Alpine świętuje 60. rocznicę swojego kultowego modelu A110. Światowa premiera A110 E-ternite odbędzie się podczas Grand Prix Francji Formuły 1.
To zdanie ukuł Luca de Meo wkrótce po przybyciu do Grupy Renault. Wyzwanie przyjęte dla Laurenta Rossiego, dyrektora generalnego Alpine i inżynierów marki. W niecały rok zespół komandosów urzeczywistnił ten szalony pomysł, a na dodatek wykorzystał nawet możliwość zdjęcia dachu.
Wynikiem prac badawczych jest A110 E-ternity, w 100% elektryczny. Przychodzi z okazji 60-lecia. Łącząc prestiżową przeszłość ze stuprocentową elektryczną przyszłością, ilustruje pracę, którą Alpine obecnie wykonuje w celu opracowania swojej gamy nowych modeli.
Od ponad dziesięciu lat Grupa Renault jest pionierem w dziedzinie pojazdów elektrycznych i zdobyła bogate cenne doświadczenie we wszystkich obszarach przemysłu motoryzacyjnego. Jest więc całkiem naturalne, że zespół Alpine bardzo wcześnie zaczęły myśleć o tym temacie.
Tak więc cel jest jasny: zelektryfikować kolejne pojazdy Alpine i dlaczego nie zacząć od A110, wzorca sportowego charakteru znanego ze swojej lekkości i zwinności, przy realistycznym budżecie.
Zadanie było proste: zelektryfikować A110 i dopasować osiągi, równowagę i zwinność samochodu spalinowego Alpine A110, jednocześnie wykorzystując mocne strony, doświadczenie i technologie Grupy.
Aby jeszcze bardziej urozmaicić to wyzwanie, firma Alpine doda do mandatu cztery innowacje:
- innowacyjny system multimedialny wykorzystujący osobisty tablet kierowcy zapewniający intuicyjną i naturalną łączność, oparty na Google lub Android, umożliwiający scentralizowanie wszystkich aplikacji użytkownika na jednym urządzeniu,
- najnowocześniejszy system audio z 8 głośnikami do odtwarzania dźwięku przestrzennego,
- innowacyjne materiały łączące wydajność i zrównoważony rozwój,
rozwiązanie „top-off”, które pozwala cieszyć się spokojem technologii elektrycznej: marzenie, aby jeździć elektrycznym Alpine A110 na otwartej przestrzeni, bez dźwięku.
Dla marki Grupy Renault naturalne było, że w przypadku tego nowego projektu najpierw przyjrzymy się częściom i technologiom, które są już dostępne we własnym zakresie. Moduły akumulatorów są identyczne jak w 100% elektrycznym Megane E-Tech. Jednak, aby osiągnąć optymalny rozkład masy i pomieścić dwanaście modułów akumulatorowych, konieczne było zaprojektowanie specjalnych obudów akumulatorowych dla A110 i dostosowanie architektury wewnętrznej. Dlatego cztery moduły zostały umieszczone z przodu i osiem z tyłu. Aby sprostać temu wyzwaniu, inżynierowie pozwolili sobie na umieszczenie tych modułów w przestrzeni w „nietypowy” sposób.
Pomimo dodania tych dwunastu modułów, całkowita masa Alpine A110 E-ternité pozostaje szczególnie niska, przy wzroście zaledwie o 258 kg, dzięki ograniczonej masie zestawu akumulatorów (392 kg).
Aby uciec od kompromisu od 0 do 100 km/h/prędkość maksymalna i nieustannego dążenia do magazynowania energii elektrycznej, która wymaga dużych akumulatorów, do „standardowego” silnika Grupy dodano innowacyjną skrzynię biegów.
Brak dostępnej we własnym zakresie skrzyni biegów pozwolił inżynierom Alpine spełnić krótkie wymagania tego A110 E-ternité. Chcieliśmy znaleźć płynną i wydajną skrzynię biegów bez utraty momentu obrotowego, ale jednocześnie lekką i kompaktową.
Skrzynia biegów została przetestowana we własnym zakresie, u dostawcy Alpine, w wersji z podwójnym sprzęgłem (DCT) ze sterowaniem elektronicznym, jak w silniku spalinowym A110, ale ze sprzęgłami zwymiarowanymi tak, aby przenosić wysokie momenty obrotowe. Rozwiązanie z podwójnym sprzęgłem pozwala uniknąć przerw w momencie obrotowym, pozostając jednocześnie kompaktowym i lekkim.
Zespół Alpine wykazał się pomysłowością w zakresie systemu elektronicznego, łącząc dwie architektury sprzętu elektronicznego oddzielone od siebie o dziesięć lat. Ta innowacja zapewnia nowe możliwości uproszczenia architektury lub ciągłego doskonalenia w całym produkcie, ponieważ umożliwiła zachowanie cech silnika spalinowego AS1 przy jednoczesnym dodaniu nowych funkcji z sektora EV, a także innych, takich jak funkcja „wyprzedzenia” lub możliwość umożliwienia komunikacji między dwoma akumulatorami.
Zainstalowano jeden ECU, aby zapewnić komunikację między dwoma systemami. Ta innowacja daje nowe możliwości uproszczenia architektur lub ciągłego doskonalenia w całym cyklu życia produktu.
Przez długi czas słyszano żądania dotyczące kabrioletu A110. Alpine postanowiło jednocześnie podjąć jeszcze jedno wyzwanie. Trudność polegała przede wszystkim na znalezieniu rozwiązania umożliwiającego szybkie zintegrowanie zdejmowanego dachu ze strukturą Alpine A110. Inżynierowie Alpine w ten sposób wyobrazili sobie proste i lekkie rozwiązanie, bez wpływu na sztywność produkcyjnego A110, z dwoma poszyciami dachu wypełnionymi recyklowanym węglem. Element zaprojektowany i zbudowany całkowicie we własnym zakresie.
Inżynieria Alpine postawiła sobie za priorytet opracowanie pojazdu, który jest równie piękny, co wydajny. Kokpit musi więc to odzwierciedlać. Zespołowi udało się połączyć wymagania projektowe z wymaganiami architektury elektronicznej. Rozwiązanie: okablowanie wykonano bezpośrednio z deską rozdzielczą i zastosowano ten sam komputer interfejsu.