Wiadomości | 30.05.23

Ile jest wart rynek najdroższych samochodów w Polsce?

Całkowita wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce w 2022 roku wzrosła o blisko 19% r/r i wyniosła 37 mld złotych, przewyższając swoją wartość sprzed wybuchu pandemii.


Ile jest wart rynek najdroższych samochodów w Polsce?

Po raz kolejny wzrosła w Polsce liczba osób zamożnych oraz bogatych, które są kluczowymi odbiorcami rynku dóbr luksusowych. W 2021 roku dochody powyżej 20 tys. zł miesięcznie osiągało 320 tys. osób – o blisko 13% więcej niż w 2020 roku. Łączne dochody zamożnych Polaków były z kolei wyższe o 9,8% r/r i wyniosły 220 mld złotych. Grono osób bogatych, o miesięcznych zarobkach powyżej 50 tys. złotych w 2021 roku wzrosło o 7,4% r/r i wyniosło 83 tys., a ich dochód wyniósł 130 mld złotych. Najwięcej osób, z takimi zarobkami zamieszkiwało Mazowsze,  Wielkopolskę, Śląsk oraz Małopolskę. Średnie miesięczne zarobki bogatych Polaków w 2021 roku wynosiły 131 tys. złotych.

 

Najważniejszą grupą docelową dla firm z branży dóbr luksusowych pozostają osoby bardzo bogate, z zarobkami powyżej 1 mln złotych brutto rocznie. W 2021 roku w Polsce mieszkało 37 tys. takich osób (wzrost o 4,8% r/r). Ich zarobki osiągnęły 94 mld złotych i były o 2,6% wyższe r/r. Najwięcej bardzo bogatych Polaków w 2021 roku zamieszkiwało Mazowsze (8,56 tys. osób), Wielkopolskę (4,24 tys.) oraz Śląsk (4,21 tys.), gdzie liczba bardzo bogatych zwiększyła się o 34,1% r/r. Średnie miesięcznie zarobki bardzo bogatych Polaków w 2021 roku wynosiły 211,4 tys. złotych. 

 

Całkowita wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce w 2022 roku wzrosła o blisko 19% r/r i wyniosła 37 mld złotych – przewyższając swoją wartość sprzed wybuchu pandemii. Największą część rynku dóbr luksusowych stanowią, jak co roku, producenci samochodów premium i luksusowych. Wartość tego segmentu wyniosła 24,7 mld zł – po dużym wzroście sprzedaży zarówno w ujęciu wolumenowym (5,1%), jak i wartościowym (20,5%). W ubiegłym roku Polacy zarejestrowali 95,7 tys. nowych samochodów marek premium oraz 329 sztuk samochodów luksusowych.

 

Rynek luksusowej odzieży i akcesoriów w 2022 roku powiększył się o 9,9% r/r (290 mln zł) osiągając wartość 3,2 mld złotych – przewyższając rekordową wartość tego segmentu (3,1 mld złotych z roku 2019). Segment luksusowych kosmetyków i perfum osiągnął w Polsce w ubiegłym roku wartość 1,2 mld złotych – co przełożyło się na wzrost 7,7% r/r. Za ponad połowę wartości tego segmentu odpowiadają perfumy. Z kolei sprzedaż na rynku luksusowej biżuterii i zegarków w Polsce wzrosła w 2022 roku w porównaniu do roku poprzedniego o 10,3% r/r wynosząc 540 mln zł. Według prognoz ten segment rynku dóbr luksusowych przekroczy wartość sprzed pandemii już w tym roku. Obecnie biżuteria szlachetna, głównie damska, odpowiada za największy wzrost w segmencie biżuterii (12,4% r/r), podczas gdy w segmencie zegarków, to męskie zegarki odpowiadają za większy wzrost sprzedaży (8% r/r.).

 

W ubiegłym roku największy wzrost wartości (45,6% r/r) odnotował segment luksusowych hoteli i SPA. Wartość tego segmentu w 2022 roku wyniosła 2,6 mld złotych. Zgodnie z prognozami w 2024 roku branża hoteli premium i luksusowych powinna osiągnąć wyższą wartość niż przed pandemią. W ubiegłym roku w Polsce znajdowało 87 hoteli pięciogwiazdkowych – najwięcej w Krakowie (16), Warszawie (14) oraz Wrocławiu (6).

Wg. raportu KPMG w Polsce pt. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Luksus w niepewnych czasach” (25 maj 2023)



Audi A6 Avant e-tron concept
Concept Cars | 18.03.22

Audi A6 Avant e-tron concept

Audi prezentuje kolejny model swojej przyszłej, elektrycznie napędzanej Klasy Luksusowej A6: Avant. Szybkie ładowanie z zasięgiem do 300 km w zaledwie 10 minut.

Nowa Toyota C-HR podczas pokazów w salonach w całej Polsce
Wiadomości | 19.09.23

Nowa Toyota C-HR podczas pokazów w salonach w całej Polsce

Ruszyły pokazy przedpremierowe nowej Toyoty C-HR. W salonach marki w całej Polsce można obejrzeć najnowszego crossovera.

Największy w Europie salon dealerski BMW Group otwarty w Katowicach
Wiadomości | 27.06.23

Największy w Europie salon dealerski BMW Group otwarty w Katowicach

Salon został zaprojektowany zgodnie z najnowszymi standardami BMW Group, co czyni go jednym z pierwszych na świecie obiektów stworzonych w oparciu o koncepcję Retail.Next.