Wiadomości | 24.05.23

Jak działa centralna poduszka powietrzna?

Jeśli jednostka sterująca wykryje zderzenie boczne lub kombinację uderzeń podczas wypadku, centralna poduszka powietrzna zostanie wyzwolona w ciągu kilku milisekund.


Jak działa centralna poduszka powietrzna?

Poduszka powietrzna jest wystrzeliwana i napełniana gazem w przestrzeni między przednimi fotelami oraz nad konsolą środkową. Jej zadaniem jest spowolnienie ruchu pasażerów siedzących z przodu i zapobieganie bezpośredniemu zderzeniu ich głów (oraz ewentualnie ramion). Jeśli dojdzie do wypadku po stronie pasażera, a kierowca jest sam w samochodzie, centralna poduszka powietrzna zamortyzuje jego ruch i zmniejszy potencjalne obrażenia (np. uszkodzenia żeber, ramion czy szyi).


Centralna poduszka powietrzna znajduje się w okolicach podłokietnika fotela kierowcy. O jej obecności informuje materiałowa etykieta z napisem „Airbag” umieszczona nad konsolą środkową z boku podłokietnika. Poduszka zapobiega zderzeniu głów kierowcy i pasażera, dlatego jest najbardziej skuteczna w przypadku kolizji bocznych.


Projekt centralnej poduszki powietrznej uwzględnia odmienne ułożenie przednich foteli względem siebie, a także różne typy ludzkich sylwetek. W związku z tym, producent przeprowadził statyczne i dynamiczne testy z wykorzystaniem manekinów. Badania weryfikują funkcjonalność mechanizmu przed zatwierdzeniem go do produkcji seryjnej, a także sprawdzają prawidłowy proces rozwijania się poduszki z fotela w niskich i wysokich temperaturach.

 

Poduszka powietrzna przechodzi również program symulacji starzenia się materiału, który trwa do 12 tygodni. Część jest testowana w komorze klimatycznej pod wpływem wstrząsów, dużych wahań temperatury, słonej mgły i pyłu. Testy dynamiczne, znane jako zderzeniowe, oferują bardzo dokładną i realistyczną symulację rzeczywistych kolizji samochodowych. W testach tych poduszka powietrzna musi spełniać swoją funkcję powstrzymującą. Następnie oceniane są różne kryteria, takie jak pokrycie potencjalnego obszaru uderzenia głową, wartości biomechaniczne mierzone na manekinach oraz terminowe i prawidłowe odpalenie poduszki powietrznej.

 

Samochody Skody od dawna należą do najwyżej ocenianych w testach Euro NCAP. Celem utrzymania tego standardu, marka stale udoskonala funkcje bezpieczeństwa w swoich pojazdach. Teraz Skoda wprowadza centralną poduszkę powietrzną jako integralną część nowych modeli.



Volkswagen prezentuje prototyp ID. GTI Concept podczas IAA Mobility 2023 w Monachium
Premiery | 06.09.23

Volkswagen prezentuje prototyp ID. GTI Concept podczas IAA Mobility 2023 w Monachium

Prototyp ID. GTI Concept, zaprezentowany po raz pierwszy na targach IAA Mobility w Monachium, pokazuje w jaki sposób Volkswagen przeniesie kultowe oznaczenie GTI w elektryczną przyszłość.

Najbardziej elastyczna platforma natywna dla pojazdów BEV
Elektryczne | 06.02.24

Najbardziej elastyczna platforma natywna dla pojazdów BEV

Stellantis zaprezentowała STLA Large, całkowicie nową, platformę dla pojazdów elektrycznych, która stanowi podstawę szerokiej gamy nadchodzących pojazdów na rynki światowe w segmentach D i E.

Zobacz jak działa napęd w hipersamochodzie LMH
Wiadomości | 14.12.20

Zobacz jak działa napęd w hipersamochodzie LMH

PEUGEOT i TOTAL współpracują od 25 lat. Dziś przedstawiają dane techniczne układu napędowego, w który wyposażony jest ich Hypercar LMH.