Technologia opon zintegrowanych z łańcuchami śniegowymi wykorzystuje moduły ze stopu z pamięcią kształtu umieszczone wewnątrz koła i opony.
Hyundai Motor Company i Kia Corporation zaprezentowały nową technologię opon zintegrowanych z łańcuchami śniegowymi, która ułatwia zachowanie bezpieczeństwa w zimowych warunkach jazdy.
Technologia opon zintegrowanych z łańcuchami śniegowymi wykorzystuje moduły ze stopu z pamięcią kształtu umieszczone wewnątrz koła i opony. Moduły te wystają, pełniąc rolę „łańcucha śniegowego” po odebraniu sygnału elektrycznego.
W przeciwieństwie do tradycyjnych łańcuchów śniegowych, które są skomplikowane w montażu i demontażu, technologia ta automatycznie uruchamia łańcuchy śniegowe ze stopu z pamięcią kształtu po naciśnięciu przycisku, pomagając poprawić bezpieczeństwo w warunkach śnieżnych.
Technologia opon zintegrowanych z łańcuchami śniegowymi obejmuje zespół koła i opony wyposażony w promieniowe rowki rozmieszczone w regularnych odstępach, jak pizza, z modułami wykonanymi ze stopu z pamięcią kształtu umieszczonymi w tych kanałach.
Technologia ta wykorzystuje zdolność stopu z pamięcią kształtu do powrotu do pierwotnego kształtu po przyłożeniu prądu elektrycznego. Podczas normalnej jazdy znajdujący się wewnątrz koła stop z pamięcią kształtu zostaje sprasowany do kształtu litery „L” i nie styka się z nawierzchnią drogi. Kiedy sterownik aktywuje tę funkcję, przykładany jest prąd elektryczny, który powoduje powrót stopu z pamięcią kształtu do pierwotnego profilu; materiał tworzy kształt litery „J”, wypychając moduł z opony tak, aby nawiązał kontakt z nawierzchnią, poprawiając przyczepność, stabilność i bezpieczeństwo na zaśnieżonych drogach.
Jeśli powierzchnia opony jest zużyta do wysokości modułu w normalnym trybie jazdy na skutek znacznego zużycia opony, kierowcy mogą łatwo rozpoznać tę degradację, aby nie przegapić cyklu wymiany opony.
Technologia ta oczekuje na opatentowanie zarówno w Korei Południowej, jak i w USA. Hyundai Motor i Kia planują rozważyć masową produkcję opon po dalszym rozwoju technologicznym, testach trwałości i wydajności oraz przeglądzie przepisów.