Nazwa samochodu nawiązuje do 3,9-litrowego silnika V8 twin-turbo, jednej z najbardziej docenionych przez krytyków jednostek napędowych w historii.
Będący częścią programu projektów specjalnych marki i zaprojektowany przez Centrum Stylizacji Ferrari pod przewodnictwem Flavio Manzoniego, jest to silnik V8 umieszczony centralnie z tyłu, oparty na F8 Spider, od którego odziedziczył układ, podwozie i silnik. Wyjątkowy SP-8 dołącza do uświęconych szeregów najbardziej ekskluzywnego segmentu w gamie Ferrari, unikalnych samochodów wytwarzanych według specyfikacji indywidualnych klientów, w wyniku czego ucieleśniają szczyt personalizacji marki.
Nazwa samochodu nawiązuje do 3,9-litrowego silnika V8 twin-turbo, jednej z najbardziej docenionych przez krytyków jednostek napędowych w historii i czterokrotnie z rzędu zdobywcy prestiżowej nagrody Engine of the Year (IEOTY). Ponieważ klient, który zamówił SP-8, pochodzi z Tajwanu, liczba 8 jest również znacząca, ponieważ w chińskiej kulturze uważana jest za niezwykle szczęśliwą, tradycyjnie wróżącą sukces, szczęście i osobiste osiągnięcia.
Najbardziej wyjątkową cechą SP-8 jest fakt, że nie ma on dachu, co czyni go rasowym, dwumiejscowym roadstera pod każdym względem, co podkreśla jego sportowy charakter i natychmiastowo ekscytujące wrażenia wizualne i wrażenia z jazdy na świeżym powietrzu, jakie zapewnia. Rozwiązanie to wymagało gruntownego udoskonalenia aerodynamiki poprzez połączenie symulacji CFD, testów w tunelu aerodynamicznym i testów na torze, aby zagwarantować standard komfortu akustycznego i odczuwania wiatru porównywalny z samochodem, który je zainspirował.
Główny motyw stylistyczny samochodu skupia się wokół sposobu, w jaki jego bryły krzyżują się i łączą ze sobą: niemalowany przód z włókna węglowego otacza tył, tworząc efekt dwukolorowości, który tworzy silny kontrast zarówno pod względem koloru, jak i materiałów . Wyeliminowanie chowanego twardego dachu umożliwiło projektantom radykalną zmianę stylizacji całej części tylnej, nadając jej pełną objętość przy napiętej linii paska. Przestrzeń samochodu jest podzielona na dwie części, które łączy funkcjonalny obszar centralny w matowej czerni, obejmujący boczne wloty powietrza z oddzielnymi kanałami dla intercoolerów i silnika. Górna część tej opaski zawiera otwór wentylacyjny komory silnika z podłużnymi elementami, które nawiązują do poprzecznych pasów typowych dla Ferrari z przeszłości.
Przód samochodu dominuje imponująca, odlewana z aluminium osłona chłodnicy o pełnej szerokości, wykonana z pojedynczej formy wydrukowanej w 3D. Osłona chłodnicy ma ten sam wzór pasa, tym razem w układzie pionowym, a odstępy w rzucie z góry stopniowo zwiększają się w kierunku boków, aby lepiej kierować przepływ powietrza do dwóch przednich chłodnic. Kąt tych elementów został zoptymalizowany dzięki ścisłej współpracy pomiędzy Ferrari Styling Center a zespołem ds. aerodynamiki, który spędził miesiące na doskonaleniu samochodu za pomocą CFD.
Inne obszary SP-8, które zostały przeprojektowane na podstawie samochodu dawcy, obejmują reflektory ze specjalnymi maskami i soczewkami, tylne światła pochodzące z Romów ze specjalnymi soczewkami, przednią szybę i rury wydechowe, które zostały poddane tej samej obróbce jak 296 GTB oraz specjalnie zaprojektowane felgi w dedykowanym kolorze (matowy Grigio NART).
Te kierunkowe pięcioramienne koła są dostępne wyłącznie w tym konkretnym samochodzie i oferują nowoczesne podejście do klasycznych felg używanych w prototypach sportowych Ferrari, a także w legendarnym F40. Sprytną i nierozerwalną częścią ich ogólnej estetyki są mocno wyprofilowane sekcje i duże otwory zaprojektowane tak, aby były lżejsze.
Wewnątrz samochodu wprowadzono ważną modyfikację konsoli środkowej, w której znajdują się przyciski sterujące skrzynią biegów F1, które były obecne w gamie Ferrari od debiutu SF90 Stradale. Oznaczało to modyfikację kultowej już bramki zmiany biegów dla tego konkretnego zastosowania. Wykończenie wnętrza uzupełniają siedzenia z detalami z grawerowanej laserowo granatowej Alcantary® w połączeniu z tkaniną z efektem gradientu oraz dywaniki wykonane ze specjalnego diagonalnego materiału z opalizującym efektem.
Matowy kolor Argento Micalizzato stworzony specjalnie dla SP-8 doskonale komponuje się z częścią z włókna węglowego samochodu, która ma równie specyficzny kolor i wykończenie (błyszczący, opalizujący niebieski piaskowiec). Nawet kolor Blu Scuro Stellato zastosowany do połączenia dwóch sekcji nadwozia został specjalnie opracowany.
SP-8 będzie można oglądać od rana 24 października na torze Mugello do zakończenia wyścigu Finali Mondiali Ferrari 2023. Następnie będzie można go oglądać w Muzeum Ferrari w Maranello od 16 listopada 2023 r. do marca 2024 r.