MotorSport | 29.11.20

Audi prezentuje bolid e-tron FE07

Od zera do setki w zaledwie 2,8 sekundy, ponad 95 procent więcej wydajności całego samochodu i gotowość każdego podzespołu na nawet najbardziej nieprzewidziane wydarzenia. Tak w skrócie można opisać bolid, który wystartuje w Mistrzostwach Świata FIA Formuła E.

Ten w pełni elektryczny bolid wyścigowy w odświeżonym designie, zadebiutuje na torze podczas sesji testowej w hiszpańskiej Valencii.

Siódmy sezon Formuły E jest dla Audi okazją do zaprezentowania światowej premiery. „Audi e-tron FE07 ma całkowicie nowy, elektryczny układ napędowy, po raz pierwszy skonstruowany w całości przez nas samych” – mówi Stefan Aicher, szef rozwoju napędów elektrycznych w Audi Sport. Podczas gdy w ostatnich latach montowano w bolidach ciągle optymalizowaną wersję układu napędowego opracowaną wcześniej wspólnie z partnerem technicznym Audi firmą Schaeffler, tym razem prace nad nową jednostką MGU prowadzono od początku wyłącznie w biurach konstrukcyjnych czterech pierścieni. „We wszystkich obszarach tego projektu osiągnęliśmy granice naszych możliwości” - komentuje Aicher.

 

Wynikiem prac jest nowe serce pojazdu: generator-rozrusznik Audi MGU05. To elektryczny, jednobiegowy układ napędowy w koncepcji wewnętrznego rotoru, z zewnętrznymi magnesami, z bardzo wydajnym systemem chłodzenia i sześcioma fazami elektrycznymi. Ponadto inżynierowie Audi pod kierownictwem Stefana Aichera, dzięki zastosowaniu lekkich materiałów i inteligentnej integracji wewnątrz pojazdu, po raz kolejny wyraźnie zredukowali masę tej jednostki. „Oszczędności na masie i ułożeniu zainwestowaliśmy bezpośrednio w sam układ. Nowy generator-rozrusznik MGU05 waży mniej niż 35 kilogramów. To wyjątkowe osiągnięcie całego zespołu” - podkreśla Aicher.

 

Wydajność to klucz do sukcesu w Formule E. „Dlatego robimy wszystko, by ograniczyć straty energii w systemie do absolutnego minimum” - wyjaśnia Tristan Summerscale, lider projektu „Formuła E” w Audi Sport. Szeroko zakrojone testy przeprowadzone właśnie w biurach konstrukcyjnych i warsztatach Audi Sport, były decydującym czynnikiem przy osiąganiu celu. W wielu trudnych cyklach testowych cały układ napędowy był obciążany do granic możliwości, tak by układ wysokiego napięcia osiągnął maksymalny poziomu wydajności. Rezultat był pomyślny: „Osiągnęliśmy ogólną sprawność układu napędowego na poziomie ponad 95 procent. Nowy generator-rozrusznik MGU ma nawet ponad 97 procent wydajności we wszystkich istotnych warunkach jazdy.”



Smart EQ fortwo edycja bluedawn
Tuning | 28.01.21

Smart EQ fortwo edycja bluedawn

Smart prezentuje prawdziwy zawrót głowy w postaci nowego specjalnego modelu, smart EQ fortwo edition bluedawn.

Mazda zdobywa sześć nagród IIHS Safety Pick+
Wiadomości | 08.04.20

Mazda zdobywa sześć nagród IIHS Safety Pick+

Mazda Motor Corporation ogłosiła, że sześć modeli w specyfikacji na rynek USA, przebadanych przez Amerykański Ubezpieczeniowy Instytut Bezpieczeństwa Drogowego, zostało wyróżnionych najwyższą możliwą notą w rankingu bezpieczeństwa Top Safety Pick+.

Ponad 400 km/h w Bugatti Veyron
Wiadomości | 28.04.20

Ponad 400 km/h w Bugatti Veyron

Dokładnie 15 lat temu Bugatti Veyron 16.4 był pierwszym seryjnie produkowanym samochodem, który przełamał barierę 400 km / h. Rekord, który do dziś się utrzymuje. Nigdy wcześniej tego nie osiągnięto. Francuski producent luksusowych samochodów sportowych osiągnął jeden z wyznaczonych sobie celów rozwojowych, co zdaniem opinii publicznej było nieosiągalne.