YANGWANG, ekskluzywna submarka BYD, ustanowiła nowy światowy rekord prędkości maksymalnej pojazdu elektrycznego na torze testowym w Niemczech.
Wyczyn ten został osiągnięty 8 sierpnia 2025 roku przez najnowszy supersamochód YANGWANG U9 Track Edition, co czyni go najszybszym pojazdem elektrycznym na świecie.
YANGWANG U9 Track Edition został zbudowany na tej samej platformie e4 i architekturze technicznej DiSus-X, co YANGWANG U9, który jest obecnie sprzedawany w Chinach. Ponadto, posiada pierwszą na świecie masowo produkowaną platformę pojazdu ultrawysokiego napięcia 1200 V, w połączeniu z systemem zarządzania temperaturą zoptymalizowanym pod kątem ekstremalnych warunków. To połączenie istniejącej technologii i przełomowych udoskonaleń podnosi osiągi YANGWANG U9 Track Edition do niespotykanego dotąd poziomu.
Bicie światowych rekordów wymaga zarówno nieustannego dostarczania mocy, jak i wyjątkowej stabilności przy dużych prędkościach. Platforma e4 w YANGWANG U9 Track Edition – pierwszy na świecie czterosilnikowy układ napędowy z wysokowydajnymi silnikami o prędkości obrotowej 30 000 obr./min – zapewnia moc szczytową 555 kW na silnik, a łączna moc układu przekracza 3000 KM. Zapewnia to pojazdowi imponujący stosunek mocy do masy wynoszący 1217 KM na tonę, co plasuje go w czołówce światowego przemysłu motoryzacyjnego.
Ponadto, niezależny system wektorowania momentu obrotowego platformy e4 z czterema silnikami stale monitoruje reakcję na ruchy drogi, regulując moment obrotowy każdego koła z ultrawysoką częstotliwością, przekraczającą 100 razy na sekundę. Nawet przy dużych prędkościach zachowuje on pełną kontrolę nad postawą ciała, zapobiegając poślizgowi kół i utracie przyczepności.
Inteligentny system kontroli nadwozia DiSus-X dokonuje szybkich, niezależnych regulacji pionowych zawieszenia w każdym narożniku pojazdu podczas agresywnego przyspieszania i pokonywania zakrętów, a także na nierównych nawierzchniach. To nie tylko tłumi kołysanie wzdłużne i poprzeczne – zwiększając komfort i pewność kierowcy – ale także aktywnie optymalizuje powierzchnię styku opon z nawierzchnią, maksymalizując przyczepność. Współpracując z platformą e4, zapewnia podwójną gwarancję stabilności pojazdu i bezpieczeństwa jazdy.
W przeciwieństwie do tradycyjnych supersamochodów, YANGWANG U9 wykorzystuje innowacyjną architekturę techniczną „Platforma e4 + DiSus-X”, wprowadzając „kontrolę postawy ciała” do scenariuszy wyścigowych i eksplorując granice bezpieczeństwa i osiągów supersamochodów na torze. Co więcej, YANGWANG U9 Track Edition zachowuje aerodynamiczną konstrukcję obecnego YANGWANG U9 i jest wyposażony w ulepszony, opcjonalny przedni splitter z włókna węglowego, który jest już produkowany masowo, w pełni potwierdzając naukową konstrukcję i niezawodność techniczną YANGWANG U9 w warunkach ultrawysokich prędkości.
Aby poprawić osiągi i trwałość opon w ekstremalnych warunkach jazdy, YANGWANG, opierając się na danych zebranych podczas szeroko zakrojonych testów i osiągnięć w Niemczech w 2024 roku, nawiązał współpracę z Giti Tire w celu opracowania opony semi-slick przeznaczonej do jazdy torowej. Ta wysokowydajna opona charakteryzuje się zoptymalizowanymi materiałami mieszanki i specjalnie zaprojektowanym bieżnikiem, a innowacyjne radełkowanie na styku koła z obręczą, w połączeniu z wysokolepkim środkiem smarnym, minimalizuje względny poślizg opony z obręczą podczas gwałtownego przyspieszania lub hamowania. Zmniejsza to utratę momentu obrotowego i zużycie opon, jednocześnie poprawiając przewidywalność i stabilność podczas dynamicznych manewrów.