Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid. Najmocniejszy SUV marki to kompleksowo odnowiona trzecia generacja tego topowego SUV-a jako hybryda typu plug-in również w wersji coupe i pakietem GT.
Po udanej premierze nowego Cayenne na początku 2023 r. Porsche uzupełni kompleksowo odnowioną trzecią generację tego udanego SUV-a o nowy, topowy model. Tak jak poprzednio, najmocniejsze Cayenne to hybryda typu plug-in. Porsche udoskonaliło technologię w swoim następcy Cayenne Turbo S E-Hybrid na wiele sposobów, osiągając znaczny wzrost zwłaszcza zasięgu i osiągów na napędzie elektrycznym. Zmiany te szczególnie korzystnie wpływają na codzienną użyteczność i dynamikę jazdy. Silnik elektryczny o mocy 130 kW (176 KM) uzupełnia gruntownie przerobiony 4,0-litrowy silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem o mocy 441 kW (599 KM). Obie jednostki napędowe zapewniają łącznie moc 544 kW (739 KM) i maksymalny moment obrotowy 950 Nm. Osiągi Cayenne Turbo E-Hybrid z nawiązką uzasadniają jego miano najwyższej klasy. Nowy Cayenne Turbo E-Hybrid przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,7 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 295 km/h.
W porównaniu do swojego poprzednika, nowe Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid oferuje znacznie większy zasięg na napędzie elektrycznym i krótszy czas ładowania. Dzięki zwiększonej pojemności do 25,9 kWh akumulator wysokonapięciowy zainstalowany pod podłogą przestrzeni bagażowej umożliwia zasięg do 82 kilometrów na napędzie elektrycznym. Nowa ładowarka pokładowa o mocy 11 kW skraca czas ładowania w odpowiedniej ładowarce ściennej lub stacji ładowania do poniżej dwóch i pół godziny, pomimo zwiększenia pojemności akumulatora.
Nowe modele Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid są standardowo wyposażone w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne wykorzystujące nową technologię dwukomorową i dwuzaworową. Dzięki temu można oddzielnie regulować etapy odbicia i kompresji pracy zawieszenia. Technologia ta w równym stopniu zwiększa komfort i bezpieczeństwo, oferując jednocześnie jeszcze szersze spektrum ustawień zawieszenia Comfort i Sport Plus. Zawieszenie łączy w sobie pewne prowadzenie w dynamicznym pokonywaniu zakrętów z charakterystyką zorientowaną na komfort podczas wolnej jazdy i maksymalnym tłumieniem drgań. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) jest również standardem w Cayenne Turbo E-Hybrid. Opcjonalnie dostępne są Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) i kierowana tylna oś.
Topowy charakter SUV-a i Coupé Cayenne Turbo E-Hybrid jest widoczny w stylistyce obu modeli. Obydwa warianty nadwozia charakteryzują się charakterystyczną stylistyką przodu, zarezerwowaną dla modeli Turbo, z powiększonymi wlotami powietrza chłodzącego, podkreślonymi błyszczącymi czarnymi łopatkami powietrza. Nakładki na nadkola i tylny zderzak w kolorze nadwozia dodatkowo podkreślają nastawiony na osiągi charakter modeli. Inne cechy wyróżniające modele Turbo E-Hybrid to dwie podwójne rury wydechowe ze szczotkowanej stali nierdzewnej i czerwone zaciski hamulcowe.
Wewnątrz aluminiowe wstawki na desce rozdzielczej i wykończenia paneli drzwi podkreślają nacisk na osiągi. Podsufitka pokryta jest Race-Texem. Standardowe wyposażenie obejmuje podgrzewaną sportową kierownicę GT, przełącznik trybów umożliwiający szybki i bezpośredni wybór żądanego trybu jazdy oraz skórzane sportowe fotele regulowane w 18 kierunkach. Alternatywnie dostępne są komfortowe fotele skórzane z 14-stopniową regulacją.
Nowe Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé z pakietem GT nadaje jeszcze bardziej sportowy ton. Wprowadza do gamy modeli hybrydowych wybrane funkcje wydajnościowe z Cayenne Turbo GT, modelu o wysokich osiągach przeznaczonych do jazdy po drogach, który nie jest już oferowany na niektórych rynkach. Wszystkie układy podwozia i sterowania, w tym zawieszenie pneumatyczne, zostały specjalnie dostrojone pod kątem nowego modelu. Nadwozie znajduje się 10 milimetrów niżej. Łożyska obrotowe specyficzne dla GT zwiększają pochylenie przedniej osi o -0,58 stopnia, a w połączeniu z szerszymi przednimi kołami umożliwiają jeszcze bardziej dynamiczną reakcję układu kierowniczego na zakrętach, wyższą ogólną precyzję kierowania i znacznie lepszą przyczepność na zakrętach. Wysokowydajny hamulec Porsche Ceramic Composite (PCCB) jest również standardem w pakiecie GT. Dynamiczne właściwości Cayenne Turbo E-Hybrid Coupé można dodatkowo zwiększyć dzięki wyczynowym oponom do standardowych 22-calowych kół GT Design, PDCC i skrętnej tylnej osi.
Nowy Turbo E-Hybrid to drugi z trzech modeli hybrydowych, które Porsche wprowadzi na rynek w 2023 roku. Można go już zamawiać na prawie wszystkich rynkach sprzedaży Porsche, a w Niemczech zaczyna się od 176 324 euro, w tym podatek VAT i wyposażenie specyficzne dla danego rynku. Ceny wersji Coupé zaczynają się od 179 775 euro. Dostępność Cayenne Turbo E-Hybrid z pakietem GT, której ceny w Niemczech zaczynają się od 208 454 euro, jest ograniczona do rynków, na których Cayenne Turbo GT nie jest już dostępny ze względu na lokalne przepisy. Dotyczy to większości rynków UE, a także Japonii, Hongkongu, Tajwanu i Singapuru.