Super Cars | 22.09.22

Legendarne Lamborghini Murcielago i pierwszy silnik V12 nowego tysiąclecia

W 2022 roku Lamborghini świętuje legendarny 12-cylindrowy silnik, który napędza najbardziej kultowe modele od prawie 60 lat.


Legendarne Lamborghini Murcielago i pierwszy silnik V12 nowego tysiąclecia

Wśród nich jest Murciélago, model Lamborghini, który po raz pierwszy pojawił się na Salonie Samochodowym we Frankfurcie we wrześniu 2001 roku, a jego zadaniem było przeniesienie historycznego silnika V12 w XXI wiek. I zrobił to w najbardziej niezwykły sposób, biorąc pod uwagę, że w momencie debiutu tego modelu silnik o pojemności 6,2 litra miał maksymalną moc 580 KM. To było niezwykle wysokie, biorąc pod uwagę użycie dużych katalizatorów wymaganych do homologacji samochodu na wszystkich rynkach światowych, w tym na tych najbardziej rygorystycznych pod względem emisji.

 

Murciélago było pierwszym Lamborghini, które zostało w całości zaprojektowane w systemie CAD-CAM, co gwarantuje precyzję projektowania na najwyższym poziomie i pozwala na znacznie wyższą jakość montażu i wykończenia. Jeśli chodzi o wygląd, Murciélago ukształtowało się w całości w ramach nowego działu projektowego, Lamborghini Centro Stile, pod kierownictwem Luca Donckerwolke'a, który już przeprojektował Diablo, ale który wraz z Murciélago miał rzadki przywilej zacząć od czyste prześcieradło do projektowania zarówno karoserii, jak i wnętrz. Całkowita wysokość wynosiła zaledwie 120 centymetrów, a charakterystyczne „drzwi nożycowe” zostały zachowane.

 

Kiedy po raz pierwszy został stworzony, Murciélago był dostępny tylko w jednej wersji z twardym dachem z 6,2-litrowym silnikiem o mocy 580 KM przy 7200 obr./min. Dzięki smarowaniu z suchą miską olejową silnik Murciélago został umieszczony o pięć centymetrów niżej niż w Diablo, z wyraźnymi korzyściami pod względem właściwości jezdnych. Osiągał maksymalną prędkość 330 km/h, a od 0 do 100 w 3,8 sekundy.

 

Następnie do Murciélago coupé dołączyła wersja roadster w 2004 roku. Modele Murciélago drugiej generacji, formalnie Murciélago LP 640-4 (zarówno zamknięte, jak i roadster), zadebiutowały w 2007 roku i pozostały w produkcji z V12, dostarczając zwiększoną 640 KM przy 8000 obr./min do 2010 r. W 2010 r. na scenę wkroczył Murciélago LP 650-4 Roadster z ręcznie dołączanym miękkim dachem i 6,5-litrowym silnikiem o mocy 650 KM przy 8000 obr./min, a w latach 2009-2010 pojawił się 670-4 SV (Super Veloce). Przy mocy 670 KM i maksymalnej prędkości 341 km/h był o 100 kg lżejszy dzięki zastosowaniu włókna węglowego w wielu komponentach.

 

Wszystkie modele Murciélago mają napęd na wszystkie koła, z systemem zapożyczonym bezpośrednio z Diablo, z mechanizmem różnicowym ze sprzęgłem wiskotycznym Ferguson zdolnym do dystrybucji momentu obrotowego do maksymalnie 70% z tyłu i 30% z przodu. Podwozie z włókna węglowego z panelem podłogowym o mieszanej strukturze i aluminium było w tamtych czasach najsztywniejszą konstrukcją nośną, jaką kiedykolwiek wyprodukowano Lamborghini. Podwozie zostało całkowicie zmienione, z nowym zawieszeniem i geometrią.



Kia EV6 z tytułem Europejskiego Samochodu Roku 2022
Wiadomości | 01.03.22

Kia EV6 z tytułem Europejskiego Samochodu Roku 2022

W finale konkursu Car of the Year 2022 Kia EV6 pokonała znakomitych konkurentów, jak Renault Mégane E-Tech, Hyundai IONIQ 5, Peugeot 308, Škoda Enyaq iV, Ford Mustang Mach-E i Cupra Born.

Lamborghini zapowiedziało pierwszy w pełni elektryczny model
Wiadomości | 18.05.21

Lamborghini zapowiedziało pierwszy w pełni elektryczny model

Lamborghini ogłasza swoją mapę drogową do elektryfikacji swoich modeli. Kiedy zobaczymy w pełni elektryczne Lambo?

Nowe Suzuki S-Cross
Premiery | 25.11.21

Nowe Suzuki S-Cross

Suzuki z dumą prezentuje swój najnowszy model w gamie, który został zaprojektowany, aby sprostać dynamicznym potrzebom współczesnego właściciela nowoczesnego SUV-a.