Wiadomości | 11.10.23

Innowacyjne systemy hamulcowe dla elektrycznych pojazdów

Samochody elektryczne hamują inaczej niż ich odpowiedniki z silnikami spalinowymi, wykorzystując silnik elektryczny do odzyskiwania energii hamowania.


Innowacyjne systemy hamulcowe dla elektrycznych pojazdów

Elektryfikacja pojazdów wnosi nowe wyzwania dla systemów hamulcowych. Samochody elektryczne hamują inaczej niż ich odpowiedniki z silnikami spalinowymi, a także w dużej mierze robią to automatycznie, wykorzystując silnik elektryczny do odzyskiwania energii hamowania. Dzięki wysokiej skuteczności rekuperacji, hamulec jest rzadko używany w wielu codziennych sytuacjach jazdy. Chociaż mogłoby się wydawać, że prowadzi to do długiej żywotności klocków i tarcz hamulcowych, w przypadku hamulców tarczowych dzieje się dokładnie odwrotnie. Niska częstotliwość używania sprawia, że są one bardziej podatne na korozję i po dłuższych okresach nieaktywacji tracą moc hamowania, która musi być dostępna w 100% zawsze, gdy jest potrzebna.

 

W kontekście systemów hamulcowych dla samochodów elektrycznych, firma Continental postawiła na sprawdzoną zasadę: bębnowy hamulec EPB-Si dla tylnej osi. Dzięki jego zamkniętej konstrukcji, praktycznie nie emituje on cząstek, jest odporny na korozję i wymaga niewielkiej konserwacji. Zintegrowany elektryczny hamulec postojowy oferuje także znaczną swobodę i więcej opcji przy projektowaniu wnętrza pojazdu. Co więcej, system jest skalowalny i nadaje się do pojazdów ważących w niektórych przypadkach ponad 3,5 tony.

 

Przyszłe systemy hamulcowe muszą być w stanie robić więcej niż „tylko” bezpiecznie hamować pojazd. Muszą również znacząco przyczyniać się do efektywności i spełniać nowe wymagania dla jazdy zautomatyzowanej. Innym rozwojem Continental w tej dziedzinie jest elektrohydrauliczny system hamulcowy MK C2. Wspiera on przejście do prawdziwego hamulca typu brake-by-wire, gdzie pedał hamulca jest odłączony od rzeczywistego generowania ciśnienia. Gdy pozycja pedału jest wykrywana elektronicznie, wysokowydajny motor generuje wzmacniane ciśnienie hamulcowe i jest w stanie zahamować pojazd w ułamkach sekundy. MK C2 osiąga do około 30% wyższą efektywność podczas rekuperacji. Podczas jazdy zautomatyzowanej zgodnie z poziomem SAE 3 lub wyższym, MK C2 może z kolei generować znaczne dynamiczne ciśnienie hamulcowe w milisekundach, gdy tylko system automatyki lub system wsparcia tego wymaga.



Rekuperacja sposobem na zwiększenie zasięgu aut elektrycznych nawet o 30 procent
Elektryczne | 20.01.23

Rekuperacja sposobem na zwiększenie zasięgu aut elektrycznych nawet o 30 procent

Gdy tylko kierowca naciśnie pedał hamulca, silniki elektryczne przełączają się w tryb generatora. Kiedy już to zrobią, to już nie silniki napędzają koła, a na odwrót.

Trzy światowe premiery Alpine na Paris Motor Show 2024
Premiery | 15.10.24

Trzy światowe premiery Alpine na Paris Motor Show 2024

Rok 2024 jest punktem zwrotnym dla marki Alpine, ponieważ wprowadza ona swoją strategię i ambitny plan produktowy.

Maserati MCXtrema, nazwa najpotężniejszego modelu marki bez homologacji do jazdy po drogach
Wiadomości | 02.08.23

Maserati MCXtrema, nazwa najpotężniejszego modelu marki bez homologacji do jazdy po drogach

Nazywa się Maserati MCXtrema, z całą destrukcyjną siłą samochodu wyścigowego o mocy 730 KM