W 2022 roku Lamborghini świętuje legendarny 12-cylindrowy silnik, który napędza najbardziej kultowe modele od prawie 60 lat.
Wśród nich jest Murciélago, model Lamborghini, który po raz pierwszy pojawił się na Salonie Samochodowym we Frankfurcie we wrześniu 2001 roku, a jego zadaniem było przeniesienie historycznego silnika V12 w XXI wiek. I zrobił to w najbardziej niezwykły sposób, biorąc pod uwagę, że w momencie debiutu tego modelu silnik o pojemności 6,2 litra miał maksymalną moc 580 KM. To było niezwykle wysokie, biorąc pod uwagę użycie dużych katalizatorów wymaganych do homologacji samochodu na wszystkich rynkach światowych, w tym na tych najbardziej rygorystycznych pod względem emisji.
Murciélago było pierwszym Lamborghini, które zostało w całości zaprojektowane w systemie CAD-CAM, co gwarantuje precyzję projektowania na najwyższym poziomie i pozwala na znacznie wyższą jakość montażu i wykończenia. Jeśli chodzi o wygląd, Murciélago ukształtowało się w całości w ramach nowego działu projektowego, Lamborghini Centro Stile, pod kierownictwem Luca Donckerwolke'a, który już przeprojektował Diablo, ale który wraz z Murciélago miał rzadki przywilej zacząć od czyste prześcieradło do projektowania zarówno karoserii, jak i wnętrz. Całkowita wysokość wynosiła zaledwie 120 centymetrów, a charakterystyczne „drzwi nożycowe” zostały zachowane.
Kiedy po raz pierwszy został stworzony, Murciélago był dostępny tylko w jednej wersji z twardym dachem z 6,2-litrowym silnikiem o mocy 580 KM przy 7200 obr./min. Dzięki smarowaniu z suchą miską olejową silnik Murciélago został umieszczony o pięć centymetrów niżej niż w Diablo, z wyraźnymi korzyściami pod względem właściwości jezdnych. Osiągał maksymalną prędkość 330 km/h, a od 0 do 100 w 3,8 sekundy.
Następnie do Murciélago coupé dołączyła wersja roadster w 2004 roku. Modele Murciélago drugiej generacji, formalnie Murciélago LP 640-4 (zarówno zamknięte, jak i roadster), zadebiutowały w 2007 roku i pozostały w produkcji z V12, dostarczając zwiększoną 640 KM przy 8000 obr./min do 2010 r. W 2010 r. na scenę wkroczył Murciélago LP 650-4 Roadster z ręcznie dołączanym miękkim dachem i 6,5-litrowym silnikiem o mocy 650 KM przy 8000 obr./min, a w latach 2009-2010 pojawił się 670-4 SV (Super Veloce). Przy mocy 670 KM i maksymalnej prędkości 341 km/h był o 100 kg lżejszy dzięki zastosowaniu włókna węglowego w wielu komponentach.
Wszystkie modele Murciélago mają napęd na wszystkie koła, z systemem zapożyczonym bezpośrednio z Diablo, z mechanizmem różnicowym ze sprzęgłem wiskotycznym Ferguson zdolnym do dystrybucji momentu obrotowego do maksymalnie 70% z tyłu i 30% z przodu. Podwozie z włókna węglowego z panelem podłogowym o mieszanej strukturze i aluminium było w tamtych czasach najsztywniejszą konstrukcją nośną, jaką kiedykolwiek wyprodukowano Lamborghini. Podwozie zostało całkowicie zmienione, z nowym zawieszeniem i geometrią.