Wiadomości | 24.05.23

Jak działa centralna poduszka powietrzna?

Jeśli jednostka sterująca wykryje zderzenie boczne lub kombinację uderzeń podczas wypadku, centralna poduszka powietrzna zostanie wyzwolona w ciągu kilku milisekund.


Jak działa centralna poduszka powietrzna?

Poduszka powietrzna jest wystrzeliwana i napełniana gazem w przestrzeni między przednimi fotelami oraz nad konsolą środkową. Jej zadaniem jest spowolnienie ruchu pasażerów siedzących z przodu i zapobieganie bezpośredniemu zderzeniu ich głów (oraz ewentualnie ramion). Jeśli dojdzie do wypadku po stronie pasażera, a kierowca jest sam w samochodzie, centralna poduszka powietrzna zamortyzuje jego ruch i zmniejszy potencjalne obrażenia (np. uszkodzenia żeber, ramion czy szyi).


Centralna poduszka powietrzna znajduje się w okolicach podłokietnika fotela kierowcy. O jej obecności informuje materiałowa etykieta z napisem „Airbag” umieszczona nad konsolą środkową z boku podłokietnika. Poduszka zapobiega zderzeniu głów kierowcy i pasażera, dlatego jest najbardziej skuteczna w przypadku kolizji bocznych.


Projekt centralnej poduszki powietrznej uwzględnia odmienne ułożenie przednich foteli względem siebie, a także różne typy ludzkich sylwetek. W związku z tym, producent przeprowadził statyczne i dynamiczne testy z wykorzystaniem manekinów. Badania weryfikują funkcjonalność mechanizmu przed zatwierdzeniem go do produkcji seryjnej, a także sprawdzają prawidłowy proces rozwijania się poduszki z fotela w niskich i wysokich temperaturach.

 

Poduszka powietrzna przechodzi również program symulacji starzenia się materiału, który trwa do 12 tygodni. Część jest testowana w komorze klimatycznej pod wpływem wstrząsów, dużych wahań temperatury, słonej mgły i pyłu. Testy dynamiczne, znane jako zderzeniowe, oferują bardzo dokładną i realistyczną symulację rzeczywistych kolizji samochodowych. W testach tych poduszka powietrzna musi spełniać swoją funkcję powstrzymującą. Następnie oceniane są różne kryteria, takie jak pokrycie potencjalnego obszaru uderzenia głową, wartości biomechaniczne mierzone na manekinach oraz terminowe i prawidłowe odpalenie poduszki powietrznej.

 

Samochody Skody od dawna należą do najwyżej ocenianych w testach Euro NCAP. Celem utrzymania tego standardu, marka stale udoskonala funkcje bezpieczeństwa w swoich pojazdach. Teraz Skoda wprowadza centralną poduszkę powietrzną jako integralną część nowych modeli.



GMC pokazał usuwany dach przyszłości swojego nowego HUMMER-a EV
Wiadomości | 21.05.20

GMC pokazał usuwany dach przyszłości swojego nowego HUMMER-a EV

GMC HUMMER EV o zerowej emisji i bey ograniczeń został wyposażony w łatwo zdejmowane panele dachowe, aby zapewnić wyjątkowe wrażenia na świeżym powietrzu.

Ekskluzywna edycja specjalna GMC HUMMER EV Omega Edition 2024
Tuning | 05.05.23

Ekskluzywna edycja specjalna GMC HUMMER EV Omega Edition 2024

SUV GMC HUMMER EV Omega Edition zostanie zaprezentowany podczas zbliżającej się premiery „HUMMER House” w Design District podczas weekendu F1 Grand Prix Miami.

Jedyne w swoim rodzaju Porsche 911 ku czci największego meksykańskiego kierowcy wyścigowego
Tuning | 28.07.21

Jedyne w swoim rodzaju Porsche 911 ku czci największego meksykańskiego kierowcy wyścigowego

50 lat po śmierci Pedro Rodrígueza oddano do użytku Porsche 911 Turbo S One of a Kind, a planowane jest wystawienie go na aukcję na cele charytatywne.