Światowa premiera koncepcyjnego elektrycznego SUV-a opracowanego razem z Subaru Corporation.
Toyota podczas Shanghai Motor Show zaprezentowała koncepcyjną wersję modelu bZ4X, który będzie pierwszym z gamy samochodów z bezemisyjnym napędem elektrycznym na baterie (BEV).
bZ4X Concept został opracowany we współpracy Toyota Motor Corporation z Subaru Corporation, wykorzystując ekspercką wiedzę i umiejętności każdej z firm. Sprzedaż wersji produkcyjnej ma się rozpocząć w połowie 2022 roku.
Toyota bZ4X Concept to średniej wielkości SUV z napędem na cztery koła. Jego premiera to kolejny etap procesu transformacji Toyoty z koncernu motoryzacyjnego w firmę oferującą usługi mobilności.
Nazwa „bZ” jest skrótem od beyond Zero, czyli koncepcji Toyoty, w myśl której marka angażuje się nie tylko w osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla i neutralności węglowej, ale idzie jeszcze dalej, wprowadzając do swoich aut funkcję oczyszczania powietrza w trakcie jazdy (model Mirai).
Przód samochodu został pozbawiony grilla dobrze znanego z aut spalinowych, a zamiast tego zawiera układ czujników, świateł i elementów aerodynamicznych w charakterystycznej formie „młota”, który nadaje mu nowatorski charakter.
Przednia część kabiny została zaprojektowana zgodnie z koncepcją „drive module”, która daje kierowcy poczucie bezpośredniego połączenia z drogą i dostępu do najważniejszych informacji. Umieszczona nisko tablica przyrządów pozwoliła stworzyć przed kierowcą panoramiczną widoczność i podkreśla poczucie przestronności. Panele sterowania umieszczono wokół konsoli centralnej i zaprojektowano tak, by był czytelny i prosty w obsłudze. Wyświetlacz, na którym prezentowane są najważniejsze komunikaty dla kierowcy, umieszczono nad kierownicą, ułatwiając ich szybkie odczytanie.
Napęd elektryczny – silnik, jednostka sterująca oraz system zarządzania – zapewnią wiodącą w klasie wydajność oraz bardzo konkurencyjny zasięg. Standardowy system fotowoltaiczny zwiększa zasięg oraz podkreśla wizerunek auta jako przyjaznego środowisku. Dzięki eksperckiej wiedzy Toyoty w dziedzinie rozwoju baterii do samochodów hybrydowych i hybryd plug-in, z myślą o Toyocie bZ4X Concept stworzono większą i mocniejszą baterię, która zapewni niezawodność i dobre osiągi, a także utrzymanie zasięgu auta nawet w rejonach o chłodniejszym klimacie.
System napędu na cztery koła, który składa się z elektrycznych silników zamontowanych na przedniej i tylnej osi, został opracowany razem z Subaru. Stworzono napęd na wszystkie koła o dużych możliwościach. System gwarantuje Toyocie bZ4X realne możliwości jazdy w terenie, a jednocześnie zapewnia większe poczucie bezpieczeństwa i pewność jazdy dla kierowcy w każdych warunkach drogowych.
Toyota bZ4X będzie dostępna z pierwszym na świecie wśród masowo produkowanych samochodów układem kierowniczym łączącym wolant z systemem steer-by-wire. Ta technologia daje kierowcy większą kontrolę, eliminując zakłócenia z nierównych nawierzchni i hamowania, a przez to zapewniając większą precyzję, idącą w parze z prędkością auta i kątem skrętu. System steer-by-wire pozwala zrezygnować z tradycyjnej, okrągłej kierownicy, zastępując ją nowym wolantem o specjalnie opracowanym kształcie. Technologia ta eliminuje konieczność odrywania rąk od kierownicy podczas skrętu.