Ferrari SF90 XX Stradale i Ferrari SF90 XX Spider oba z silnikiem V8 reprezentują najnowszy i najbardziej ekstremalny przykład koncepcji wersji specjalnych.
Dziś zaprezentowano nową specjalną limitowaną serię SF90 XX Stradale, opartą na SF90 Stradale, wraz z jej odpowiednikiem SF90 XX Spider. Nowe, odpowiednio 799 i 599 sztuk, te nowe PHEV z silnikiem V8 reprezentują najnowszy i najbardziej ekstremalny przykład koncepcji wersji specjalnych, która przenosi osiągi drogowych modeli Ferrari na nowy poziom.
Koncepcja ta była doskonalona przez ostatnie 20 lat, a wiele z tych modeli szybko stało się wzorcami w ofercie Ferrari, takich jak 488 Pista i 812 Competizione. W ciągu tych samych dwudziestu lat Ferrari opracowało również Program XX, aby zaoferować wybranej grupie doświadczonych kierowców-klientów ekstremalne samochody, które nie mają homologacji drogowej, ale które można prowadzić na torze do granic możliwości. Wszystkie modele wyprodukowane w ramach programu odniosły ogromny sukces, a najnowszym dodatkiem jest FXX-K EVO.
Opierając się na swoim doświadczeniu w obu tych sferach, Ferrari postanowiło stworzyć samochód dopuszczony do ruchu drogowego, który w maksymalnym stopniu odzwierciedla koncepcje inżynieryjne obu programów. SF90 XX Stradale bazuje na supersamochodzie z tej gamy, SF90 Stradale, i wznosi już imponująco ekscytujący tor i wrażenia z jazdy na najwyższych obrotach na nowy poziom. Wydajność wzrosła dzięki imponującemu 1030 KM (o 30 więcej niż w SF90 Stradale), specyficznej logice oprogramowania i zastosowaniu radykalnie nowych rozwiązań aerodynamicznych, w tym stałego spojlera tylnego – pierwszego, jaki pojawił się w drogowym Ferrari od czasów F50 – który zapewnia niezrównaną siłę docisku 530 kg przy 250 km/h.
Ta sama koncepcja stanowiła inspirację dla SF90 XX Spider, który łączy najwyższy przypływ adrenaliny na torze z oszałamiającą przyjemnością jazdy w plenerze, gdzie kultowy dźwięk Ferrari V8 ma tak istotny wkład. SF90 XX Spider korzysta z tych samych wyrafinowanych rozwiązań aerodynamicznych, co SF90 XX Stradale, a także specjalnie opracowanych przepływów powietrza w kokpicie, które gwarantują najwyższy komfort pasażerom z opuszczonym dachem. Jest wyposażony w cieszący się uznaniem chowany twardy dach Ferrari (RHT), który składa się z aluminiowych paneli i nie tylko rozkłada się i chowa w zaledwie 14 sekund, ale może być również aktywowany przy prędkościach do 45 km/h.