Z okazji stulecia Zagato stworzyło nowy jedyny w swoim rodzaju samochód, który idealnie pasuje do historii obu marek, gdzie pierwszym celem było i jest połączenie piękna z wydajnością.
Konstrukcja prototypowej Giulii SWB (krótki rozstaw osi) Corsa jest naturalną ewolucją Modele Alfy Romeo SZ począwszy od wersji Codatronca, wyprodukowanej w 1961 roku, która zdominowała klasę GT w latach 1962 - 1963 do nowszego S.Z. którego przód zainspirował ostatnio model Tonale.
W przeciwieństwie do S.Z. z 1990 roku, który był oparty na Alfie Romeo 75 Evoluzione, która nie miała skróconego rozstaw osi, ten nowy prototyp został nazwany „SWB”, ponieważ został opracowany przez firmę Zagato a inspirowany modelem Giulii i Stelvio, optymalizując zwisy i rozstaw osi, zgodnie ze sportową tradycją Zagato.
Filozofia tego nowego SZ 2023 to filozofia z lat 60. XX wieku, z nadwoziem napędzanym prostotą, aerodynamiką i lekkością. Nowy SZ oferuje dynamiczne, proste nadwozie, w którym długie linie biegną od przodu do tyłu, tworząc silną ale jednocześnie dyskretną muskulaturę nadwozia. Przód charakteryzuje się koncepcją reflektorów 3+3, często spotykaną w nowych Alfach Romeo, ale także na SZ z lat 90. Kabina, całkowicie wykonana z włókna węglowego, ponownie proponuje kolejny charakterystyczny element marka z dwoma garbami na dachu w poszukiwaniu redukcji wysokości, bez poprawiania aerodynamiki wpływających na ergonomię wnętrza. Z tyłu znajduje się „ścięty ogon”, typowe rozwiązanie w stylu nadwozia Zagato.
Samochód po sesji zdjęciowej na torze „La Pista” w Arese zostanie następnie oficjalnie przekazany klientowi, aby zakończyć ważny rok dla Zagato i przypieczętować współpracę, która będzie trwać dłużej niż 100 lat, które dało początek ponad 150 modelom o najwyższej wartości kolekcjonerskiej.