MotorSport | 02.08.22

Debiut najnowszej generacji Porsche 911 GT3 R

Nowe Porsche 911 GT3 R zostanie zaprezentowane publiczności podczas tegorocznego 24-godzinnego wyścigu na torze Spa-Francorchamps.

Wraz z najnowszą generacją 911 GT3 R, Porsche przedstawia nowy samochód wyścigowy dla klientów. Nowy pretendent do serii GT3 na całym świecie oparty jest na obecnej generacji 992 i będzie gotowy do ścigania się na początku sezonu 2023. Rozwój rozpoczął się w 2019 roku. Priorytetem była dalsza poprawa właściwości jezdnych dla profesjonalistów i tak zwanych dżentelmenów, a także wykorzystanie większych rezerw osiągów w różnych klasyfikacjach Balance of Performance (BoP). Kolejnym celem było usprawnienie obsługi samochodu wyścigowego dla zespołów i zmniejszenie kosztów eksploatacji.

 

Poprzednik 911 GT3 R wygrał prawie wszystko, co było do wygrania na scenie GT3 w ciągu czterech sezonów od 2019 roku. Do jego wyjątkowych sukcesów należą ogólne zwycięstwa w 24-godzinnych wyścigach na torze Nürburgring, a także tutaj na Spa-Francorchamps. Ścigany przez naszych klientów poprzednik odniósł zwycięstwa w klasie w 24-godzinnym wyścigu Daytona i 12-godzinnym wyścigu Sebring. Nowy model stoi przed ogromnym obciążeniem w rękach zespołów wyścigowych Porsche dla klientów”. Po tym, jak klasa GT3 została ogłoszona jako kategoria zawodowa w północnoamerykańskiej serii IMSA, Mistrzostwa Świata FIA WEC w wyścigach wytrzymałościowych idą w ich ślady: od 2024 r. samochody wyścigowe GT3, takie jak nowe 911 GT3 R, będą mogły brać udział w 24-godzinnym wyścigu. Le Mans po raz pierwszy.

 

Sercem nowego samochodu wyścigowego jest zbliżony do standardu silnik oparty na 911 generacji 992. Podobnie jak w poprzednim modelu, jest to chłodzony wodą, sześciocylindrowy silnik z technologią czterozaworową i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Główną nowością jest pojemność skokowa: podobnie jak 911 RSR, pojemność nowego 911 GT3 R wzrosła o dobre pięć procent z 3997 do 4194 cm3. Dzięki temu maksymalna moc silnika wzrosła do około 416 kW (565 KM). Przede wszystkim jednak Porsche zoptymalizowało krzywą momentu obrotowego i mocy w całym zakresie obrotów. W związku z tym nowy sześciocylindrowy silnik o pojemności 4,2 litra jest bardziej odpowiedni dla dżentelmenów.

 

Wysokoobrotowy sześciocylindrowy silnik radzi sobie bez turbodoładowania i siedzi w klasycznej tylnej pozycji, co poprawia przyczepność i hamowanie. Został jednak pochylony do przodu o 5,5 stopnia, co zapewnia większą swobodę dla dyfuzora podwozia. Jednostki pomocnicze, takie jak alternator i sprężarka klimatyzacji, zostały przesunięte o dobry metr do przodu i dalej w przestrzeń przed silnikiem i skrzynią biegów, co ma pozytywny wpływ na równowagę masy 911 GT3 R. Skrzynia biegów z siatką do zawodów prędkości pochodzi z obecnego 911 GT3 Cup. Łopatki zmiany biegów sterują elektronicznym siłownikiem bębna zmiany biegów, który umożliwia szczególnie szybką i precyzyjną zmianę biegów.

 

Zawieszenie nowego 911 GT3 R – wiele detali zostało zmodyfikowanych – wspiera właściwości jezdne, umożliwia bardziej precyzyjne kierowanie, zapewnia mniejsze zużycie tylnych opon i skraca czas poświęcany na zmiany ustawień. W tym celu zaczerpnięto z 911 RSR liczne komponenty i rozwiązania techniczne. Na przedniej osi, najnowocześniejszy układ podwójnych wahaczy steruje kołami. Tylna oś ma konstrukcję wielowahaczową. Amortyzatory KW zostały dodatkowo ulepszone i oferują pięć ustawień regulacji. Modyfikacje ustawień wykonywane są za pomocą tzw. podkładek. Płyty te umożliwiają precyzyjną regulację bez konieczności późniejszego czasochłonnego ustawiania zawieszenia.

 

Oprócz aluminiowych, wyścigowych zacisków monoblokowych, tarcze hamulcowe w nowym 911 GT3 R są teraz dostarczane przez specjalistyczną firmę AP. Wewnętrznie wentylowane i nacinane przednie stalowe tarcze mają średnicę 390 mm i są uruchamiane przez sześć tłoków. Z tyłu zamontowano czterotłoczkowe zaciski i tarcze o średnicy 370 mm. Zaawansowane oprogramowanie do wyścigowego ABS piątej generacji zmniejsza zużycie opon i hamulców. System kontroli trakcji Porsche również został udoskonalony.

 

Porsche Motorsport oferuje teraz nowe 911 GT3 R w cenie 511 000 euro plus podatek VAT w danym kraju i opcjonalne dodatki.



Cztery rodzaje napędów do wyboru w nowej Skodzie Octavii
Wiadomości | 15.07.20

Cztery rodzaje napędów do wyboru w nowej Skodzie Octavii

Nowa ŠKODA OCTAVIA dostępna będzie na rynku polskim z aż czterema różnymi rodzajami napędów.

Nowy model Skody pokazany na oficjalnych szkicach projektowych
Wiadomości | 04.11.21

Nowy model Skody pokazany na oficjalnych szkicach projektowych

Elegancka limuzyna Skoda SLAVIA to drugi model marki na rynek indyjski, którego premierę zobaczymy jeszcze przed końcem listopada.

Dynamiczne nadwozie nowej Skody Superb
Wiadomości | 26.10.23

Dynamiczne nadwozie nowej Skody Superb

Na nieco ponad tydzień przed światową premierą, marka Skoda opublikowała szkice nadwozia czwartej generacji Skody Superb.