Jedna platforma dla wielu modeli pojazdów. Strategie inteligentnych platform skracają czas i zmniejszają koszty związane z opracowywaniem pojazdów elektrycznych.
Porsche Engineering ma rozległą wiedzę specjalistyczną w zakresie rozwoju platform i wspiera swoich klientów od początkowego pomysłu koncepcyjnego aż po pojazd dojrzałości produkcyjnej. Rezultatem są platformy, które są elastyczne i przygotowane na przyszłość.
Jedna platforma dla wielu modeli pojazdów: to podejście jest stosowane od lat w przypadku pojazdów z silnikami spalinowymi, pomagając w opracowaniu wielu różnych modeli i pochodnych oraz wprowadzaniu pojazdów do produkcji seryjnej przy uzasadnionym nakładzie czasu i pieniędzy. W produkcji podejście to skutkuje korzyściami skali: mniejsza liczba komponentów w dużych ilościach zmniejsza koszty komponentów i zapewnia wysoką jakość produktu. Volkswagen był jednym z pionierów spójnej strategii platformy dzięki modułowej matrycy poprzecznej (MQB). Od 2012 roku tworzy wspólną podstawę dla dużej liczby modeli z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi. W całej Grupie wyprodukowano ponad 32 miliony pojazdów opartych na tej platformie. Volkswagen szybko zastosował zasadę MQB w pojazdach elektrycznych dzięki modułowej matrycy napędu elektrycznego (MEB), poprawiając wydajność rozwoju i produkcji również w tej dziedzinie.
Nowa Premium Platform Electric (PPE), opracowana wspólnie przez Audi i Porsche, poszerza zakres zastosowania koncepcji platformy pojazdu elektrycznego. Dla Porsche stwarza to nowe możliwości wprowadzenia na rynek masowych modeli o wysokich standardach technicznych z zyskiem, posuwając tym samym o krok dalej elektryfikację swojego portfolio. Producent samochodów sportowych ze Stuttgartu zamierza, aby do 2030 roku ponad 80 procent nowych dostaw było w pełni elektrycznych. PPE umożliwia wykorzystanie zalet całkowicie elektrycznej platformy na różne sposoby. Jednym z przykładów, poza opakowaniem i przestrzenią, jest zintegrowanie akumulatora litowo-jonowego z podwoziem. Dopracowując projekt pośród sprzecznych wymagań dotyczących zasięgu, osiągów i zrównoważonego rozwoju, Porsche pozostało wierne swojej filozofii, koncentrując się na czasie podróży. Jednocześnie architektura oferuje dużą swobodę w zakresie rozstawu osi, rozstawu kół i prześwitu, pozwalając na różne poziomy osiągów modeli z napędem na tylne lub na wszystkie koła w różnych segmentach.
Ta elastyczność pozwala modelom Porsche zachować silny, niezależny charakter. Zacznijmy od tego, że moc wyjściowa systemu wyniesie maksymalnie 450 kW, a maksymalny moment obrotowy wyniesie ponad 1000 Nm. Pierwszym Porsche opartym na PPE będzie w pełni elektryczny Macan. Dzięki swojej 800-woltowej architekturze, mocnym silnikom elektrycznym najnowszej generacji oraz zaawansowanemu zarządzaniu akumulatorem i ładowaniem, ten model oferuje poziom osiągów pojazdu elektrycznego, jakiego można oczekiwać od Porsche. Następca uznanego kompaktowego SUV-a ma na celu stać się najbardziej sportowym modelem w swoim segmencie. Oprócz powtarzalnych, najlepszych w swojej klasie osiągów podczas jazdy, cele rozwojowe obejmują zasięg odpowiedni do podróży na duże odległości i szybkie ładowanie o dużej mocy.
Korzyści, jakie może oferować platforma dla pojazdów elektrycznych, są oczywiste – jednak zaprojektowanie takiej platformy stanowi dla inżynierów bardzo złożone wyzwanie. Należy wziąć pod uwagę niezliczone aspekty, a niektóre cele rozwojowe stoją ze sobą w całkowitej sprzeczności. Zasadniczo dotyczy to każdego rodzaju pojazdu, ale dotyczy w szczególności pojazdów z napędem elektrycznym. W końcu poszczególne komponenty układu napędowego oferują większą swobodę projektowania niż w przypadku silnika spalinowego — na przykład w konfiguracji platformy pod kątem szerokiej skalowalności lub uczynieniu jej na tyle elastycznym, że modułowy układ napędowy może służyć jako podstawa dla zupełnie innych pojazdów. Platforma umożliwia wdrożenie napędu na tylne koła, na wszystkie koła lub na przednie koła, po prostu wybierając pozycję silnika elektrycznego lub nawet dodając kolejny, na co silnik spalinowy nie pozwala.
Przez lata Porsche Engineering zdobyło rozległą ogólną wiedzę systemową z projektów w tej dziedzinie, umożliwiając programistom optymalną koordynację koncepcji platform. Obecnie portfolio usług firmy obejmuje wszystkie etapy całego łańcucha procesów inżynierii platformy — od wstępnego pomysłu na projekt do szczegółowego zdefiniowania platformy. W większości przypadków fundamenty kładzie się na podstawie wstępnego studium wykonalności, w ramach którego sprawdza się, czy projekt jest technicznie wykonalny w ramach określonych parametrów ramowych. Bierze to subiektywne preferencje klienta i przekształca je w obiektywne, fizycznie testowalne i mierzalne właściwości.
Kolejnym aspektem przy projektowaniu nowoczesnej platformy jest jej przyszła rentowność. Nawet jeśli na przykład pierwsze plany obejmują tylko pojazdy z napędem na tylne koła, w tym momencie należy również uwzględnić inne opcje. W ten sposób platforma będzie w stanie obsłużyć modele pojazdów, które nie zostały jeszcze wprowadzone na stół, na przykład warianty z napędem na przednie koła lub na wszystkie koła. Wysoki stopień elastyczności jest równie ważny dla projektu, jak potrzeba miejsca na integrację przyszłych technologii.