MotorSport | 07.10.22

Hyundai RN22e, wizja sportowego samochodu elektrycznego marki N ujrzała światło dzienne

RN22e, oparty na modelu IONIQ 6 to więcej niż laboratorium na kołach to esencja doświadczeń sportów motorowych submarki N od Hyundaia.

RN22e jest opakowany w opływową karoserię opartą na modelu IONIQ 6, aby wykorzystać jego optymalne właściwości aerodynamiczne. Dzięki zakrzywionemu profilowi i starannie dopracowanym kształtom, IONIQ 6 oferuje najniższy w historii Hyundaia współczynnik oporu powietrza, który wynosi 0,21. Aby zmaksymalizować osiągi RN22e, Hyundai N dodał szereg detali inspirowanych sportami samochodowymi. Dzięki niskiemu prześwitowi, podkreślonym nadkolom, tylnemu spojlerowi i dużemu tylnemu dyfuzorowi inżynierowie Hyundaia uzyskali elegancki wygląd z szeroką i solidną sylwetką.

 

Dzięki przygotowanemu projektowi nadwozia, inżynierowie mogli skoncentrować się na opracowaniu oprogramowania, które umożliwia kierowcom wykorzystanie elektrycznego układu napędowego podczas jazdy na granicy możliwości auta.

 

RN22e jest wyposażony w pierwszy system napędu na cztery koła marki N, który zapewnia zoptymalizowany rozkład momentu obrotowego w zależności od trybów jazdy, co pozwala kierowcy wybrać wartość siły napędowej przesyłanej na przednie i tylne koła. Maksymalna moc przedniego silnika elektrycznego to 218 KM, a tylnego – 367 KM, co daje łącznie 585 KM, natomiast maksymalny moment obrotowy wynosi 740 Nm. W rezultacie pojazd zapewnia ekscytujące wrażenia na krętej drodze. RN22e jest również wyposażony w funkcję rozłączania napędu przedniej osi, to rozwiązanie typowe dla E-GMP, które umożliwia dystrybucję siły napędowej między osiami. Zostało to rozwinięte w oparciu o know-how działu Hyundai Motorsport zdobyte na złożonych trasach rajdów WRC. W rezultacie technologia ta pozwala na szybkie przełączenie między napędem na cztery lub na tylne koła, odłączając napęd przedniej osi w zależności od sytuacji na drodze, aby zapewnić jeszcze więcej emocji za kierownicą.

 

Inne przykłady zaawansowanych technologii zastosowanych w RN22e to wektorowanie momentu obrotowego (e-TVTC), a więc funkcja rozdzielająca siłę napędową między tylnymi kołami, dzięki dołączaniu i odłączaniu podwójnego sprzęgła przy tylnym silniku elektrycznym. e-TVTC może nawet przesyłać całą siłę napędową na prawe lub lewe koło podczas pokonywania zakrętów, zapewniając podobny efekt jak mechanizm różnicowy e-LSD w modelach Hyundai N z silnikiem spalinowym. Dzięki technologii wektorowania momentu obrotowego RN22e pokonuje fizyczne ograniczenia pojazdów elektrycznych, które ze względu na swoją masę mają tendencję do podsterowności w zakrętach, tym samym zapewnia bardziej dynamiczną jazdę. Ponadto, gdy podwójne sprzęgło przy tylnej osi zostaje odłączone, możliwa jest jazda w trybie tzw. żeglowania, co zmniejsza zapotrzebowanie auta na energię. Oprogramowanie funkcji e-TVTC z modelu RN22e będzie w przyszłości nadal rozwijane na różnego rodzaju drogach. 

 

Platforma E-GMP jest gwarancją osiągnięcia nisko położonego środka ciężkości poprzez umieszczenie ciężkich przedniego i tylnego silnika elektrycznego oraz akumulatorów nisko przy ziemi, umożliwiając idealne rozłożenie masy na przedniej i tylnej osi. RN22e wykorzystuje również inspirowany rajdami WRC napęd IDA (zintegrowana oś napędową), który łączy wał napędowy i łożysko koła w celu zmniejszenia masy i zwiększenia sztywności. Sztywność całego nadwozia jest dodatkowo wzmocniona dzięki klatce bezpieczeństwa i oddzielnemu tylnemu panelowi przegrody. Do tego dochodzą lekkie aluminiowe części wytworzone w technologii druku 3D, co pomaga uzyskać niższą masę, aby jeszcze skuteczniej atakować zakręty. 

