Po uwzględnieniu dopłaty z programu „Mój Elektryk” średnia rzeczywista cena auta na prąd wyraźnie spada i jest o 8% niższa od pojazdu spalinowego.
W zeszłym roku średnia cena netto leasingowanego samochodu elektrycznego (156 tys. zł) była o zaledwie 10% wyższa od średniej ceny dla aut spalinowych (140 tys. zł) – wynika z podsumowania PKO Leasing. To oznacza, że po odjęciu dofinansowania (27 tys. zł) w ramach programu „Mój Elektryk” rzeczywista średnia cena leasingowanego auta elektrycznego jest o 8% niższa od spalinowego. Warto jednak zwrócić uwagę, że wybierane przez przedsiębiorców auta spalinowe to bardzo często luksusowe pojazdy o dużej wartości, a elektryki to w zdecydowanej większości funkcjonalne, miejskie samochody.
Prowadzący program Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) do tej pory otrzymał wnioski o dofinansowanie do zakupu ponad 8 tys. w pełni elektrycznych pojazdów. Zdecydowaną większość stanowią te złożone za pośrednictwem firm leasingowych, co jest efektem popularności oferowanych przez nie form finansowania elektryków – głównie leasingu i wynajmu długoterminowego.
Rynek leasingu widzi potrzebę rozmowy z NFOŚiGW o zmianie progów wartości auta elektrycznego, do jakiego można otrzymać dofinansowanie – obecnie to 225 tys. zł w przypadku zeroemisyjnych samochodów osobowych do przewozu maks. 8 osób.
Rosnąca liczba samochodów elektrycznych w Polsce wymusza rozwój infrastruktury ładowania. Coraz bardziej aktywny w tym obszarze jest również rynek leasingu, choć w kategorii ekologicznych urządzeń zainteresowanie punktami i stacjami ładowania wciąż jest znacznie mniejsze niż fotowoltaiką i magazynowaniem energii.
Firmy zainteresowane punktami lub stacjami ładowania pojazdów elektrycznych mogą finansować na zasadach dopasowanych do swoich potrzeb i możliwości. Na przykład w PKO Leasing punkty ładowania o mocy do 22 kW oraz stacje ładowania i magazyny energii o mocy powyżej 22 kW są dostępne w leasingu lub pożyczce – minimalna opłata wstępna wynosi 10%, a okres finansowania to 48-60 miesięcy.
Producent samochodów w 100% wodorowych, francuska firma Hopium, ujawnia projekt swojej platformy technologicznej oraz prototyp samochodu.
Ford prezentuje nowy wielozadaniowy model Tourneo Connect, który podnosi w rodzinie modeli Tourneo standardy pod względem stylu, przestrzeni i wszechstronności.
Samochód posiada wykwintne, tradycyjne detale inspirowane stylem japońskim, zachowując jednocześnie czystą, wyrafinowaną elegancję oryginalnego samochodu.