Designerzy i inżynierowie stworzyli Audi urbansphere z myślą o wykorzystywaniu go w natężonym ruchu chińskich megamiast, jak i w centrum każdej metropolii na świecie.
Już na pierwszy rzut oka Audi urbansphere concept okazuje się być największym modelem z rodziny pojazdów sphere i spośród wszystkich dotychczasowych modeli koncepcyjnych marki Audi. Jego wielkie wymiary 5,51 m długości, 2,01 m szerokości i 1,78 m wysokości plasują go na topie motoryzacyjnego świata. Jednocześnie jednak Audi urbansphere concept radykalnie łamie konwencje tego segmentu pojazdów.
Dzieje się tak, ponieważ konsekwentnie zaprojektowano go od wewnątrz do zewnątrz, z ogromnym naciskiem na doświadczenia pasażerów wewnątrz pojazdu. Najważniejszym jego wymiarem jest rozstaw osi wynoszący 3,40 m. Wnętrze Audi urbansphere concept nie poddaje się konwencjonalnej zasadzie upychania jak największej liczby siedzeń, schowków i elementów funkcjonalnych w przestrzeni ograniczonej fizyką jazdy. Zamiast tego, na pierwszym miejscu stawia potrzebę czucia przez pasażerów dużej przestrzeni, co stanowi wyróżniający czynnik komfortu.
Dzięki opcjom oferowanym przez Audi oraz dzięki możliwości integrowania usług cyfrowych pochodzących od innych dostawców, samochód ten oferuje niemal nieskończone możliwości. Za ich pomocą można uzyskać dostęp do szerokiej gamy usług związanych z bieżącą podróżą. Pojazd zajmuje się także codziennymi zadaniami, które wykraczają poza samą jazdę - np. rezerwowaniem miejsca w restauracji czy robieniem zakupów online z poziomu samochodu. Ponadto autonomiczne Audi urbansphere concept odbiera swoich pasażerów z domu i samodzielnie zajmuje się znalezieniem miejsca parkingowego oraz ładowaniem akumulatora.
Dostępne są również zindywidualizowane funkcje infotainment, takie jak płynna integracja z pokładowymi, streamingowymi serwisami muzycznymi i video. Audi będzie również oferować klientom - w zależności od ich indywidualnych preferencji - ekskluzywne udogodnienia, w tym dostęp do koncertów, wydarzeń kulturalnych i imprez sportowych.
Platforma technologiczna PPE (ang. Premium Platform Electric), na której osadzono Audi urbansphere concept, została zaprojektowana wyłącznie na potrzeby układów napędowych zasilanych z akumulatorów. Dlatego pozwala w pełni wykorzystać wszystkie zalety tej techniki. Sercem PPE jest moduł akumulatora umieszczony między osiami, który jak w Audi grandsphere concept — magazynuje około 120 kWh energii. Producentowi udało się uzyskać płaski układ akumulatora poprzez wykorzystanie do tego celu prawie całej podłogi pojazdu między osiami.
Wraz z dużymi, 24-calowymi kołami pozwala to uzyskać podstawowe proporcje, doskonałe nie tylko z punktu widzenia stylistyki. Jedną z najważniejszych korzyści jest długie wnętrze, a tym samym duża przestrzeń na nogi w obu rzędach foteli. Komfort przestrzenny samochodów elektrycznych jest dużo większy, ponieważ nie ma w nich skrzyni i dźwigni zmiany biegów ani tunelu środkowego.
Dwa silniki elektryczne Audi urbansphere concept mogą zapewnić łączną moc wyjściową 295 kW i moment obrotowy 690 Nm. Są to imponujące wartości, które nieczęsto można w pełni wykorzystać w zagęszczonym ruchu miejskim. Mimo to, Audi urbansphere jest wyposażone w stały napęd na cztery koła quattro — element nieodzowny w charakteryzujących się wysokimi parametrami modelach marki.
W tym koncepcyjnym samochodzie zamontowano po jednym silniku elektrycznym na osiach przedniej i tylnej. Silniki te, według potrzeby elektronicznie koordynują rozkład sił stale dostępnego napędu na cztery koła, doskonale wyważając względy ekonomiczne i związane z zasięgiem. Innowacją jest to, że silnik zamontowany na osi przedniej można stosownie do potrzeby dezaktywować, aby obniżyć tarcie, a tym samym zużycie energii podczas fazy żeglowania.
Mózgiem układu napędowego jest 800-woltowa technika ładowania. Gwarantuje ona możliwie najkrótsze ładowanie z mocą nawet 270 kW na stacjach szybkiego ładowania. W ten sposób czas ładowania zbliża się do czasu konwencjonalnego postoju na tankowanie w przypadku samochodów z silnikiem spalinowym: wystarczy 10 minut, aby naładować akumulator w stopniu pozwalającym na pokonanie ponad 300 km. Ponadto akumulator, który magazynuje ponad 120 kWh energii, może zostać naładowany od 5 do 80 proc. w niecałe 25 minut. Dzięki temu, zgodne z normą WLTP, można oczekiwać po nim zasięgu do 750 km nawet, gdy auto użytkowane jest w bardziej energochłonny sposób w mieście i na krótkich dystansach.