Podczas GP Ice Race w Zell am See zobaczyliśmy flagowy model rodziny 718, który był napędzany odnawialną benzyną na bazie zaawansowanego biopaliwa wytworzonego z odpadów spożywczych.
Po światowych premierach w Los Angeles Porsche 718 Cayman GT4 RS i jego wariant Clubsport wywołały poruszenie podczas GP Ice Race w Zell am See. Poza spektakularnymi jazdami po lodzie i śniegu, ich paliwo również przykuło uwagę: były one zasilane odnawialną benzyną.
Porsche 718 Cayman GT4 RS to bezkompromisowy samochód dla kierowcy, który imponuje lekką konstrukcją, niezwykle zwinną konfiguracją podwozia, wyrafinowaną aerodynamiką i wyjątkową ścieżką dźwiękową. Podczas swojego pierwszego europejskiego pojawienia się w Zell am See, flagowy model rodziny 718 zademonstrował to wszystko w imponujący sposób – i ze znacznie obniżoną emisją CO2.
Modele GT4 RS były zasilane paliwami syntetycznymi, które mogą w istotny sposób przyczynić się do obniżenia emisji dwutlenku węgla w sektorze transportu. W tym przypadku paliwem była odnawialna benzyna na bazie zaawansowanego biopaliwa wytworzonego z odpadów spożywczych. Paliwo już wcześniej wykazywało swoją przydatność do stosowania w wysokowydajnych silnikach Porsche w Porsche Mobil 1 Supercup, gdzie było używane w samochodach 911 GT3 Cup wszystkich zespołów podczas każdego wyścigu sezonu 2021.
Dzięki paliwom produkowanym w sposób praktycznie neutralny pod względem emisji CO2, istniejące pojazdy mogą wnieść swój własny wkład w szybką redukcję CO2. „Pilnie potrzebujemy rozwiązania dla zrównoważonej eksploatacji istniejących flot”, podkreśla legenda rajdowa Walter Röhrl. „Ten cel można osiągnąć dzięki ekologicznym paliwom, które są rozsądnym uzupełnieniem pojazdów elektrycznych”. Aby aktywnie napędzać ten rozwój, zaledwie kilka tygodni temu ruszyła budowa pierwszej fabryki Porsche do produkcji eFuel.
ePaliwa są produkowane przy użyciu energii elektrycznej wytwarzanej przez energię wiatru. Woda jest rozkładana na składniki, wodór (H2) i tlen (O2), w procesie elektrolizy. Wodór jest następnie przetwarzany z CO2 ekstrahowanym z powietrza w celu wytworzenia e-metanolu. W kolejnym etapie, znanym jako synteza metanolu na benzynę, jest on przetwarzany na syntetyczną surową benzynę, która z kolei jest przetwarzana na zgodne z normami paliwo benzynowe, które można stosować we wszystkich silnikach benzynowych.
Wspólny projekt Haru Oni, w który zaangażowane są Porsche, Siemens Energy i wielu innych partnerów międzynarodowych, jest pierwszą na świecie zintegrowaną, komercyjną fabryką na dużą skalę, która produkuje te syntetyczne, prawie neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla paliwa. Zlokalizowana w prowincji Magallanes w południowym Chile fabryka wykorzystuje idealne warunki regionu do wytwarzania energii wiatrowej, która będzie wykorzystywana jako zrównoważone źródło energii elektrycznej do produkcji benzyny syntetycznej.
Oczekuje się, że od 2022 roku zakład pilotażowy będzie produkować około 130 000 litrów eFuel rocznie. Porsche kupi tę ilość w całości – i początkowo będzie wykorzystywać odnawialne paliwo syntetyczne przede wszystkim w swojej działalności związanej ze sportami motorowymi. W przyszłości Porsche będzie wykorzystywać eFuels we własnych modelach z silnikami spalinowymi – w tym w klasycznych samochodach.