Tuning | 23.05.22

Całkowicie nowe BMW M4 CSL czyli ekstremalne osiągi legendy

W ramach obchodów 50-lecia, BMW M GmbH przedstawia bardzo specjalny model w limitowanej edycji, który łączy oldschoolową pasję do wyścigów z innowacyjną technologią.

Nowe BMW M4 CSL jest wysoce skoncentrowaną wizytówką wyścigowego rzemiosła BMW M GmbH i jego doświadczenia w rozwoju układu napędowego i podwozia oraz lekkiej konstrukcji. Firma może na przykład skorzystać z wieloletniego doświadczenia w pracy z tworzywami sztucznymi wzmacnianymi włóknem węglowym (CFRP) do budowy nadwozia, podwozia i elementów wewnętrznych. Inżynierom M udało się ograniczyć masę własną CSL do 3640 funtów. Znakomity stosunek mocy do masy wynoszący 6,7 funta/KM zapewnia idealną platformę do dynamicznej, mistrzowskiej jazdy. Nowe BMW M4 CSL przyspiesza od 0 do 60 mil na godzinę w 3,6 sekundy, a prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 191 mil na godzinę.

 

Produkcja nowego BMW M4 CSL rozpocznie się w fabryce Dingolfing w lipcu 2022 roku i będzie ograniczona do zaledwie 1000 sztuk na całym świecie.

 

Karoseria BMW M4 CSL jest standardowo lakierowana w ekskluzywnym metalizowanym kolorze Frozen Brooklyn Grey. Ten odcień nadwozia łączy się z odsłoniętymi powierzchniami z włókna węglowego i czerwonymi akcentami, tworząc wyrazisty wizualnie wygląd sportowej czystości. Alternatywnie, klienci mogą wybrać swój nowy M4 CSL w kolorze Alpine White Solid lub Sapphire Black metallic.

 

Struktura elementów karoserii z włókna węglowego jest widoczna w różnych miejscach, w tym w dwóch wyżłobionych nacięciach w masce. Powierzchnie wcięć – które nie są pomalowane na kolor nadwozia – są dodatkowo podkreślone czerwonymi obrysami. Czerwone linie akcentujące dodatkowo podkreślają dwie płetwy na dachu z CFRP nowego BMW M4 CSL, kontury jego progów, czarne emblematy modeli oraz charakterystyczne dla modelu rozdzielacze CFRP i wstawki kurtyn powietrznych w pasie przednim.

 

Opcjonalnie dostępne reflektory laserowe BMW wprowadzają kolejny przyciągający uwagę akcent na przodzie nowego BMW M4 CSL. Zarówno w efekcie powitalnym, który pojawia się po odblokowaniu drzwi, jak i po włączeniu świateł mijania i drogowych, reflektory te świecą na żółto, a nie na biało, przywodząc na myśl wygląd udanych samochodów wyścigowych GT.

 

Tylne światła LED nowego BMW M4 CSL są standardowo wyposażone w technologię debiutującą w seryjnie produkowanym samochodzie. Ich szklane osłony mają wplecione misterne nici świetlne, które są oświetlane za pomocą technologii laserowej, nadając powierzchni lampom żywą strukturę. Tworzy to bardzo charakterystyczną sygnaturę świetlną, która jest rozpoznawalna z dużej odległości w godzinach ciemności.

 

Specjalna jednostka napędowa BMW M4 CSL bazuje na tym samym wysokoobrotowym, sześciocylindrowym silniku rzędowym z technologią M TwinPower Turbo, którą można znaleźć w samochodzie wyścigowym BMW M4 GT3. Jego znaczne rezerwy wydajności umożliwiły znaczny wzrost mocy bez konieczności ustępstw pod względem stabilności lub trwałości. Kluczem do tego zwiększenia mocy było zwiększenie maksymalnego ciśnienia doładowania dwóch turbosprężarek typu mono-scroll z 1,7 bara do 2,1 bara oraz specyficzne dla modelu modyfikacje zarządzania silnikiem. Silnik BMW M4 CSL rozwija maksymalny moment obrotowy 650 Nm (479 lb-ft) między 2750 a 5950 obr./min. Jego maksymalna moc 405 kW/550 KM jest wytwarzana przy 6250 obr./min.

 

Wywodząca się z wyścigów konstrukcja 3,0-litrowego silnika koncentruje się wprost na wysokich obrotach i maksymalnym rozwoju mocy. Zamknięta konstrukcja skrzyni korbowej bez tulei sprawia, że jest ona niezwykle sztywna, podczas gdy kuty, lekki wał korbowy pozwala na radzenie sobie z ekstremalnie wysokim momentem obrotowym. Inną specjalną cechą charakterystyczną dla M jest rdzeń głowicy cylindra wykonany przy użyciu technik druku 3D.

 

Zarówno układy chłodzenia, jak i zasilania olejem są zaprojektowane tak, aby sprostać szczególnym wyzwaniom związanym z jazdą po torze. Układ wydechowy z podwójną rurą wydechową z elektrycznie sterowanymi klapami i tytanowym tłumikiem o zminimalizowanej masie dodatkowo generuje inspirowany samochodami wyścigowymi, emocjonujący dźwięk silnika stworzony specjalnie dla nowego BMW M4 CSL.

 

Moment napędowy wytwarzany przez silnik jest przekazywany na tylne koła nowego BMW M4 CSL za pośrednictwem ośmiostopniowej skrzyni biegów M Steptronic z układem Drivelogic. Specyficzne dla modelu mocowania silnika i skrzyni biegów zapewniają, że moc silnika przekłada się na dynamiczne osiągi w wyjątkowo szybki i bezpośredni sposób. Mocniejsze połączenie silnika i skrzyni biegów z konstrukcją samochodu jest wyraźnie wyczuwalne, szczególnie podczas ostrej jazdy.



Skoda SLAVIA, tak będzie się nazywać nowy sedan marki na rynek indyjski
Wiadomości | 07.10.21

Skoda SLAVIA, tak będzie się nazywać nowy sedan marki na rynek indyjski

Nazwa nawiązuje do pierwszych rowerów wspólnie wyprodukowanych przez założycieli firmy Václava Laurina i Václava Klementa.

Najbardziej elastyczna platforma natywna dla pojazdów BEV
Elektryczne | 06.02.24

Najbardziej elastyczna platforma natywna dla pojazdów BEV

Stellantis zaprezentowała STLA Large, całkowicie nową, platformę dla pojazdów elektrycznych, która stanowi podstawę szerokiej gamy nadchodzących pojazdów na rynki światowe w segmentach D i E.

Nowy V12 Vantage Roadster
Super Cars | 25.08.22

Nowy V12 Vantage Roadster

Aston Martin z dumą przedstawia nowy V12 Vantage Roadster, którego produkcja została ograniczona do 249 egzemplarzy, sprzedanych przed premierą.