Concept Cars | 20.10.21

Pojazd badawczy Mercedes-Benz F 400 Carving

Jednym z przykładów inowacji w inżynierii motoryzacyjnej jest pojazd badawczy F 400 Carving, który marka zaprezentowała na Tokyo Motor Show 20 lat temu.


Pojazd badawczy Mercedes-Benz F 400 Carving

Jest wyposażony w wiele przyszłościowych systemów, wśród których główną atrakcją jest aktywna regulacja pochylenia kół: pojazd wydaje się pochylać w zakręt w sposób podobny do sportowca zimowego na nartach carvingowych. Dziś F 400 Carving można zobaczyć w Muzeum Mercedes-Benz w dziale „Fascynacja technologią”. Ta sekcja jest dostępna bezpłatnie przez atrium.

 

Innowacyjny system zwiększa kąt pochylenia zewnętrznych kół po łuku do nawet 20 stopni, w zależności od sytuacji na drodze. W połączeniu z nowo opracowanymi oponami umożliwia to przeniesienie o 30% większych sił bocznych niż zawieszenie ze stałym pochyleniem i oponami standardowymi. Oznacza to znaczną korzyść w zakresie bezpieczeństwa czynnego, ponieważ im większe siły boczne opon, tym lepszy kontakt opon z nawierzchnią i stabilność pojazdu na zakrętach.

 

Innowacyjne opony mają asymetryczną powierzchnię styku opony. Gdy koła znajdujące się na zewnątrz zakrętu przechylają się na bok, dwumiejscowy pojazd porusza się po wewnętrznych bieżnikach opon, które są lekko zaokrąglone i których profil i mieszanka gumy są specjalnie zaprojektowane, aby zapewnić wysoką dynamikę pokonywania zakrętów i bezpieczeństwo. Z drugiej strony podczas jazdy na wprost to zewnętrzne sektory opon mają kontakt z drogą. Obszary te mają wypróbowany i przetestowany wzór bieżnika samochodowego o doskonałych osiągach przy dużych prędkościach i niskim poziomie hałasu. Dzięki aktywnej kontroli pochylenia koła w jednej oponie realizowane są dwie różne koncepcje.

 

Wraz z F 400 Carving inżynierowie zdobyli również doświadczenie w stosowaniu nowych rodzajów technologii zawieszenia w bezpieczeństwie aktywnym. Oprócz wyższej stabilności jazdy na zakrętach, aktywna regulacja pochylenia oferuje wyraźną przewagę w bezpieczeństwie jazdy w sytuacjach awaryjnych. Jeśli, na przykład, pochylenie koła zostanie celowo zwiększone, gdy istnieje ryzyko poślizgu, wyższe boczne siły prowadzące mogą trwale wspomóc działanie elektronicznego programu stabilności ESP. Carving F 400 pokazuje, jak: w manewrze awaryjnego hamowania wszystkie cztery koła pojazdu badawczego mogą błyskawicznie wygiąć się, skracając drogę hamowania przy 100 km/h o dobre pięć metrów.


Mercedes-Benz zaprezentował kolejne innowacje w F 400 Carving 20 lat temu. Na przykład dwumiejscowy samochód ma przyszłościowy układ kierowniczy, hamulcowy i zawieszenia. Obejmuje to układ kierowniczy i hamulce z elementami elektrycznymi zamiast połączeń mechanicznych – inżynierowie nazywają tę koncepcję „drive by wire”. Inżynierowie wyznaczyli również nowe możliwości w tuningu zawieszenia, po raz pierwszy wykorzystując aktywną hydropneumatykę w najnowszej generacji Active Body Control (ABC), która błyskawicznie dostosowuje zarówno zawieszenie, jak i tłumienie pojazdu do sytuacji na drodze.

 

W przypadku lamp ksenonowych, w których światło jest doprowadzane do reflektorów za pomocą kabli światłowodowych, badacze motoryzacyjni ze Stuttgartu zaprezentowali również zupełnie nowy rodzaj technologii oświetleniowej w modelu F 400 Carving. Na zakrętach aktywują się dodatkowe reflektory umieszczone po bokach. Wskaźniki działają w oparciu o wysokowydajne diody elektroluminescencyjne, których światło rozprowadzane jest za pomocą pryzmatycznych prętów. Do zasilania wszystkich komponentów dostępny jest 42-woltowy pokładowy układ elektryczny. Wreszcie materiały: karoseria pojazdu badawczego wykonana jest z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym, a podwozie ma konstrukcję przestrzenną z wykorzystaniem stali, aluminium, a także tworzyw sztucznych wzmocnionych włóknem węglowym.

W 2001 roku Mercedes-Benz F 400 Carving jawi się jako posłaniec fascynującej przyszłości. W międzyczasie niektóre z jego licznych innowacyjnych funkcji zostały wprowadzone bezpośrednio lub w zmodyfikowanej formie do standardowych modeli marki. To pokazuje, że rozwój motoryzacji nigdy nie stoi w miejscu, a unikalna pula wiedzy Mercedes-Benz jest w pełni dostępna dla wszystkich pokoleń inżynierów.



Jeep Wrangler Rubicon 392 Concept z silnikiem 6,4 litra V-8 450 KM
Concept Cars | 14.07.20

Jeep Wrangler Rubicon 392 Concept z silnikiem 6,4 litra V-8 450 KM

Aby pomieścić 6,4-litrowy silnik V-8 i mocniejszą 8-biegową skrzynię biegów, Jeep Wrangler Rubicon 392 Concept ma ulepszone mocowania silnika i zmodyfikowaną ramę. Ulepszenia zawieszenia obejmują nowe aluminiowe amortyzatory Fox z pojedynczej rurki dla lepszego tłumienia i rozpraszania ciepła. Dwumodowy układ wydechowy zmienia dźwięk wydajności za naciśnięciem jednego przycisku.

Donkervoort pokazał model D8 GTO-JD70 w wersji Bare Naked Carbon Edition
Tuning | 28.07.20

Donkervoort pokazał model D8 GTO-JD70 w wersji Bare Naked Carbon Edition

Ponad połowa wszystkich 70 planowanych sztuk modeu JD70 - po jednym na każdy rok dotychczasowego życia założyciela Joopa Donkervoorta - została sprzedana, a część została zamówiona w specjalnej karbonowej edycji.

Nowy Mercedes-AMG SL luksusowy roadster powraca do swoich korzeni
Premiery | 28.10.21

Nowy Mercedes-AMG SL luksusowy roadster powraca do swoich korzeni

Z klasycznym miękkim dachem i sportowym charakterem jako samochód 2+2 i po raz pierwszy przenosi moc na drogę dzięki napędowi na wszystkie koła. Wideo premiera.