 

Konieczny jest wydajny układ chłodzenia, aby RN22e mógł wytrzymać jeszcze dłuższą jazdę po torze. Tymczasem procedura wstępnego przygotowania akumulatora pozwala optymalizować jego stan przed i po wyjeździe na tor, zapewniając jego maksymalną wydajność. Ta funkcja podnosi temperaturę akumulatora do optymalnego poziomu przed jazdą, a po jeździe obniża temperaturę akumulatora, aby umożliwić ultraszybkie ładowanie, dzięki instalacji 800 V, wyjątkowej dla konstrukcji E-GMP. W rezultacie akumulator modelu RN22e, o pojemności 77,4 kWh, jest ładowany od 10 do 80 procent w zaledwie 18 minut. Ponadto silnik elektryczny i akumulator mają niezależne systemy chłodzenia, które również zapewniają bardziej efektywne zarządzanie temperaturą akumulatora, a szerszy przedni wlot powietrza dodatkowo poprawia wydajność chłodzenia.

 

Model RN22e jest wypełniony nie tylko technologią, która zapewnia sportową wydajność na torze wyścigowym, ale także funkcjami, które sprawiają, że codzienne życie jest przyjemniejsze – takimi jak dźwięk. Dźwięk wyczynowych samochodów pobudza emocje kierowców, ale pojazdom elektrycznym bez odgłosów silnika i wydechu trudno jest zapewnić takie wrażenia.

 

Dlatego RN22e ma funkcję N Sound+, która generuje dźwięk z głośników wewnętrznych i zewnętrznych, dzięki czemu kierowcy mogą cieszyć się wrażeniami z jazdy zgodnie z ich gustem i samopoczuciem. Dźwięk ten ucieleśnia emocje znane z odgłosów silnika spalinowego aut o wysokich osiągach, podczas gdy funkcja N e-shift łączy wibracje i odczucia zmiany biegów, aby zapewnić interakcję między kierowcą a samochodem. System N Sound+ będzie stale rozwijany, aby odpowiadał gustom różnych kierowców. Zgodnie z planami, ma on zapewniać kierowcom wrażenia z jazdy już w przyszłym masowo produkowanym modelu N.

 

Kolejną zaawansowaną technologią, którą Hyundai rozwija wraz z RN22e, jest inteligentny system poziomowania zawieszenia. Celem jest zapewnienie zarówno codziennego komfortu, jak i dynamicznej jazdy na torze poprzez zastosowanie zawieszenia pneumatycznego, które zazwyczaj zapewnia komfortową jazdę w samochodach luksusowych. Dzięki temu można podnieść karoserię, aby zapobiec uszkodzeniom podwozia podczas pokonywania ramp i progów zwalniających, a także obniżyć, aby poprawić właściwości aerodynamiczne i obniżyć środek ciężkości pojazdu na torze. Zawieszenie jest opracowywane po to, aby zapewnić osiągi odpowiednie dla różnych dróg poprzez możliwość zmiany nie tylko jego wysokości, ale także kompresji i odbicia amortyzatorów.



Ciężkie kwalifikacje Ferrari na torze Monza
MotorSport | 08.11.20

Ciężkie kwalifikacje Ferrari na torze Monza

Najlepsi z Ferrari w sobotnich kwalifikacjach na Monzie wystartują z czwartego rzędu w ostatnim wyścigu serii Endurance mistrzostw Włoch GT.

Jak działa smart material system w Lamborghini Sian
Wiadomości | 17.07.20

Jak działa smart material system w Lamborghini Sian

Lamborghini Sián FKP 37 i Sián Roadster charakteryzują się prawdziwą magią materiału, znaną również jako Lamborghini Smart Material System. LSMS jest zainstalowany z tyłu, zdominowany przez niesamowite tylne skrzydło hybrydowego supersamochodu.

Znamy datę premiery zupełnie nowego Subaru WRX
Wiadomości | 27.07.21

Znamy datę premiery zupełnie nowego Subaru WRX

Zupełnie nowe Subaru WRX zadebiutuje na New York International Auto Show. Sprawdź datę i zobacz wideo zapowiedź.