Wiadomości | 24.02.22

Jakie samochody kupowali Polacy w 2021 roku? Raport

Z powodu pandemii motoryzacyjny rynek pierwotny wyhamował, a większego znaczenia nabrał rynek wtórny. Łącznie zarejestrowano ponad 3,5 miliona samochodów.


Jakie samochody kupowali Polacy w 2021 roku? Raport

Spośród ponad 3,5 milionów samochodów zarejestrowanych lub przerejestrowanych w Polsce w 2021 roku, niespełna 447 tysięcy (12,6 proc. ogółu) stanowiły auta nowe. Z powodu pandemii motoryzacyjny rynek pierwotny wyhamował, a większego znaczenia nabrał rynek wtórny. Kupujący nowe auta coraz częściej wybierają pojazdy elektryczne lub hybrydowe - wynika z najnowszego raportu opracowanego przez serwis OTOMOTO.

 

Najnowszy raport podsumowuje rok 2021 - wyjątkowy zarówno dla branży motoryzacyjnej, jak i całej światowej gospodarki, gdyż w całości stojący pod znakiem pandemii koronawirusa. Diametralnie zmieniła ona preferencje i zachowania polskich konsumentów, a także przerwała globalne łańcuchy dostaw, na wiele miesięcy paraliżując pracę koncernów i fabryk samochodowych.

 

„W zeszłym roku zarejestrowaliśmy i przerejestrowaliśmy ponad 3,5 mln samochodów, co stanowi wzrost o 15,5 proc. w stosunku do 2020 roku. Jednak ze względu na długi czas oczekiwania na produkcję skonfigurowanego auta lub jego okresowy brak dostępności, większość kierowców zdecydowała się na zakup używanych czterech kółek – mówi Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO. - Zaobserwowaliśmy zwiększone zainteresowanie samochodami młodymi, często poleasingowymi, poflotowymi, posiadającymi gwarancję producenta. Co czwarte najczęściej przeglądane ogłoszenie dotyczyło pojazdu w wieku od 3 do 6 lat” – dodaje.

 

Autorzy raportu podkreślają, że 2021 rok uwidocznił szereg problemów i wyzwań, z którymi osoby zainteresowane kupnem auta będą się mierzyć przez wiele kolejnych lat. Na pierwszym miejscu eksperci OTOMOTO wymieniają wyraźny wzrost cen samochodów.

 

„Nie widać na rynku wystarczająco silnego czynnika, który mógłby odwrócić ten niepokojący trend. Jeżeli ceny na rynku samochodów osobowych będą rosły w dotychczasowym tempie, to w ciągu następnych 12 miesięcy możliwe jest ich podwojenie w porównaniu do poziomu sprzed pandemii” - ostrzega Jakub Wojtakajtis, dyrektor ds. strategii i zarządzania OLX Europe, OTOMOTO.

 

Ekspert wyjaśnia, że z powodu spadku produkcji (a co za tym idzie mniejszej rotacji samochodów młodych), coraz starszego wieku aut importowanych nad Wisłę i bardzo intensywnej rotacji na rynku wewnętrznym, średni wiek pojazdów będzie niebezpiecznie rósł. A wraz z niesłabnącym popytem - również ich ceny.

 

„Z roku na rok maleje udział oferowanych, używanych pojazdów w najtańszych przedziałach cenowych, choć wcale nie maleje wiek samochodów, ani ich przebiegi. Z kolei wzrost importu używanych samochodów osobowych jest mało prawdopodobny, a wzrost ich cen - wręcz przeciwnie. Do Polski importujemy samochody średnio 12-letnie, z raczej wyższymi przebiegami, często pokolizyjne lub powypadkowe, gdyż na takie po prostu nas stać. Ale na rynkach, z których pochodzą, ich ceny również wzrastają” - dodaje Jakub Wojtakajtis.

 

W raporcie nie brakuje jednak również pozytywnych sygnałów płynących z rynku – jednym z nich jest skokowy wzrost liczby kupowanych samochodów nisko- lub zeroemisyjnych. Choć potrzebujemy jeszcze czasu, aby osiągnąć unijną średnią w udziale samochodów osobowych z napędem elektrycznym, bądź hybrydowym w całym transporcie (16,2 proc.), to podwojenie liczby tego typu aut na polskich drogach w ciągu zaledwie 12 miesięcy jest wynikiem imponującym.

 

„Jak wynika z >>Licznika Elektromobilności<< prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), pod koniec grudnia 2021 r. łączna liczba osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym wzrosła do prawie 40 tys. sztuk. W 2021 r. Polacy kupili prawie dwukrotnie więcej osobowych samochodów elektrycznych niż rok wcześniej i niemal czterokrotnie więcej niż w roku 2019. Spodziewamy się, że w 2022 r. rejestracje BEV i PHEV będą liczone nie w tysiącach, lecz dziesiątkach tysięcy egzemplarzy” – wyjaśnia Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

 

„Jeśli potencjalni kupcy szukają samochodu elektrycznego lub hybrydy, to zdecydowanie chcą, by było to auto nowe. Wpływ na to ma z pewnością dyskusja o trwałości baterii. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że tylko do zakupu pojazdów nowych można uzyskać dopłatę” – czytamy w raporcie OTOMOTO.

 

Eksperci przyznają, że olbrzymi potencjał drzemiący w segmencie samochodów niskoemisyjnych wciąż hamują braki w infrastrukturze, wynikające m.in. z przewlekłych procedur przyłączeniowych czy niedostatecznie rozwiniętej sieć elektroenergetycznej. Pod koniec grudnia ub.r. w Polsce funkcjonowały 1932 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (3784 punkty) - zdecydowanie za mało, aby tempo elektryfikacji polskiego transportu przebiegało równie sprawnie i dynamicznie jak w wielu innych, europejskich państwach.  



Pierwszy w historii Ford Mustang GTD, dopuszczony do ruchu ulicznego samochód wyczynowy
Tuning | 29.08.23

Pierwszy w historii Ford Mustang GTD, dopuszczony do ruchu ulicznego samochód wyczynowy

Najbardziej zaawansowany Mustang w historii gotowy do rywalizacji z samochodami o najlepszych osiągach na świecie, limitowana edycja zaprojektowana równolegle z samochodem wyścigowym Mustang GT3.

Samochód elektryczny po Polsku przedstawiamy markę Izera
Elektryczne | 28.07.20

Samochód elektryczny po Polsku przedstawiamy markę Izera

Podczas premiery online spółka ElectroMobility Poland zaprezentowała dwa prototypy pokazowe: białego SUV-a i czerwonego hatchbacka. Spółka pokazała także nazwę, logo oraz ogłosiła hasło polskiej marki samochodów elektrycznych.

Lotus potwierdza modele Elise, Exige oraz Evora
Wiadomości | 25.01.21

Lotus potwierdza modele Elise, Exige oraz Evora

Nowa seria samochodów sportowych została potwierdzona, a prototypowa produkcja Lotus Type 131 ma się rozpocząć w tym roku w światowej klasy zakładzie produkcyjnym w Hethel w Norfolk.