MotorSport | 02.08.22

Debiut najnowszej generacji Porsche 911 GT3 R

Nowe Porsche 911 GT3 R zostanie zaprezentowane publiczności podczas tegorocznego 24-godzinnego wyścigu na torze Spa-Francorchamps.

Wraz z najnowszą generacją 911 GT3 R, Porsche przedstawia nowy samochód wyścigowy dla klientów. Nowy pretendent do serii GT3 na całym świecie oparty jest na obecnej generacji 992 i będzie gotowy do ścigania się na początku sezonu 2023. Rozwój rozpoczął się w 2019 roku. Priorytetem była dalsza poprawa właściwości jezdnych dla profesjonalistów i tak zwanych dżentelmenów, a także wykorzystanie większych rezerw osiągów w różnych klasyfikacjach Balance of Performance (BoP). Kolejnym celem było usprawnienie obsługi samochodu wyścigowego dla zespołów i zmniejszenie kosztów eksploatacji.

 

Poprzednik 911 GT3 R wygrał prawie wszystko, co było do wygrania na scenie GT3 w ciągu czterech sezonów od 2019 roku. Do jego wyjątkowych sukcesów należą ogólne zwycięstwa w 24-godzinnych wyścigach na torze Nürburgring, a także tutaj na Spa-Francorchamps. Ścigany przez naszych klientów poprzednik odniósł zwycięstwa w klasie w 24-godzinnym wyścigu Daytona i 12-godzinnym wyścigu Sebring. Nowy model stoi przed ogromnym obciążeniem w rękach zespołów wyścigowych Porsche dla klientów”. Po tym, jak klasa GT3 została ogłoszona jako kategoria zawodowa w północnoamerykańskiej serii IMSA, Mistrzostwa Świata FIA WEC w wyścigach wytrzymałościowych idą w ich ślady: od 2024 r. samochody wyścigowe GT3, takie jak nowe 911 GT3 R, będą mogły brać udział w 24-godzinnym wyścigu. Le Mans po raz pierwszy.

 

Sercem nowego samochodu wyścigowego jest zbliżony do standardu silnik oparty na 911 generacji 992. Podobnie jak w poprzednim modelu, jest to chłodzony wodą, sześciocylindrowy silnik z technologią czterozaworową i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Główną nowością jest pojemność skokowa: podobnie jak 911 RSR, pojemność nowego 911 GT3 R wzrosła o dobre pięć procent z 3997 do 4194 cm3. Dzięki temu maksymalna moc silnika wzrosła do około 416 kW (565 KM). Przede wszystkim jednak Porsche zoptymalizowało krzywą momentu obrotowego i mocy w całym zakresie obrotów. W związku z tym nowy sześciocylindrowy silnik o pojemności 4,2 litra jest bardziej odpowiedni dla dżentelmenów.

 

Wysokoobrotowy sześciocylindrowy silnik radzi sobie bez turbodoładowania i siedzi w klasycznej tylnej pozycji, co poprawia przyczepność i hamowanie. Został jednak pochylony do przodu o 5,5 stopnia, co zapewnia większą swobodę dla dyfuzora podwozia. Jednostki pomocnicze, takie jak alternator i sprężarka klimatyzacji, zostały przesunięte o dobry metr do przodu i dalej w przestrzeń przed silnikiem i skrzynią biegów, co ma pozytywny wpływ na równowagę masy 911 GT3 R. Skrzynia biegów z siatką do zawodów prędkości pochodzi z obecnego 911 GT3 Cup. Łopatki zmiany biegów sterują elektronicznym siłownikiem bębna zmiany biegów, który umożliwia szczególnie szybką i precyzyjną zmianę biegów.

 

Zawieszenie nowego 911 GT3 R – wiele detali zostało zmodyfikowanych – wspiera właściwości jezdne, umożliwia bardziej precyzyjne kierowanie, zapewnia mniejsze zużycie tylnych opon i skraca czas poświęcany na zmiany ustawień. W tym celu zaczerpnięto z 911 RSR liczne komponenty i rozwiązania techniczne. Na przedniej osi, najnowocześniejszy układ podwójnych wahaczy steruje kołami. Tylna oś ma konstrukcję wielowahaczową. Amortyzatory KW zostały dodatkowo ulepszone i oferują pięć ustawień regulacji. Modyfikacje ustawień wykonywane są za pomocą tzw. podkładek. Płyty te umożliwiają precyzyjną regulację bez konieczności późniejszego czasochłonnego ustawiania zawieszenia.

 

Oprócz aluminiowych, wyścigowych zacisków monoblokowych, tarcze hamulcowe w nowym 911 GT3 R są teraz dostarczane przez specjalistyczną firmę AP. Wewnętrznie wentylowane i nacinane przednie stalowe tarcze mają średnicę 390 mm i są uruchamiane przez sześć tłoków. Z tyłu zamontowano czterotłoczkowe zaciski i tarcze o średnicy 370 mm. Zaawansowane oprogramowanie do wyścigowego ABS piątej generacji zmniejsza zużycie opon i hamulców. System kontroli trakcji Porsche również został udoskonalony.

 

Porsche Motorsport oferuje teraz nowe 911 GT3 R w cenie 511 000 euro plus podatek VAT w danym kraju i opcjonalne dodatki.



Wkrótce premiera Gordon Murray T.50
Wiadomości | 19.02.21

Wkrótce premiera Gordon Murray T.50

Oczekiwanie na premierę supersamochodu dobiega końca, T.50 wkrótce zostanie pokazane.

Volvo Concept Recharge elektryczna przyszłość Volvo Cars
Concept Cars | 01.07.21

Volvo Concept Recharge elektryczna przyszłość Volvo Cars

Elektryfikacja to coś więcej niż tylko zmiana układu napędowego. Można wiele o tym mówić lub pokazać samochód koncepcyjny.

Dzika konwersja Le Mansory Forda GT o mocy 700 KM
Tuning | 30.06.20

Dzika konwersja Le Mansory Forda GT o mocy 700 KM

Ford GT jest jednym z najlepszych supersamochodów, a model, który tu widzisz, jest przeróbką już prawie idealnego supersamochodu. To nie są tylko niektóre nowe naklejki i niektóre aktualizacje zewnętrzne, pojazd ten jest aktualizowany przez Mansory i obejmuje pełną konwersję, radykalnie zmienioną konstrukcję i zwiększoną wydajność.