MotorSport | 02.06.23

Kustosz skarbów: Bruce Meyer i zwycięzca Le Mans Porsche 935

W garażu pełnym legendarnych pojazdów jeden szczególnie się wyróżnia: 800 KM, bez systemów wspomagania, Porsche 935, pierwszy samochód wyścigowy z silnikiem umieszczonym z tyłu.


Kustosz skarbów: Bruce Meyer i zwycięzca Le Mans Porsche 935

W garażu pełnym legendarnych pojazdów jeden szczególnie się wyróżnia: 800 KM, bez systemów wspomagania – Porsche 935. Porsche 935 było pierwszym samochodem wyścigowym z silnikiem umieszczonym z tyłu, który wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans. Z okazji stulecia klasycznego samochodu odwiedziliśmy zwycięski pojazd z 1979 roku w garażu jego obecnego właściciela. Jego podsumowanie: „Jestem po prostu jego opiekunem”.


„Jest Le Mans i prawie nic innego się nie liczy”, wyjaśnia od samego początku Bruce Meyer. Dokładnie 100 lat po tym, jak po raz pierwszy odbył się 24-godzinny wyścig, mieszkaniec Kalifornii chce pokazać nam wyjątkowy pojazd – zwycięzcę klasyfikacji generalnej z 1979 roku. Ale najpierw zabiera nas inwestor na rynku nieruchomości, który wyrobił sobie markę w świecie motoryzacji na wycieczce po jego garażu. Jest domem dla niektórych z najbardziej znaczących historycznie pojazdów na planecie.

 

„Zawsze pociągała mnie rywalizacja” — wyznaje Meyer. „Ten sportowy wizerunek był tym, co pierwotnie przyciągnęło mnie do Porsche”. Po odebraniu w 1961 roku swojego pierwszego modelu, 356 Coupé, rozpoczął romans z marką. Od tego czasu 81-latek cieszy się posiadaniem i prowadzeniem niezliczonych modeli Porsche przez ponad sześć dekad, od samochodów drogowych, takich jak 356 A Speedster, który później sprzedał Steve'owi McQueenowi, po 911 Turbo (993) i 911 GT3 (992) z 1996 roku. z pakietem turystycznym.

 

Pasja do samochodów w ogóle, aw szczególności do 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Jego garaż w Beverly Hills ujawnia dowody pasji Meyera do samochodów w ogóle, a w szczególności do 24-godzinnego wyścigu Le Mans, w tym dużą liczbę godnych uwagi pojazdów Porsche, z których wiele było również wystawianych w Petersen Automotive Museum, które Meyer współtworzył założona w 1994 roku.

 

Weźmy na przykład 911 Carrera RSR 2.8 z 1973 roku. To dzięki temu przygotowanemu przez Brumosa samochodowi wyścigowemu Peter Gregg i Hurley Haywood wygrali w tym roku mistrzostwa SCCA Trans-Am i IMSA GT, co jest bezprecedensowym osiągnięciem. Ale dzisiaj bardziej interesuje nas inny pojazd w garażu Meyera – Kremer Porsche 935 K3. 935 zapewnił sobie pierwsze miejsce w Le Mans w 1979 roku z Klausem Ludwigiem, Donem Whittingtonem i Billem Whittingtonem za kierownicą – jako pierwszy pojazd z tylnym silnikiem, który to osiągnął. I jako jedyny samochód wyścigowy oparty na 911.

 

935 ma uderzającą prezencję dzięki pochylonemu nosowi, agresywnym płetwom błotnika, mocno wyprofilowanemu tyłowi i wydatnemu tylnemu spojlerowi. „Kremer wprowadziłby może ze sto zmian, aby uzyskać jeden procent przewagi” — wyjaśnia Meyer. Niezliczone drobne szczegóły wspomagały prędkość maksymalną, od schowanych lusterek po projekt rynny deszczowej.

 

Chociaż szczegóły są ważne, duszą tej maszyny jest 3,0-litrowy, sześciocylindrowy silnik typu bokser z podwójnym turbodoładowaniem. Elektrownia musiała nie tylko dostarczać wybuchowej mocy do wyprzedzania, ale musiała utrzymywać duże prędkości przez wiele godzin i zapewniać szybkość reakcji. „935 wytwarza około 800 KM bez pomocy kierowcy” — mówi Meyer. „Dla mnie jest to tak ekstremalne, jak w przypadku chłodzonego powietrzem samochodu wyścigowego 911”. Podobnie jak w przypadku wszystkich jego samochodów, 935 lubi ćwiczyć, nie wspominając już o tym, że bierze udział w najważniejszych imprezach, takich jak Pebble Beach Concours d'Elegance i The Amelia, impreza na Florydzie na wyspie o tej samej nazwie, gdzie zdobyła wiele wyróżnień .

 

Fanatyk motoryzacji do szpiku kości. W młodości Meyer również ścigał się na motocyklach. Zna więc swoje ograniczenia. „935 wygrał już Le Mans, więc jedyna historia, którą mógłbym dodać, nie byłaby dobra” — żartuje. „Kiedy nim jadę, nie ma 10/10, mogę ci to powiedzieć”. Meyer żyje stylem życia Porsche znacznie wykraczającym poza te rzadkie samochody wyścigowe. On, jego 53-letnia żona Raylene i troje dzieci również lubią w życiu codziennym jeździć nowszymi modelami Porsche. Największą radość sprawia mu jednak dzielenie się eksponatami, które przeszły do historii sportów motorowych. „Dwukrotnie jechałem 935 przez cały kraj” — opowiada Meyer. „I we wrześniu pojedzie na zjazd Porsche Rennsport Reunion po raz trzeci”. Wydarzenie odbywające się na torze WeatherTech Raceway Laguna Seca w Kalifornii to największe na świecie zgromadzenie klasycznych samochodów wyścigowych Porsche. „Czuję się zaszczycony, będąc opiekunem tego samochodu”, mówi Meyer, który praktykuje swoją własną filozofię kolekcjonowania. „Nikt z nas nie zabiera ze sobą tych samochodów. Nic nie posiadamy. Możemy po prostu cieszyć się nimi, dopóki żyjemy.



Mach-E DNA
Elektryczne | 11.02.21

Mach-E DNA

Czy jest wystarczająco sprytny, aby rozróżnić różnicę?

Audi TT RS Heritage Edition
Tuning | 08.12.21

Audi TT RS Heritage Edition

Audi świętuje ostatni rok modelowy TT RS na rynku amerykańskim. Pięć tradycyjnych kolorów Audi upamiętnia legendarny pięciocylindrowy silnik i żegna szczytowe osiągi ikony designu.

VW Nivus zmiksowany nowy model samochodu prosto z Brazylii
Wiadomości | 17.04.20

VW Nivus zmiksowany nowy model samochodu prosto z Brazylii

(Aktualizacja 28.05.2020. Pełna premiera pod tym linkiem: https://autoshow.media/news/volkswagen-nivus-swiatowa-premiera-nowego-modelu-prosto-z-brazylii ) Brazylijski MIX. Nowe miejskie coupé? Crossover? SUV coupe? Nowy projekt samochodu? Nivus to wszystko po trochu. Brazylijski oddział Volkswagena przygotował kolejną zapowiedź nowego modelu. Nowy Volkswagen Nivus zainauguruje nowy segment, oferując innowacyjne wzornictwo i technologie z segmentu premium. Model jest w końcowej fazie testów i zostanie wprowadzony na rynek w pierwszej połowie tego roku w Brazylii. Od drugiego semestru dotrze do innych krajów w regionie Ameryki Południowej.