MotorSport | 29.11.20

Audi prezentuje bolid e-tron FE07

Od zera do setki w zaledwie 2,8 sekundy, ponad 95 procent więcej wydajności całego samochodu i gotowość każdego podzespołu na nawet najbardziej nieprzewidziane wydarzenia. Tak w skrócie można opisać bolid, który wystartuje w Mistrzostwach Świata FIA Formuła E.

Ten w pełni elektryczny bolid wyścigowy w odświeżonym designie, zadebiutuje na torze podczas sesji testowej w hiszpańskiej Valencii.

Siódmy sezon Formuły E jest dla Audi okazją do zaprezentowania światowej premiery. „Audi e-tron FE07 ma całkowicie nowy, elektryczny układ napędowy, po raz pierwszy skonstruowany w całości przez nas samych” – mówi Stefan Aicher, szef rozwoju napędów elektrycznych w Audi Sport. Podczas gdy w ostatnich latach montowano w bolidach ciągle optymalizowaną wersję układu napędowego opracowaną wcześniej wspólnie z partnerem technicznym Audi firmą Schaeffler, tym razem prace nad nową jednostką MGU prowadzono od początku wyłącznie w biurach konstrukcyjnych czterech pierścieni. „We wszystkich obszarach tego projektu osiągnęliśmy granice naszych możliwości” - komentuje Aicher.

 

Wynikiem prac jest nowe serce pojazdu: generator-rozrusznik Audi MGU05. To elektryczny, jednobiegowy układ napędowy w koncepcji wewnętrznego rotoru, z zewnętrznymi magnesami, z bardzo wydajnym systemem chłodzenia i sześcioma fazami elektrycznymi. Ponadto inżynierowie Audi pod kierownictwem Stefana Aichera, dzięki zastosowaniu lekkich materiałów i inteligentnej integracji wewnątrz pojazdu, po raz kolejny wyraźnie zredukowali masę tej jednostki. „Oszczędności na masie i ułożeniu zainwestowaliśmy bezpośrednio w sam układ. Nowy generator-rozrusznik MGU05 waży mniej niż 35 kilogramów. To wyjątkowe osiągnięcie całego zespołu” - podkreśla Aicher.

 

Wydajność to klucz do sukcesu w Formule E. „Dlatego robimy wszystko, by ograniczyć straty energii w systemie do absolutnego minimum” - wyjaśnia Tristan Summerscale, lider projektu „Formuła E” w Audi Sport. Szeroko zakrojone testy przeprowadzone właśnie w biurach konstrukcyjnych i warsztatach Audi Sport, były decydującym czynnikiem przy osiąganiu celu. W wielu trudnych cyklach testowych cały układ napędowy był obciążany do granic możliwości, tak by układ wysokiego napięcia osiągnął maksymalny poziomu wydajności. Rezultat był pomyślny: „Osiągnęliśmy ogólną sprawność układu napędowego na poziomie ponad 95 procent. Nowy generator-rozrusznik MGU ma nawet ponad 97 procent wydajności we wszystkich istotnych warunkach jazdy.”



Kia zapowiada premierę całkowicie nowego Niro
Wiadomości | 22.11.21

Kia zapowiada premierę całkowicie nowego Niro

Całkowicie nowy Niro zostanie zaprezentowany podczas Seoul Mobility Show. Stylowy i odważny crossover przeprojektowany zgodnie z nową filozofią projektową firmy.

Baby Stinger czyli całkiem nowa KIA K5
Premiery | 03.07.20

Baby Stinger czyli całkiem nowa KIA K5

Odważny, mocny wygląd zawiera DNA projektu Stingera, jednocześnie rozszerzając przyszły język projektowania Kii. Najmocniejszy sedan klasy średniej Kia uwalnia ducha kierowców rozsądku dzięki uderzającemu designowi, atrakcyjnym opcjom układu napędowego i ekscytującej technologii.

Ile jest wart rynek najdroższych samochodów w Polsce?
Wiadomości | 30.05.23

Ile jest wart rynek najdroższych samochodów w Polsce?

Całkowita wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce w 2022 roku wzrosła o blisko 19% r/r i wyniosła 37 mld złotych, przewyższając swoją wartość sprzed wybuchu pandemii.