SEAT Leon czwartej generacji to pierwszy model hiszpańskiego producenta dostępny w Polsce w czterech wersjach napędu: benzynowej (TSI), diesel (TDI) oraz miękkiej hybrydzie (eTSI) i hybrydzie typu plug-in (eHybrid). SEAT przygotował w sumie 12 wariantów, z silnikami o mocy od 90 do 204 KM. Szeroka gama dostępnych systemów napędowych stanowi odpowiedź na coraz większe zróżnicowanie potrzeb użytkowników. Każdy z nich sprawia, że najnowszy SEAT Leona łączy w sobie wydajność, wysokie osiągi i niskoemisyjność. Kierowcy mogą korzystać także z czterech zaprogramowanych trybów jazdy ? Eco, Normal, Comfort i Sport. Możliwe jest również dostosowanie parametrów do indywidualnych potrzeb za pomocą nowego menu adaptacyjnego zawieszenia (DCC).
Siniki benzynowe
Wszystkie silniki benzynowe dostępne w najnowszym modelu SEAT-a Leona są wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie, zapewniaja?c moc na poziomie od 90 KM do 140 190 KM. Gamę otwierają 1-litrowe trzycylindrowe jednostki o mocy 90 KM (przy 5500 obrotach na minutę) i 110 KM (przy 5500 obr./min). Pierwsza z nich zapewnia maksymalny moment obrotowy na poziomie 175 Nm pomiędzy 1500 i 4000 obr./min, druga – na poziomie 200 Nm pomiędzy 1500 i 4000 obr./min.
Oba 1-litrowe silniki TSI oraz 1.5-litrowa jednostka TSI o mocy 130 KM z manualnymi skrzyniami biegów działają w oparciu o cykl Millera i turbosprężarkę o zmiennej geometrii, aby zagwarantować spalanie na poziomie rzadko spotykanym w silnikach o tej pojemnos?ci skokowej. Cykl Millera optymalizuje sterowanie układem rozrza?du poprzez wczes?niejsze zamykanie zaworów dolotowych, co wraz z wyz?szym stopniem spre?z?ania oraz zastosowaniem turbospre?z?arki dla lepszej kontroli mieszanki powietrzno-paliwowej. Pozwala to na poprawe? wydajnos?ci nawet o 10%. Dzięki tej technologii dwie 1-litrowe jednostki TSI zużywają od 5,1 do 6,1 l paliwa na 100 km i emitują od 114 do 137 g CO2/km (według WLTP).
Jednostki 1.5-litrowe o mocy 130 KM i 150 KM współdziałają z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów. Silniki wykorzystują system aktywnego zarządzania pracą cylindrów (ACT), który potrafi dezaktywować dwa z czterech cylindrów podczas jazdy w określonych warunkach, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.
Zgodnie z WLTP zużycie paliwa 1.5-litrowej jednostki TSI o mocy wyjściowej 130 KM wynosi od 5,4 do 5,8 l/100 km, a emisja CO2 – między 123 a 132 g/km. W przypadku pojazdu z 1.5-litrowym silnikiem TSI o mocy 150 KM zużycie wynosi od 5,7 do 6,1 l/100 km w (od 5,6 do 6,4 l/100 km w wersji Sportstourer), a emisja CO2 – między 125 a 143 g/km (między 127 a 145 g/km w wersji Sportstourer). Najlepsze osiągi oferuje 2-litrowy silnik TSI o mocy 190 KM, wspierany przez siedmiostopniową dwusprzęgłową skrzynię biegów (DSG).
Silniki Diesla
Jednostki TDI nowego SEAT-a zostały wyposaz?one w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) z podwójnym dozowaniem, który obejmuje podwójny wtrysk płynu AdBlue, co znacznie ogranicza poziom emisji NOx w porównaniu do silników Diesla oferowanych w poprzedniej generacji Leona. Dzie?ki temu oferowana gama silników Diesla spełnia surowe normy dotycza?ce emisji.
Najnowszy SEAT Leon Sportstourer jest dostępny z dwiema jednostkami nape?dowymi Diesla o pojemnos?ci 2 litrów TDI. Podstawowy wariant o mocy 115 KM jest dostępny z manualna? skrzynią biegów, z kolei pojazdy z jednostkami o mocy 150 KM moga? byc? wyposaz?one w manualna? albo automatyczna? dwusprze?głowa? skrzynię biegów (DSG). Zużycie paliwa w ostatnim wariancie wynosi od 4,7 do 4,9 l/100 km przy emisji CO2 na poziomie od 122 do 128 g/km. Wersja 150 KM ze skrzynia? biegów DSG jest dostępna także z nape?dem na cztery koła 4Drive. Wersja hatchback nie jest oferowana z silnikiem wysokoprężnym.
Napędy hybrydowe
Hiszpański producent przyjął w 2019 roku ambitną strategię elektryfikacji. SEAT Leon to pierwszy samochód marki dostępny z napędem hybrydowym. Użytkownicy mogą wybrać spośród dwóch technologii: mild hybrid (eTSI) oraz plug-in hybrid (eHybrid).
Układ nape?dowy oparty na technologii „miękkej” hybrydy (eTSI) sprawia, że kompaktowy samochód staje sie? jeszcze bardziej wydajny. System jest doste?pny w poła?czeniu z jednym z dwóch silników spalinowych – 1-litrowa? jednostka? TSI o mocy 110 KM lub 1.5-litrowa? jednostka? o mocy 150 KM. Silnik spalinowy sparowany z dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów DSG i 48-woltowym elektrycznym układem hybrydowym, co przekłada sie? na wie?ksza? ekonomie? spalania. Zużycie paliwa SEAT-a Leona w wersji mHEV z 1.5-litrowym silnikiem TSI o mocy 150 KM wynosi między 5,7 a 6,2 l/100 km (według WLTP). Emisja CO2 utrzymuje się na poziomie od 131 do 140 g/km.
Kultowy SEAT Leon po raz pierwszy dostępny jest również z zaawansowanym układem hybrydowym typu plug-in. Dzie?ki poła?czeniu 1.4-litrowego silnika spalinowego TSI, silnika elektrycznego, akumulatora litowo-jonowego o mocy 13 kWh i szes?ciobiegowej przekładni typu DSG, układ nape?dowy generuje 204 KM mocy. Tym samym auto w wersji hybrydowej oferuje najlepsze osiągi ze wszystkich wariantów.
Napęd typu plug-in hybrid pozwala kierowcom korzystac? z trybu elektrycznego. Po jego uruchomieniu pojazd korzysta jedynie z energii zgromadzonej w akumulatorze pojazdu, zapewniając nawet 60 km zasięgu (według WLTP). Rozwia?zanie nie tylko pozwala oszcze?dzac? paliwo, lecz również przydaje się do jazdy w miastach, gdzie często obowia?zuja? surowsze przepisy dotycza?ce jakos?ci powietrza. Wersja plug-in hybrid be?dzie oferowana zarówno w wersji 5-drzwiowej, jak i Sportstourer.