Wiadomości | 08.10.23

Jak działa zawieszenie samochodowe?

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak to możliwe, że twój samochód tak pięknie „płynie” po drodze, nawet jeśli ta droga przypomina bardziej pole pełne wybojów niż autostradę?


Jak działa zawieszenie samochodowe?

Odpowiedź tkwi w majstersztyku inżynierii, jakim jest system zawieszenia. Zawieszenie to nie jest tylko sprężyna pod karoserią, to cały system, który dba o to, by jazda była jak najmniej odczuwalna dla pasażerów i kierowcy. Wyobraź sobie, że jedziesz po nierównej, wyboistej drodze. Koło uderza w wybój i porusza się ku górze. Ale dzięki grawitacji (i tłumieniu powrotu) koło jest ściągane z powrotem do powierzchni drogi po przejechaniu wyboju. Tutaj właśnie zaczyna działać zawieszenie.

 

Pierwszy etap to absorpcja energii, a rolę tę pełnią sprężyny. To one decydują, jak samochód reaguje na nierówności – luźne sprężyny zapewniają miękką i wygodną jazdę, ale są mniej reaktywne przy skręcaniu. Natomiast mocno napięte sprężyny, takie jak te w samochodach sportowych, są mniej wyrozumiałe na nierównościach, ale redukują ruchy nadwozia i pozwalają na bardziej agresywną jazdę. Choć jak mówi Joakim Rydholm, Główny Inżynier ds. Testów w Polestar, „gdybyś prowadził bolid F1 po publicznej drodze przez więcej niż 5 km, prawdopodobnie nigdy więcej byś nie chciał usiąść za kierownicą”.

 

Ale sprężyny to nie wszystko. "Gdybyśmy polegali tylko na sprężynach, uderzenie w wybój skutkowałoby kołysaniem samochodu do góry i w dół, jak bujające się krzesło, aż cała energia zostałaby rozproszona", zauważa Joakim. I tu pojawia się kolejny element układanki: amortyzatory.

 

Amortyzatory „zjadają” energię. Trochę bardziej skomplikowanie, zamieniają one energię ruchu zawieszenia na ciepło, które może być rozproszone przez płyn hydrauliczny. Mówiąc prościej, sprężyny zapewniają, że samochód może przeskoczyć wybój, a amortyzatory sprawiają, że samochód przestaje się kołysać po przejechaniu wyboju.

 

Przyjrzyjmy się teraz unikalnej technologii zawieszenia w samochodach Polestar. Pamiętasz różnicę między samochodami luksusowymi a sportowymi, o której rozmawialiśmy wcześniej? Co by było, gdybyś nie musiał wybierać między komfortem a wydajnością?

 

Pakiet wydajnościowy Polestar jest wyposażony w amortyzatory Öhlins z podwójnym zaworem przepływowym (DFV). Obracając pokrętłem, dosłownie możesz wybrać własne ustawienia zawieszenia bez wychodzenia z garażu. „Amortyzator wpływa na całą wydajność samochodu – prowadzenie, kierowanie i komfort. Dzięki tym amortyzatorom możesz dostroić swój samochód dokładnie tak, jak chcesz”, mówi Joakim Rydholm.

 

Ta unikalna kontrola pozwala na ekstremalną optymalizację. Wyobraź sobie, że wybierasz się w dłuższą podróż samochodem; poluzowanie amortyzatorów pozwoli ci ślizgać się po autostradzie jak Alladyn na jego magicznym dywanie. Z kolei jeśli znajdziesz się na krętej wiejskiej drodze, która pozwala na więcej prędkości i zakrętów, możesz zaciągnąć amortyzatory i nagle znów masz swój samochód sportowy. Tak proste.



BMW Concept XM
Concept Cars | 30.11.21

BMW Concept XM

Najmocniejszy samochód BMW M, jaki kiedykolwiek wszedł do produkcji seryjnej, która ma rozpocząć się pod koniec przyszłego roku.

Continental prezentuje funkcję wykrywania obecności dzieci pozostawionych w samochodzie
Wiadomości | 14.04.23

Continental prezentuje funkcję wykrywania obecności dzieci pozostawionych w samochodzie

Kiedy temperatura na zewnątrz sięga 30 stopni Celsjusza, temperatura w samochodzie może osiągnąć nawet 45 stopni w ciągu pół godziny. Może to doprowadzić do udaru cieplnego.

Nowe elektryczne BMW iX3 premiera już we wtorek
Wiadomości | 09.07.20

Nowe elektryczne BMW iX3 premiera już we wtorek

Już w najbliższy wtorek 14 lipca zapraszamy na premierę nowego elektrycznego modelu BMW.