Ford Shelby GT500KR Mustang, powróci, by w przyszłym roku uczcić 60. rocznicę firmy z limitowaną serią egzemplarzy King of the Road o mocy ponad 900 koni mechanicznych.
Shelby American, spółka zależna należąca w całości do Carroll Shelby International Inc., ogłosiła dzisiaj, że jeden z jej najsłynniejszych pojazdów, Ford Shelby GT500KR Mustang, powróci, by w przyszłym roku uczcić 60. rocznicę firmy. Limitowana seria 60 pakietów post-tytułowych „King of the Road” o mocy ponad 900 koni mechanicznych będzie dostępna na całym świecie dla modeli Shelby GT500 z roku modelowego 2020-2022 firmy Shelby American. Przedstawiciele Shelby i Forda ogłosili ogłoszenie w Segerstrom Shelby Event Center w Irvine w Kalifornii, w ramach obchodów rozpoczęcia kamieni milowych.
„Sześćdziesiąt lat temu Shelby American i Ford Motor Company współpracowały przy swoim pierwszym samochodzie, Shelby Cobra”, powiedział Joe Conway, dyrektor generalny Shelby American. „Ten związek zaowocował mistrzostwami wyścigowymi, zwycięstwami nad Ferrari w Le Mans i niesamowitymi samochodami Shelby opartymi na Fordzie Mustangu. Dziś oferujemy linię ciężarówek i samochodów marki Ford Shelby i zaczęliśmy odkrywać pojazdy elektryczne. Każdy pojazd z roku modelowego 2022, który zbudujemy, będzie nosić odznakę 60. rocznicy, aby symbolizować nasze dziedzictwo i świetlaną przyszłość, poczynając od Shelby GT500KR.
To dopiero trzeci raz w historii, kiedy wersja Shelby GT500 nosi nazwę „King of the Road”. Po raz pierwszy miał miejsce w 1968 roku, kiedy Shelby GT500KR był napędzany nowym 428 Cobra Jet V-8, który został konserwatywnie wyceniony na 335 koni mechanicznych. Został wyposażony w zmodyfikowane zawieszenie, przeprojektowany przód i tył, niestandardową maskę z włókna szklanego i tylne światła Thunderbird. Shelby dodała funkcjonalny pałąk i drewnianą kierownicę. Oferowane zarówno w wersji fastback, jak i kabriolet, dealerzy Forda sprzedali w 1968 roku 1570 modeli GT500KR (1053 fastbacki i 517 kabrioletów).
W 2008 roku Ford i Shelby przywrócili Forda Shelby GT500KR. Jego doładowany V-8 wytwarzał 540 koni mechanicznych (o 40 więcej niż standardowy GT500), a także zawierał manetkę o krótkim skoku, tylną oś 3,73:1 oraz unikalne koła, opony i ustawienia zawieszenia. Specjalny kompozytowy kaptur z zapięciem na guziki, unikalne paski i naszywki wyróżniały KR. W tym roku wyprodukowano łącznie 1000 samochodów; Popyt był tak duży, że Ford i Shelby zgodzili się zbudować dodatkowe 712 samochodów w 2009 roku.
„Wiceprezes Shelby American Vince LaViolette i ja byliśmy głęboko zaangażowani w zespół Ford Performance w programie Ford Shelby GT500KR 2008, a także posiadam model z 1968 roku” – powiedział Gary Patterson, prezes Shelby American. „Dążymy do tego, aby model trzeciej generacji był godny kultowej korony „Króla szos”. Nasz zespół programowy obejmuje ekspertów Ford Performance i kluczowych dostawców, a także specjalistów, takich jak Billy Johnson, kierowca ds. rozwoju fabrycznego Shelby GT500. Dziś ogłosiliśmy uruchomienie programu, a w styczniu pokażemy samochód publiczności w Barrett-Jackson Scottsdale. Od początkowego projektu po ostateczną specyfikację wydajności, Shelby GT500KR będzie zgodny z nazwą”.
Oparty na światowej klasy Fordzie Shelby GT500 2020-2022, KR będzie mógł pochwalić się ponad 140 KM dodatkowej mocy, maską z suchego włókna węglowego, nowymi kołami, oponami, tuningiem zawieszenia, wnętrzem i odznakami i nie tylko. Tylko 180 (60 na rok modelowy) z ponad 900-konnych samochodów będzie dostępnych w USA, z 45 dostępnych za granicą.
„Obecny Shelby GT500 ma już niesamowite możliwości” – powiedział Vince LaViolette, amerykański wiceprezes Shelby ds. operacyjnych i szef badań i rozwoju. „Przenosimy go na zupełnie nowy poziom dla ekstremalnego kierowcy. Zintegrowaliśmy nową sprężarkę doładowującą i chłodnice, a następnie dostroiliśmy 5,2-litrowy silnik V8, aby uzyskać ponad 900 koni mechanicznych na gazie z pompy. KR ma bardziej agresywne regulowane sprężyny, stabilizatory Ford Performance i nowe, agresywne zawieszenie. Wydech został przerobiony, aby był jeszcze śmielszy, a my zmniejszyliśmy 30 funtów za pomocą ultralekkiego kaptura z suchego włókna węglowego, który zapewnia jeszcze lepsze chłodzenie. Dostępna jest nawet opcjonalna wersja z szerokim nadwoziem”.
Każdy samochód zawiera członkostwo w Team Shelby, ogólnoświatowym klubie Carroll Shelby założonym w 2008 roku i zostanie udokumentowany w oficjalnym rejestrze Shelby.
Pierwszy samochód produkcyjny zostanie sprzedany na aukcji No Reserve 29 stycznia przez firmę Barrett-Jackson Auction Company w Scottsdale. Dochód ze sprzedaży zasili Carroll Shelby Foundation i Juvenile Diabetes Research Fund (JDRF). Zwycięski oferent może wybrać dowolny standardowy kolor Forda dostępny w Shelby GT500. Carolyn i Craig Jackson, prezes i dyrektor generalny Barrett-Jackson, byli częścią ogłoszenia pojazdu w Irvine.
„Mój dziadek, Carroll Shelby, był często nazywany „Królem Drogi” za zwiększanie wydajności zarówno na torze, jak i poza nim” – powiedział Aaron Shelby, członek zarządu Carroll Shelby International i współprzewodniczący Fundacji Carroll Shelby. „Był dumny ze związku swojej firmy z Ford Motor Company i pasjonował się wspieraniem celów filantropijnych. Cieszymy się, że pierwszy Ford Shelby GT500KR 2022 zostanie sprzedany przez naszych przyjaciół z Barrett-Jackson dla JDRF i Carroll Shelby Foundation. Razem przez lata zebraliśmy miliony dolarów na cele charytatywne, dając kolekcjonerom rzadką okazję posiadania bardzo wyjątkowego i cennego pojazdu”.