najważniejsze panele słoneczne. Manipulatory następnie półręcznie ustawiają szkło i panele słoneczne na białej karoserii.

 

W tym czasie montowane są przednie i tylne podzespoły zawierające ramę pomocniczą, zawieszenie, silniki w kołach oraz inne części mechaniczne i elektryczne. W innych komórkach montażu wstępnego montowana jest również deska rozdzielcza, konsola środkowa, drzwi i klapa bagażnika.

 

Punkt małżeństwa jest kolejnym krokiem w procesie. Tutaj podzespoły są połączone z korpusem w kolorze białym. Następnie instalowany jest akumulator wysokiego napięcia o pojemności 61,2 kWh. Ważący zaledwie 350 kg akumulator ma najwyższą gęstość energii ze wszystkich dostępnych pojazdów elektrycznych. Niska waga, w porównaniu z innymi akumulatorami do samochodów elektrycznych, przyczynia się do lekkiej całkowitej masy Lightyear 0, która jest najniższa w branży ~ 1575 kg. Ta niewielka waga jest niezbędna, aby Lightyear 0 był jak najbardziej energooszczędny.

 

Następnie przychodzi czas na zamontowanie wstępnie zmontowanej deski rozdzielczej, konsoli środkowej, siedzeń, a na końcu drzwi i klapy bagażnika. Na ostatnim etapie zakładamy nasze najnowocześniejsze opony Bridgestone i nasz samochód jest gotowy!

 

Poniżej znajduje się kompleksowy zestaw kontroli końca linii, takich jak testowanie hamulców i mocy, kalibracja kół i reflektorów, kontrola oprogramowania i różne inne testy. Ostatnim krokiem w procesie jest dokładna kontrola jakości, którą przeprowadzają wysoce doświadczeni specjaliści w Valmet Automotive. Ma to na celu zapewnienie, że każdy Lightyear 0 przestrzega surowych standardów jakości, które im stawiamy. Gdy pojazd pomyślnie przejdzie kontrolę jakości, Lightyear 0 zakończył pierwszą część swojej podróży i jest gotowy na czystą i wydajną mobilność przez całe życie.



Pierwsze spojrzenie na wnętrze nowego Mercedesa EQE SUV
Wiadomości | 16.08.22

Pierwsze spojrzenie na wnętrze nowego Mercedesa EQE SUV

EQE SUV to wielofunkcyjny wariant luksusowej limuzyny EQE, dostępny podobnie jak ten ostatni z kluczowymi innowacjami EQS, a jednocześnie bardziej dynamiczny niż SUV EQS.

Rolls Royce Uriel od West Coast Customs
Tuning | 19.02.21

Rolls Royce Uriel od West Coast Customs

Justin Bieber właśnie odebrał jedyny egzemplarz samochodu, który wymagał 3 lat pracy.

Le Grand Rendez-Vous krótki film od Ferrari
Wiadomości | 15.06.20

Le Grand Rendez-Vous krótki film od Ferrari

Świętowanie początku powrotu do normalności w Monako, gdzie pandemia spowodowała anulowanie jednego z najbardziej kultowych Grand Prix kalendarza F1. Krótki film Claude'a Leloucha, opowiada o niezwykłym spotkaniu, które w tym roku zastąpiło jedno z ulubionych corocznych wydarzeń sportów motorowych.