Ostatni Aventador w wersji Ultimae Roadster sygnalizuje zakończenie produkcji silnika spalinowego Lamborghini V12. Stworzony w hołdzie wyjątkowemu Miura Roadster.
Ostatni Aventador LP 780-4 Ultimae, opuszczający bramy domu Sant'Agata firmy Automobili Lamborghini w celu dostarczenia szwajcarskiemu właścicielowi, to specjalny Roadster. Aventador Ultimae Roadster z kierownicą po lewej stronie składa hołd swojemu przodkowi z otwartym dachem V12 poprzez specjalny projekt Lamborghini Ad Personam, który czule i elokwentnie odzwierciedla jedynego w swoim rodzaju Roadstera Miurę.
Kolor nadwozia Ultimae jest w specjalnie stworzonym kolorze Azzuro Flake, naśladującym oryginalny specjalny kolor Miury, jednocześnie aktualizując element brokatu do celów homologacyjnych. Osłona wahacza jest w kolorze Grigio Liqueo z prążkowanym paskiem Nero Aldebaran, rozciągającym się od przodu do tyłu Aventadora i uzupełniającym widoczne włókno węglowe progu, przedniego splittera i tylnego dyfuzora. Dach roadstera i tylna pokrywa silnika są z błyszczącego, pomalowanego na czarno włókna węglowego, co przypomina, że oryginalny Miura Roadster nie ma dachu. Czarne wloty powietrza i dodatkowe malowanie Nero Aldebaran na masce Aventadora naśladują pomalowany na czarno wlot maski Miury; końcówki rur wydechowych są matowo czarne; a felgi Ultimae w błyszczącym srebrnym kolorze z czarnymi zaciskami hamulcowymi odzwierciedlają oryginalne srebrne felgi Miury.
Wewnątrz Aventador Ultimae jest tak ekskluzywny jak Miura Roadster. Styl skórzanych foteli i całe wykończenie, w tym deska rozdzielcza i konsola środkowa, są inspirowane Miura Roadster, wykończone skórą Bianco Leda z komplementarnym Nero Aldebaran wokół zagłówków. Minimalistyczna deska rozdzielcza z Nero Ade Alcantara z przeszyciami Bianco Leda ma unikalny haftowany znaczek Miura, z tym samym znaczkiem Miura nałożonym na boczny rocker, co oznacza inspirację dla tego Aventador Ultimae.
Miura P400 Roadster, który był inspiracją dla ostatniego V12 Aventadora, był wyjątkowym samochodem pokazowym zaprezentowanym na stoisku Carrozzeria Bertone na Brussels Motor Show w kwietniu 1968 roku. dostarczają najbardziej estetyczne rozwiązanie i zapewniają niezbędną sztywność skrętną podwozia. Został pomalowany spektakularną i bardzo błyszczącą farbą Lamè Sky Blue Acrilico, na wnętrzu Pelle Bianco w połączeniu z czerwonym dywanem. Z niską linią dachu, dużymi bocznymi wlotami powietrza, mocno pochyloną przednią szybą i usuniętymi wszystkimi innymi szybami, Roadster został dobrze przyjęty, ale nigdy nie wszedł do produkcji. Po pokazie na Salonie Samochodowym w Genewie w 1968 r. samochód pokazowy, po jazdach próbnych w Sant'Agata Bolognese, wrócił do Bertone i został sprzedany Międzynarodowej Organizacji Badań Ołów i Cynku (ILZRO), która zastąpiła każdy możliwy element cynkiem lub ołów i przemalowany na oliwkową zieleń z zielonym wnętrzem. Był używany jako samochód pokazowy i przemianowany na ZN 75. Podróżował po świecie, promując ołów i materiały cynkowe, i był pokazywany w kilku centrach projektowania samochodów. Powłoka cynkowa chroniąca przed rdzewieniem, nadal uważana za obowiązkową w każdym nowym samochodzie, może być bezpośrednio związana z pracą ZN 75. Po różnych właścicielach na całym świecie, ZN 75 został przywrócony do swojej pierwotnej konfiguracji Roadster w 2008 roku. W pełni odrestaurowany do oryginalnego stanu z pokazów motoryzacyjnych w Brukseli, został pokazany na Concours d'élegance Pebble Beach w 2008 roku, gdzie zajął drugie miejsce w klasie Lamborghini.