BMW XM jest punktem kulminacyjnym ofensywy modelowej w jubileuszowym roku marki, a także pierwszym oryginalnym samochodem BMW M od czasu BMW M1.
Kontynuując obchody 50-lecia swojego istnienia, BMW M prezentuje po raz pierwszy samochód o wysokich osiągach z napędem elektrycznym. System hybrydowy typu plug-in składający się z silnika benzynowego V8 i szczególnie mocnego silnika elektrycznego zapewnia BMW XM fascynującą dynamikę. Zupełnie nowy napęd M HYBRID, ekstrawagancka stylistyka i progresywna, luksusowa atmosfera wnętrza BMW XM tworzą nową interpretację koncepcji Sports Activity Vehicle (SAV) w segmencie samochodów o wysokich osiągach adresowaną do nowych grup odbiorców chcących cieszyć się wrażeniami z jazdy M.
BMW XM jest punktem kulminacyjnym ofensywy modelowej w jubileuszowym roku marki, a także pierwszym oryginalnym samochodem BMW M od czasu BMW M1. Odpowiednio postawione akcenty w wyglądzie zewnętrznym SAV-a o wysokich osiągach nawiązują do legendarnego samochodu sportowego z silnikiem centralnym. BMW XM będzie produkowane w od grudnia 2022 roku amerykańskich zakładach BMW Group w Spartanburgu, a do sprzedaży trafi wiosną 2023 roku. Najważniejszymi rynkami zbytu będą USA, Chiny i Bliski Wschód.
Napęd M HYBRID w BMW XM generuje moc systemową 480 kW (653 KM) wytwarzaną wspólnie przez silnik spalinowy o mocy do 360 kW (489 KM) i napęd elektryczny o mocy do 145 kW (197 KM). Bazuje on na nowym silniku V8 z najnowocześniejszą technologią M TwinPower Turbo i klasyczną wysokoobrotową koncepcją. Silnik o pojemności 4,4 l wyposażony jest w międzyrzędowy kolektor wydechowy i zoptymalizowaną separację oleju.
Ośmiocylindrowy silnik jest wspomagany przez silnik elektryczny zintegrowany z 8-stopniową skrzynią M Steptronic, która zapewnia natychmiastową reakcję na każde naciśnięcie pedału przyspieszenia już w momencie ruszania z miejsca. Systemowy moment obrotowy napędu M HYBRID wynosi 800 Nm (generowany wspólnie przez silnik spalinowy o wartości do 650 Nm i silnik elektryczny o wartości do 280 Nm). Innowacyjne przełożenie wstępne zwiększa efektywny moment obrotowy silnika elektrycznego na wejściu skrzyni biegów do nawet 450 Nm.
Inteligentnie sterowana interakcja obu silników zapewnia spójne i typowe dla M wrażenia z jazdy w każdej sytuacji. Charakteryzuje się potężnym, spontanicznym oddawaniem mocy i we wszystkich zakresach obrotów. BMW XM przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 s, a towarzyszy temu energiczne niezwykłe dla ośmiocylindrowego silnika brzmienie sportowego układu wydechowego. Ma on elektryczne, płynnie sterowane klapy oraz – po raz pierwszy w modelu BMW M – sześciokątne, ułożone jedna nad drugą podwójne końcówki rur wydechowych.
Przycisk M Hybrid na konsoli środkowej aktywuje trzy tryby pracy, w tym ELECTRIC umożliwiający jazdę bez lokalnej emisji spalin z prędkością do 140 km/h i zasięgiem od 82 do 88 km*. Wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy umieszczony w podłodze pojazdu zapewnia pojemność użytkową 25,7 kWh. Jednostka Combined Charging Unit w BMW XM umożliwia szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 7,4 kW.
Oddawaniu mocy przez silnik elektryczny również towarzyszy odpowiednie brzmienie. A to dzięki funkcji BMW IconicSounds Electric stworzonej w ramach współpracy BMW Group z kompozytorem muzyki filmowej Hansem Zimmerem. Charakterystyczne dla M brzmienie napędu elektrycznego zapewnia autentyczną reakcję na każdy ruch pedału przyspieszenia w trybie elektrycznym bez lokalnej emisji spalin. Przy ustawieniu Sport lub Sport Plus w trybie HYBRID elektrycznemu wspomaganiu silnika spalinowego towarzyszy też dźwięk boostu.
Moc obu silników jest przenoszona na drogę za pośrednictwem napędu na wszystkie koła M xDrive, który w trybie ma wyraźnie odczuwalną większą transmisję na tylną oś. Dodatkowo dostępny jest tryb 4WD Sand stworzony specjalnie do jazdy po wydmach i temu podobnym terenie. W pełni adaptacyjnie działa również sportowy mechanizm różnicowy M na tylnej osi.
BMW XM LABEL RED: najmocniejszy produkowany dotąd model BMW M.
Jesienią 2023 roku do gamy modelowej dołączy BMW XM LABEL RED. Najmocniejszy seryjny samochód w historii BMW M GmbH z homologacją drogową dysponuje mocą systemową 550 kW (748 KM) generowaną wspólnie przez silnik spalinowy o mocy 430 kW (585 KM) i napęd elektryczny o mocy 145 kW (197 KM) oraz maksymalnym momentem obrotowym systemu wynoszącym ponad 1000 Nm (750 Nm z silnika spalinowego i 280 Nm z silnika elektrycznego; wartości tymczasowe na podstawie dotychczasowego stanu rozwoju pojazdu).