Zaprojektowane zgodnie z wytycznymi klienta, SP48 Unica to dwumiejscowa sportowa berlinetta napędzana tym samym silnikiem V8 z podwójnym turbodoładowaniem, co F8 Tributo.
Ferrari SP48 Unica, najnowszy dodatek do serii One-Off Ferrari, został dziś zaprezentowany i dołącza do najbardziej ekskluzywnej grupy w całej produkcji Maranello: unikalne, absolutnie zindywidualizowane samochody wykonane zgodnie ze specyfikacjami jednego klienta i zaprojektowane jako wyrazista ekspresja własnych indywidualnych wymagań.
SP48 Unica, zaprojektowany przez Centrum Stylizacji Ferrari pod kierownictwem Flavio Manzoniego, Chief Design Officer, to dwumiejscowa sportowa berlinetta opracowana na platformie F8 Tributo. Jego napięte linie i agresywna sylwetka sprawiają, że jest natychmiast rozpoznawalny w porównaniu z oryginalnym modelem, a także jest nie do pomylenia dzięki profilowi z przodu w kształcie strzały. Kluczem do osiągnięcia tego efektu było przeprojektowanie przednich reflektorów, a następnie przeniesienie wlotów powietrza hamulców.
Kluczowym aspektem projektu tego wyjątkowego nowego samochodu jest szerokie wykorzystanie proceduralno-parametrycznych technik modelowania i prototypowania 3D (produkcja przyrostowa), które umożliwiły projektantom Ferrari Styling Center i inżynierom Maranello całkowite przeprojektowanie przedniego grilla i wlotów powietrza do silnika. Ten zaawansowany proces produkcji zaowocował doskonałymi kratkami 3D, które wydają się wyrzeźbione z solidnej bryły, tworząc poczucie bezproblemowej ciągłości i dynamicznej płynności.
Graficzne rozwiązania proceduralne zastosowane w karoserii nawiązują bezpośredni kontakt z kratkami wlotu powietrza i wpływają na ogólny projekt SP48 Unica: przejście od czerni – obejmującej szyby, dach i osłonę silnika – do koloru nadwozia jest szczególnie wyraźne. Uderzający efekt przedniej szyby jest dodatkowo wzmocniony przez zmniejszenie rozmiaru bocznych okien i wyeliminowanie tylnej szyby, podkreślając potężną muskularność SP48 Unica, która wydaje się być wyrzeźbiona z jednego kawałka metalu.
Rzut z góry podkreśla centralną część dachu, która zawiera graficzną reprezentację wlotów powietrza osadzonych w tylnej części osłony silnika z włókna węglowego przed tylnym spojlerem. Ten kąt pozwala widzowi docenić badania stylistyczne, które zostały zastosowane w SP48 Unica i ujawnia wyrafinowaną grę symetrii i przecinających się linii stworzonych przez jego formy.
Konstrukcja termiczno-płynowa-dynamiczna SP48 Unica została dopracowana i udoskonalona, aby zagwarantować, że spełnia wszystkie wymagania dotyczące chłodzenia, a także zapewnia inną równowagę aerodynamiczną. Największe zmiany w porównaniu ze stylizacją F8 Tributo obejmują wloty powietrza do chłodzenia silnika na przednim zderzaku i pod tylnym spojlerem. Każda z nich ma głęboką kratkę proceduralną, której każda sekcja jest optymalnie nachylona, aby zmaksymalizować przepływ powietrza. Konfiguracja samochodu pozwoliła również inżynierom na umieszczenie wlotu chłodnicy międzystopniowej bezpośrednio za bocznymi szybami, co z kolei umożliwiło zmniejszenie wymiarów wlotów na bokach. Dłuższy tylny zwis zmniejsza ssanie z obszaru dachu, zwiększając siłę docisku tyłu.
Chociaż kabina zachowuje techniczną tożsamość F8 Tributo – z wyjątkiem tylnej szyby – przeprowadzono skrupulatne prace rozwojowe, aby uzyskać idealne połączenie koloru i wykończenia, aby odzwierciedlić elegancką, sportową i agresywną osobowość SP48 Unica. Dobrym przykładem jest specjalnie opracowana czarna, perforowana laserowo Alcantara® zastosowana na siedzeniach i większości elementów wykończenia kabiny, pod którymi przebłyskuje opalizujący czerwonawo-pomarańczowy materiał pasujący do koloru nadwozia. Jego motyw nawiązuje do sześciokątnego motywu kratek wlotu powietrza i proceduralnego malowania dachu, tworząc atrakcyjną ciągłość między wnętrzem a nadwoziem samochodu. W kokpicie SP48 Unica uwagę natychmiast przyciągają wypolerowane nakładki progowe z tym samym wytłoczonym laserowo sześciokątnym motywem. Matowe włókno węglowe nadaje kokpitowi poczucie technicznej i ekskluzywności, a dopełniają je akcenty Grigio Canna di Fucile.
Zaprojektowany dla długoletniego klienta, który był głęboko zaangażowany w każdy etap jego tworzenia, niepowtarzalny Ferrari SP48 Unica to odważna interpretacja samochodu sportowego i sprytnie podkreśla jego wyścigową duszę i powołanie do prędkości. SP48 Unica osiąga swój cel, jakim jest przekształcenie istniejącego modelu w mistrzowski efekt, czerpiąc inspirację i składając hołd podstawowym wartościom firmy, jakimi są innowacje i pasja.