Ferrari 499P, które wygrało 24 Godziny Le Mans, czwartą rundę FIA WEC 2023, to samochód, który wprowadza na tor wiele technologii, reprezentujących najwyższy poziom branży motoryzacyjnej.
Wraz z pojawieniem się klasy najwyższej, znanej jako "Hypercar", prototypy rywalizujące na najwyższym poziomie wyścigów wytrzymałości mogą posiadać napęd hybrydowy, który łączy silnik spalinowy (Internal Combustion Engine - ICE), przekazujący moment obrotowy na tylne koła, z umieszczonym na przedniej osi systemem odzyskiwania energii elektrycznej (Electric Recovery System - ERS). "Aby stworzyć silnik dla 499P, skorzystaliśmy z doświadczenia Ferrari zarówno w wyścigach, jak i samochodach drogowych: z platformy V6 używanej dla 296 GTB, wywodzimy silnik dla 296 GT3 i, z odpowiednimi modyfikacjami, jednostkę dla 499P," wyjaśnia Lucio Calogero, menedżer ds. Projektowania i Rozwoju Jednostki Napędowej Samochodów Wytrzymałościowych.
Silnik spalinowy jest zdolny do dostarczenia maksymalnej mocy na koła rzędu 500 kW (680 KM), która, dodana do 200 kW (272 KM) gwarantowanych przez jednostkę elektryczną, pozwala jednostce napędowej 499P "mieć zainstalowaną moc zbliżającą się do 1 000 koni mechanicznych," precyzuje Calogero. Przepisy techniczne FIA WEC wymagają jednak, abyśmy ograniczyli moc dostarczaną w dowolnym momencie do około 500 kW ogółem, dystrybucja, która maksymalizuje wydajność, gdy aktywowany jest napęd na wszystkie koła."
Ferrari 499P, które wygrało 24 Godziny Le Mans, czwartą rundę FIA WEC 2023, to samochód, który wprowadza na tor wiele technologii, reprezentujących najwyższy poziom branży motoryzacyjnej. "Silnik spalinowy jest częścią nowej platformy V6, rozwiniętej najpierw dla samochodów drogowych, a następnie dla samochodów wyścigowych," kontynuuje Lucio Calogero. Ogólnie rzecz biorąc, ICE składa się z około 500 komponentów, które są montowane w działach prototypowych; te dedykowane silnikowi 499P zostały wykonane z celem zminimalizowania wagi, przy użyciu materiałów, które pozwoliłyby na najlepszy stosunek między wytrzymałością a lekkością.
Jakie są cechy wyróżniające silnik 499P? "Posiada on 3-litrowy, sześciocylindrowy silnik o kącie rozwarcia cylindrów 120° z turbodoładowaniem umieszczonym pomiędzy dwoma rzędami cylindrów, więc mówimy o architekturze znanym jako ‘Hot V’," szczegółowo opisuje inżynier marki z Maranello. "Wszystkie komponenty są strukturalne. Zostały przeprojektowane specjalnie dla 499P, aby uczynić go silnikiem nośnym, tj. istotną częścią samego podwozia. Jego specyficzne zastosowanie wyścigowe pozwoliło nam również rozwijać nowe koncepcje, które mogą służyć jako przełomowe technologie dla przyszłych aplikacji drogowych."
Projektowanie i dostrojenie silnika przeznaczonego do wyścigów wytrzymałościowych to ćwiczenie, które wymaga uwzględnienia wielu czynników. "Jego wydajność i niezawodność były rozwijane na stanowiskach badawczych fabryki samochodów drogowych. Zacząłem od dynamicznych stanowisk, na których kalibrowano wydajność i sterowanie, a następnie przeniosłem się na niezawodność, podstawowy aspekt w wyścigach wytrzymałościowych, do którego poświęciliśmy około 1000 godzin rozwoju," przypomina Lucio Calogero. "W tym momencie prace kontynuowano na dynamicznym stanowisku, jakie mamy w Maranello i doskonaleniu wydajności na torze” przez miesiące poświęcone rozwojowi po Shakedown 6 lipca 2022 roku.
Punkt widzenia kierowcy. "Kiedy prowadzimy, szukamy silnika, który jest sojusznikiem, który jest bardzo reaktywny, gdy go potrzebujemy, i jednocześnie ma liniową dostawę od początku szczytu mocy do maksymalnego szczytu mocy," wyjaśnia Nicklas Nielsen, kierowca numer 50 499P, który dzieli się z Antonio Fuoco i Miguelem Moliną. Hypercar daje załogom wybór różnych mapowań podczas wyścigu, które pozwalają im optymalizować swoje strategie w odniesieniu do różnych czynników. "Mamy różne opcje w zależności od rodzaju obwodu, pogody lub warunków toru w danym momencie," tłumaczy Duńczyk. "Mały, kompaktowy silnik tylny jest bardzo wydajny, co rozumiemy na przykład podczas Full Course Yellow lub gdy jesteśmy za innym samochodem i musimy oszczędzać paliwo."